OBD och sånt.

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
mel

OBD och sånt.

Postby mel » Tue 09 Nov, 2004 11:12

Är det någon som byggt / testat de OBD-prylarna som finns på nätet. Bl. a tänker jag på http://freediag.sourceforge.net Skulle vara kul att knåpa ihop nåt.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Tue 09 Nov, 2004 11:38

Frågan är hur mycket nytta man har av det? Om jag inte missförstått det helt, så det du kan kontrollera/läsa ut är felkoder på avgasreningen och felkoder på MB Automatlådor?
Verkar vara mycket jobb för att kunna kontrollera det de få gånger det inträffar.

Om om någon kan få igång ett sätt att köra Stardiag emulerat i PC och ordnar kopplingsschema till kablage till detta, då kan det bli intressant. :twisted:
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Bippan
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 199
Joined: Fri 06 Aug, 2004 23:15

Postby Bippan » Mon 22 Nov, 2004 17:40

Winis Mbsca wrote:Om om någon kan få igång ett sätt att köra Stardiag emulerat i PC och ordnar kopplingsschema till kablage till detta, då kan det bli intressant. :twisted:

:!: Men alltså, I din -96:a (och om jag inte blev lurad i en tidigare tråd/fråga) så har du ju också ODB (inte ODBII) och kan få "fram" alla coder och 0:a "allt" utom SRS
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=6413
sbe9930 skriver där "OBDII började användas på C-klass W203 år 2000."
så det bör ju gälla alla w202 ?!.
Jag snickrade ihop en "avläsare/0:are på ca 30min....
Jag får iof. räkna blinkningar och "översätta" vad dom betyder men det kan jag leva med.
("min" bil är en -94 C180)
Hur det är på övriga modeller, när det införs ODBII på dom vet jag inte.
Och SRS:en, den kommer jag som sagt inte åt :cry:
:arrow: Men visst skulle det vara bra att kunna koppla PC:n till bilen 8)

Bippan
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 199
Joined: Fri 06 Aug, 2004 23:15

Re: OBD och sånt.

Postby Bippan » Mon 22 Nov, 2004 22:47

mel wrote:Är det någon som byggt / testat de OBD-prylarna som finns på nätet. Bl. a tänker jag på http://freediag.sourceforge.net Skulle vara kul att knåpa ihop nåt.

Jo du Mel, den bil du anger att du har "300TE-24 -91" har nog ODB, Adressen du refererar till handlar om ODBII = inte samma sak (om din bil inte är importerad.... från USA!!!) :?

mel

Re: OBD och sånt.

Postby mel » Wed 24 Nov, 2004 16:13

Bippan wrote:Jo du Mel, den bil du anger att du har "300TE-24 -91" har nog ODB, Adressen du refererar till handlar om ODBII = inte samma sak (om din bil inte är importerad.... från USA!!!) :?


Jo jag vet vad jag har, men jag har fått frågan från andra med nyare ( läs: ODBII ) bilar. Jag har räknat ett och annat blink på min redan :wink:

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Thu 25 Nov, 2004 15:49

Bippan wrote:
Winis Mbsca wrote:Om om någon kan få igång ett sätt att köra Stardiag emulerat i PC och ordnar kopplingsschema till kablage till detta, då kan det bli intressant. :twisted:

:!: Men alltså, I din -96:a (och om jag inte blev lurad i en tidigare tråd/fråga) så har du ju också ODB (inte ODBII) och kan få "fram" alla coder och 0:a "allt" utom SRS
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=6413
sbe9930 skriver där "OBDII började användas på C-klass W203 år 2000."
så det bör ju gälla alla w202 ?!.
Jag snickrade ihop en "avläsare/0:are på ca 30min....
Jag får iof. räkna blinkningar och "översätta" vad dom betyder men det kan jag leva med.
("min" bil är en -94 C180)
Hur det är på övriga modeller, när det införs ODBII på dom vet jag inte.
Och SRS:en, den kommer jag som sagt inte åt :cry:
:arrow: Men visst skulle det vara bra att kunna koppla PC:n till bilen 8)


Ok, då är jag med, jag utgick bara ifrån vad jag kunde läsa mig till i länken som Mel skrev....
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests