Multi ratt...

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
User avatar
Robbson
Hangaround
Hangaround
Posts: 14
Joined: Sat 12 Jun, 2004 12:48
Location: Uppsala

Postby Robbson » Wed 24 Nov, 2004 01:02

Får se då om man råkar snubla över någon ratt, så kanske man skulle kunna roa sig någon gång...
Smaragdsvart E50 AMG -97
Lite bilder på mitt åk HÄR!

User avatar
Pumpa
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Mon 10 Nov, 2003 01:20

Postby Pumpa » Wed 24 Nov, 2004 01:17

Jag har en pioneer adapter som ligger å skräpar hemma i lådan.

Busenkel montering kan jag lova. volym/zappa radiokanaler/mute funkar om jag inte minns fel.

Bakom instrumentpanelen monterar man en mellankontakt på multikontaktdonet varav två kablar går till en IR-diod (3-4mm) som skall monteras så den lyser mot stereon. En dosa melan kontaktdonet och dioden ska ha strömförsörjning och säkring.

hur bra som helst

Jag tror den heter CDRA304me jag hade den monterad i en 270 cdi -01

kränger den för 400:-

User avatar
Pumpa
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Mon 10 Nov, 2003 01:20

Postby Pumpa » Wed 24 Nov, 2004 01:23

PierreAMG wrote:funkar det med pioneer? kan man köpa nån kabel så jag kan koppla så att knapparna OCH telefonen fungerar??



sladdarna från ratt till Bil går inte via IR om dom nu sa det. De går i en vanlig fjädrande "kabel-spiral" (3 el 4 ledare- minns ej) till instrumentpanelen. och det borde ju inte vara svårt att koda om signalen därifrån om man en duktig. Kan man bygga stereoadapters borde det ju finnas adapter till tfn också

User avatar
Pumpa
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Mon 10 Nov, 2003 01:20

Postby Pumpa » Fri 03 Dec, 2004 00:58

den e såld nu till en kille med en E320 :-)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Fri 03 Dec, 2004 09:24

Pumpa wrote:Sladdarna från ratt till Bil går inte via IR om dom nu sa det. De går i en vanlig fjädrande "kabel-spiral" (3 el 4 ledare- minns ej) till instrumentpanelen. och det borde ju inte vara svårt att koda om signalen därifrån om man en duktig. Kan man bygga stereoadapters borde det ju finnas adapter till tfn också


Stämmer, inte helt enkelt att lösa då det är CanBus-signaler som går i dessa kablar.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

DT
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Wed 25 Feb, 2004 18:40
Location: skåne

Postby DT » Fri 03 Dec, 2004 16:28

Winis Mbsca wrote:BRC är väl inga direkta superkillar direkt, föredrar då Bilradiohörnan i Lund, det är superduktiga killar där.
Fråga efter Alex och be att få studera hans bilstereoanläggning närmre, så lär du bli impad. Hans installation börjar närma sig sexsiffrigt belopp, med bland annat Alpine nya värstingenhet med skärm och i dubbel-din format.


BRC tycker jag ändå kan sina jobb - var inne i veckan och ni skulle se vad dom har fixat på en C32:a som står där. Dessutom kommer jag ihåg en Supra som dom hade där för ett tag sedan - inga dåliga grejor där.

Det är bara att kolla in i verkstaden då och då och se vilka bilar de jobbar med så förstår man att det inte är något dåligt ställe, förra veckan stod där två Porsche GT3 + en Dodge Viper.
Har själv erfarenhet av det här med multiratt och radio också - dom fixade på en bil jag hade plus 2 av min kompis c-klasser(w203).


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests