Jag undrar om någon kan tala om för mig vad detta är för något ? Verkar vara en regulator av nåt slag men
hittar den inte i EPC. Sitter till vänster i framkant av motorrummet
Tror att den har något med AC:n eller möjligen med kupefläkten att göra. På min gamla W210 var den förhållandevis tyst
men på CLK:n knattrar det rätt så ljudligt om den ibland och den blir tyst när jag helt stänger av AC:n. (OFF på displayen)
Tack !
Vad är detta som knattrar ?
Vad är detta som knattrar ?
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Vad är detta som knattrar ?
Det där tror jag är tankavluftningsventilen 0004701693
Men varför den slutar ticka när du slår av AC:n vet jag inte. Har för mig att det var något som var trasigt när den började ticka men minns inte vad...
Men varför den slutar ticka när du slår av AC:n vet jag inte. Har för mig att det var något som var trasigt när den började ticka men minns inte vad...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vad är detta som knattrar ?
torake wrote:Det där tror jag är tankavluftningsventilen 0004701693
Men varför den slutar ticka när du slår av AC:n vet jag inte. Har för mig att det var något som var trasigt när den började ticka men minns inte vad...
Du har rätt ! Det är den. Nu hittade jag den dessutom i EPC..
Tydligen normalt att det knattrar lite om den men kanske inte så ljudligt som min
gör ibland. Ska testa med att byta ut den och se om det blir bättre/tystare
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Vad är detta som knattrar ?
Håkan J wrote:torake wrote:Det där tror jag är tankavluftningsventilen 0004701693
Men varför den slutar ticka när du slår av AC:n vet jag inte. Har för mig att det var något som var trasigt när den började ticka men minns inte vad...
Du har rätt ! Det är den. Nu hittade jag den dessutom i EPC..
Tydligen normalt att det knattrar lite om den men kanske inte så ljudligt som min
gör ibland. Ska testa med att byta ut den och se om det blir bättre/tystare
Hej har sett flera bilar med denna och de tickar väldigt bra....den tickar på bra även i min C32 amg...men återkom gärna ifall det blev tystare när du bytte denna....
// D
Nu
Mercedes C32 T AMG - 01
Då
[*]BMW 328 E46 m-pkt - 99
[*]w210 E420 - 97
[*]Mercedes W140 S500 - 96, åkte till Grekland.
[*]Mercedes w124 230CE Sportline - 91
[*]Audi A4 1.9 TDI - 98
[*]Mercedes w201 230E - 88
[*]Bmw 525 TDS - 92
Re: Vad är detta som knattrar ?
Den ska ticka.
Re: Vad är detta som knattrar ?
mb_Dentan wrote:Håkan J wrote:torake wrote:Det där tror jag är tankavluftningsventilen 0004701693
Men varför den slutar ticka när du slår av AC:n vet jag inte. Har för mig att det var något som var trasigt när den började ticka men minns inte vad...
Du har rätt ! Det är den. Nu hittade jag den dessutom i EPC..
Tydligen normalt att det knattrar lite om den men kanske inte så ljudligt som min
gör ibland. Ska testa med att byta ut den och se om det blir bättre/tystare
Hej har sett flera bilar med denna och de tickar väldigt bra....den tickar på bra även i min C32 amg...men återkom gärna ifall det blev tystare när du bytte denna....
// D
Japp ! Återkommer om det. Har just beställt en ny sådan.
Upptäckte även att det är stopp i dräneringshålet under tanklocket
ska rensa ur det men det borde väl inte ha nåt med den här ventilen att göra ?
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Vad är detta som knattrar ?
Håkan J wrote:Upptäckte även att det är stopp i dräneringshålet under tanklocket
ska rensa ur det men det borde väl inte ha nåt med den här ventilen att göra ?
Dräneringshålet nedanför tanklocket kan knappast ha med saken att göra. Däremot kan ju det vara tätt i kolfilterburken till tankavluftningen, och därmed påverka hur ventilen låter?
Re: Vad är detta som knattrar ?
Marie wrote:Håkan J wrote:Upptäckte även att det är stopp i dräneringshålet under tanklocket
ska rensa ur det men det borde väl inte ha nåt med den här ventilen att göra ?
Dräneringshålet nedanför tanklocket kan knappast ha med saken att göra. Däremot kan ju det vara tätt i kolfilterburken till tankavluftningen, och därmed påverka hur ventilen låter?
Jo det har jag också funderat på men det är väl enbart gaser som cirkulerar
och borde väl inte sätta igen filtret men ska ta loss det och kolla.
Däremot så borde ju inte kliman ha nåt med det där att göra överhuvudtaget så
lite konstigt att ventilen blir betydligt tystare när jag stänger av den
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Vad är detta som knattrar ?
Håkan J wrote:Marie wrote:Håkan J wrote:Upptäckte även att det är stopp i dräneringshålet under tanklocket
ska rensa ur det men det borde väl inte ha nåt med den här ventilen att göra ?
Dräneringshålet nedanför tanklocket kan knappast ha med saken att göra. Däremot kan ju det vara tätt i kolfilterburken till tankavluftningen, och därmed påverka hur ventilen låter?
Jo det har jag också funderat på men det är väl enbart gaser som cirkulerar
och borde väl inte sätta igen filtret men ska ta loss det och kolla.
Däremot så borde ju inte kliman ha nåt med det där att göra överhuvudtaget så
lite konstigt att ventilen blir betydligt tystare när jag stänger av den
Klimatanläggningens läge påverkar vakuumet i insugningsröret, blir märkbart lägre tryck i insugningsröret när klimakompressorn och fläkten stannar. Upptäckte det när jag mätte på LMM, luftmängden nästan dubblades på tomgång när man kopplade in klimatanläggningen. På våra gamlingar som har vakuummätare ser man också att den hoppar ett snäpp när man slår på AC:n.
Antingen är det så att motorstyrenheten inte reglerar med ventilen när luftmängden är under ett visst värde, eller så är ventilen tystare vid lägre tryck.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vad är detta som knattrar ?
torake wrote:
Klimatanläggningens läge påverkar vakuumet i insugningsröret, blir märkbart lägre tryck i insugningsröret när klimakompressorn och fläkten stannar. Upptäckte det när jag mätte på LMM, luftmängden nästan dubblades på tomgång när man kopplade in klimatanläggningen. På våra gamlingar som har vakuummätare ser man också att den hoppar ett snäpp när man slår på AC:n.
Antingen är det så att motorstyrenheten inte reglerar med ventilen när luftmängden är under ett visst värde, eller så är ventilen tystare vid lägre tryck.
Det låter ju som en rätt logisk förklaring..Tänkte inte på vaccumet överhuvutaget.
Klimaten "drar" ju rätt mycket vaccum eftersom mycket där styrs av det. Vaccumelement till flappar och ventiler t.ex.
så det påverkar ju helt klart vaccumtrycket. Så det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att nåt är fel då
men ska iaf testa med att byta ventilen nu när jag beställt en. Den är ju rörliga delar i den så den kan ju vara sliten. Eller så kan det ju ev. vara nån felkod.
Men på min W210 knattrade den också men betydligt tystare. På CLK:n låter det i bland som när man var liten
och satte spelkort i hjulen på hojen så att det skulle smattra när man kom farande
Dock inte hela tiden utan ibland. Speciellt på låga motorvarv.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Vad är detta som knattrar ?
Håkan J wrote:torake wrote:
Klimatanläggningens läge påverkar vakuumet i insugningsröret, blir märkbart lägre tryck i insugningsröret när klimakompressorn och fläkten stannar. Upptäckte det när jag mätte på LMM, luftmängden nästan dubblades på tomgång när man kopplade in klimatanläggningen. På våra gamlingar som har vakuummätare ser man också att den hoppar ett snäpp när man slår på AC:n.
Antingen är det så att motorstyrenheten inte reglerar med ventilen när luftmängden är under ett visst värde, eller så är ventilen tystare vid lägre tryck.
Det låter ju som en rätt logisk förklaring..Tänkte inte på vaccumet överhuvutaget.
Klimaten "drar" ju rätt mycket vaccum eftersom mycket där styrs av det. Vaccumelement till flappar och ventiler t.ex.
så det påverkar ju helt klart vaccumtrycket. Så det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att nåt är fel då
men ska iaf testa med att byta ventilen nu när jag beställt en. Den är ju rörliga delar i den så den kan ju vara sliten. Eller så kan det ju ev. vara nån felkod.
Men på min W210 knattrade den också men betydligt tystare. På CLK:n låter det i bland som när man var liten
och satte spelkort i hjulen på hojen så att det skulle smattra när man kom farande
Dock inte hela tiden utan ibland. Speciellt på låga motorvarv.
Nej jag menar att vakuumet sjunker på grund av att gasspjället måste öppnas för att hålla uppe varvtalet med ökad belastning.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vad är detta som knattrar ?
torake wrote:[Nej jag menar att vakuumet sjunker på grund av att gasspjället måste öppnas för att hålla uppe varvtalet med ökad belastning.
Ja det var väl nåt åt det hållet jag också menade fast lite annorlunda formulerat
Gasspjället måste väl kompensera för varje förbrukare som kopplas in vilket påverkar vaccumet.
Får se om det blir tystare när jag bytt avluftningsventilen..Återkommer
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Vad är detta som knattrar ?
Har nu bytt ut "knatterventilen" och den nya knattrar också men betydligt tystare..
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Vad är detta som knattrar ?
Jag störde mig också på det där tickandet, var som mest tydligt när man kom hem och gick framför bilen för att öppna garageporten.
Löste det genom att dels skaffa motor och fjärrkontroll till garageporten, och dels genom att sälja den bilen
Löste det genom att dels skaffa motor och fjärrkontroll till garageporten, och dels genom att sälja den bilen
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vad är detta som knattrar ?
torake wrote:Jag störde mig också på det där tickandet, var som mest tydligt när man kom hem och gick framför bilen för att öppna garageporten.
Löste det genom att dels skaffa motor och fjärrkontroll till garageporten, och dels genom att sälja den bilen
Ja min väsnades också mest på låga varv..Har ju inga planer på att sälja bilen ännu men när det
blir dags så går det ju alltid att sätta tillbaka den gamla
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests