Hej
Efter att ha kommit hem från jobbet idag så började laddlampan lysa när jag slog av bilen. Vrider jag på tändningen igen så slocknar den.
Vrider jag av tänds den. Spelar ingen roll om nyckeln är i eller inte.
Har jag jordfel någonstans?
Har även lagt märke till att min tempmätare går upp till 80c, som sig bör, men har ibland en tendens att stanna där efter att jag vridit av tändningen.
Knackar man sedan lätt på plastrutan till kombiinstrumentet så droppar den ner i botten som den ska.
Känns ju som att det kan höra ihop?
Vars/vad ska jag leta efter tro?
Laddlampa W123
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Laddlampa W123
Laddlampan tyder på diodfel i generatorn. Ryck loss kontakten på generatorn. Slocknar lampan då, har du en kass generator.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laddlampa W123
Kjell Niklasson wrote:Laddlampan tyder på diodfel i generatorn. Ryck loss kontakten på generatorn. Slocknar lampan då, har du en kass generator.
Ja det är ju enkelt testat, ska göra det. Återkommer med svar
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laddlampa W123
Blev så nyfiken så jag sprang och kollade redan nu.
Mycket riktigt slocknade lampan efter att jag drog ur kontakten.
Tilläggas bör att generatorn var ljummen om inte mer, verkar som att det gått ström genom den.
Vad orsakar sånt här?
Är det normalt slitage eller kan det bero på annat?
Mycket riktigt slocknade lampan efter att jag drog ur kontakten.
Tilläggas bör att generatorn var ljummen om inte mer, verkar som att det gått ström genom den.
Vad orsakar sånt här?
Är det normalt slitage eller kan det bero på annat?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laddlampa W123
Fotografen wrote:Genomslag i en diod, nån gång går de sönder.
Slitage allså.
Vad exakt i generatorn är en s.k diod då? Hade varit intressant att veta, måste liks plocka isär den för att byta remskiva med en annan generator.
Re: Laddlampa W123
Sitter i diodplattan på generatorns bakgavel.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laddlampa W123
Marie wrote:Sitter i diodplattan på generatorns bakgavel.
Syns det på denna bilden?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Laddlampa W123
Den svarta plattan i botten sitter som ett lock på diodplattan. Lossa skruvarna så följer den med statorlindningen ut.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laddlampa W123
Fotografen wrote:Den svarta plattan i botten sitter som ett lock på diodplattan. Lossa skruvarna så följer den med statorlindningen ut.
Tackar, ska ta lös det imorgon och kika
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laddlampa W123
Antar att de är de 6st som jag ringat in som är s.k dioder?
Någon som kan förklara vad de har för funktion?
Undrar också varför det gick ström genom generatorn då en av dessa havererat?
Har iaf bytt till en bättre beg generator och nu funkar allt som det ska
Någon som kan förklara vad de har för funktion?
Undrar också varför det gick ström genom generatorn då en av dessa havererat?
Har iaf bytt till en bättre beg generator och nu funkar allt som det ska
Re: Laddlampa W123
Du har prickat in dem väldigt väl.
Varför? (mycket förenklat och populariserat)
Generatorn är en 3-fas växelströmsgenerator, medan batteriet vill ha likström. Alltså måste det till en likriktarbrygga av dioder, som gör om 3-fas växelström till en hyfsad likström. En diod kan förenklat ses som en backventil för ström dvs släpper igenom ström åt ena hållet, men inte åt andra. Går en diod sönder kan batteriström läcka "bakvägen" genom generatorn.
Varför? (mycket förenklat och populariserat)
Generatorn är en 3-fas växelströmsgenerator, medan batteriet vill ha likström. Alltså måste det till en likriktarbrygga av dioder, som gör om 3-fas växelström till en hyfsad likström. En diod kan förenklat ses som en backventil för ström dvs släpper igenom ström åt ena hållet, men inte åt andra. Går en diod sönder kan batteriström läcka "bakvägen" genom generatorn.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laddlampa W123
Marie wrote:Du har prickat in dem väldigt väl.
Varför? (mycket förenklat och populariserat)
Generatorn är en 3-fas växelströmsgenerator, medan batteriet vill ha likström. Alltså måste det till en likriktarbrygga av dioder, som gör om 3-fas växelström till en hyfsad likström. En diod kan förenklat ses som en backventil för ström dvs släpper igenom ström åt ena hållet, men inte åt andra. Går en diod sönder kan batteriström läcka "bakvägen" genom generatorn.
Tack för det!
Begripligt och låter rimligt
Jag kan nu se detta kapitel som avslutat
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests