ACn funkar när jag trycker av så EC-knappen slocknar, för att stänga av kompressorn för att inte skapa övertryck får jag trycka på samma knapp igen så den tänds. Antar att själva sensorn i bilen är kass?
"Nån" har klippt av den blå kabeln som går till kompressorn, antagligen för att det inte har funkat till 100%. Nu är den skarvad igen och nu funkar det som ovan beskrivet.
Är det bara att byta ut hela paketet i mittkonsolen eller finns det nåt annat sätt?
Bilen är en 220 cdi s210 -01
Defekt ac-sensor?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Defekt ac-sensor?
Hittade lite relän ovanför säkringarna under huven, men inget är uppmärkt... Nån som vet om de finns nåt och vart det sitter?
Re: Defekt ac-sensor?
blazern wrote:ACn funkar när jag trycker av så EC-knappen slocknar, för att stänga av kompressorn för att inte skapa övertryck får jag trycka på samma knapp igen så den tänds. Antar att själva sensorn i bilen är kass?
"Nån" har klippt av den blå kabeln som går till kompressorn, antagligen för att det inte har funkat till 100%. Nu är den skarvad igen och nu funkar det som ovan beskrivet.
Är det bara att byta ut hela paketet i mittkonsolen eller finns det nåt annat sätt?
Bilen är en 220 cdi s210 -01
Om lampan i EC är tänd = "economy" så är AC-kompressorn avstängd.
När EC-lampan är släckt är AC-kompressorn tillkopplad.
Det låter ju som om allting fungerar precis som det skall.
Vad klagar du över egentligen?
Re: Defekt ac-sensor?
Marie wrote:blazern wrote:ACn funkar när jag trycker av så EC-knappen slocknar, för att stänga av kompressorn för att inte skapa övertryck får jag trycka på samma knapp igen så den tänds. Antar att själva sensorn i bilen är kass?
"Nån" har klippt av den blå kabeln som går till kompressorn, antagligen för att det inte har funkat till 100%. Nu är den skarvad igen och nu funkar det som ovan beskrivet.
Är det bara att byta ut hela paketet i mittkonsolen eller finns det nåt annat sätt?
Bilen är en 220 cdi s210 -01
Om lampan i EC är tänd = "economy" så är AC-kompressorn avstängd.
När EC-lampan är släckt är AC-kompressorn tillkopplad.
Det låter ju som om allting fungerar precis som det skall.
Vad klagar du över egentligen?
Jo, grejen är att den slår aldrig ifrån utan surrar tills de blir övertryck...(känner inte av tempen?)
Re: Defekt ac-sensor?
Det enklaste är väl att du ställer klimatorn i diagnosläge och noterar felkoderna du får fram. Jag har nånstans på internet sett felkodslista och instruktioner för hur man kör diagnosläge på den "bilradioliknande" klimatorn i W210 och sena W140. För detta krävs ingen extra utrustning, bara att trycka rätt tangentkombination på klimatorpanelen.
Sen kan man ju givetvis köra en diagnos med diagnosdatorn också om man tycker att det är lättare.
Sen kan man ju givetvis köra en diagnos med diagnosdatorn också om man tycker att det är lättare.
Re: Defekt ac-sensor?
Marie wrote:Det enklaste är väl att du ställer klimatorn i diagnosläge och noterar felkoderna du får fram. Jag har nånstans på internet sett felkodslista och instruktioner för hur man kör diagnosläge på den "bilradioliknande" klimatorn i W210 och sena W140. För detta krävs ingen extra utrustning, bara att trycka rätt tangentkombination på klimatorpanelen.
Sen kan man ju givetvis köra en diagnos med diagnosdatorn också om man tycker att det är lättare.
Hur gör jag detta?
Re: Defekt ac-sensor?
blazern wrote:Marie wrote:Det enklaste är väl att du ställer klimatorn i diagnosläge och noterar felkoderna du får fram. Jag har nånstans på internet sett felkodslista och instruktioner för hur man kör diagnosläge på den "bilradioliknande" klimatorn i W210 och sena W140. För detta krävs ingen extra utrustning, bara att trycka rätt tangentkombination på klimatorpanelen.
Sen kan man ju givetvis köra en diagnos med diagnosdatorn också om man tycker att det är lättare.
Hur gör jag detta?
Som jag sa, jag har nån gång sett detta på Internet....
Matt 7:7
Sök, och du skall finna...
Re: Defekt ac-sensor?
Äsch...
Jag skall inte vara elak. Slog upp det i WIS.
1 Tändning på
2 Vänster temp HI höger temp LO
3 inom 20 sek tryck EC och REST samtidigt i minst 5 sek
4 display slocknar, diod i recirkknappen blinkar sakta (1 ggr / sek)
5 Tryck höger AUTO knapp minst 1 sek.
står det till vänster E och till höger FF finns inga felkoder.
Står det ngt annat är det en felkod, skriv upp den.
Bläddra till nästa felkod med höger AUTO knapp, o.s.v.
Däremot vad felkoderna betyder får du Googla på, jag orkar inte leta mera i kväll.
Jag skall inte vara elak. Slog upp det i WIS.
1 Tändning på
2 Vänster temp HI höger temp LO
3 inom 20 sek tryck EC och REST samtidigt i minst 5 sek
4 display slocknar, diod i recirkknappen blinkar sakta (1 ggr / sek)
5 Tryck höger AUTO knapp minst 1 sek.
står det till vänster E och till höger FF finns inga felkoder.
Står det ngt annat är det en felkod, skriv upp den.
Bläddra till nästa felkod med höger AUTO knapp, o.s.v.
Däremot vad felkoderna betyder får du Googla på, jag orkar inte leta mera i kväll.
Re: Defekt ac-sensor?
Diagnosen som Marie beskriver förutsätter ju att man har stora kliman, men det kanske OP har?
Så vitt jag kan se sitter det bara en sensor vid den lilla tanken långt fram på förarsidan, jag trodde det skulle finnas en högtrycks- och en lågtryckspressostat men det verkar inte så.
Så vitt jag kan se sitter det bara en sensor vid den lilla tanken långt fram på förarsidan, jag trodde det skulle finnas en högtrycks- och en lågtryckspressostat men det verkar inte så.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Defekt ac-sensor?
torake wrote:Diagnosen som Marie beskriver förutsätter ju att man har stora kliman, men det kanske OP har?
Så vitt jag kan se sitter det bara en sensor vid den lilla tanken långt fram på förarsidan, jag trodde det skulle finnas en högtrycks- och en lågtryckspressostat men det verkar inte så.
Tack Marie för ditt svar, men jag har den med vred (hastighet, temp).
Vet inte vart jag ska börja leta, någon har ju klippt den tidigare nämnda blå kabeln för att det inte funkat till 100% är min gissning. Jag behöver veta vart själva styrenheten sitter som skickar signalen för att kompressorn ska starta/stänga av. Gissar att det är den som strular om det inte är nån sensor?
Re: Defekt ac-sensor?
Får jag bara fråga, hur märker du att det blir övertryck?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Defekt ac-sensor?
torake wrote:Får jag bara fråga, hur märker du att det blir övertryck?
Det har det inte blivit än, och jag vill absolut inte att nån säkerhetsventil löser ut heller då jag precis fyllt på gas. Någon som vet hur mycket kompressorn ska kämpa? Borde den inte slå ifrån om man vrider på full värme? Min verkar aldrig slå ifrån?
Re: Defekt ac-sensor?
Alltså det är ju ett slutet system - blir inte högre tryck oavsett hur länge kompressorn jobbar. Det är hur mycket värme som tas upp i systemet som avgör trycket. Eller tänker jag fel nu?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Defekt ac-sensor?
torake wrote:Alltså det är ju ett slutet system - blir inte högre tryck oavsett hur länge kompressorn jobbar. Det är hur mycket värme som tas upp i systemet som avgör trycket. Eller tänker jag fel nu?
Jag vet inte? Skulle det vara som du säger så antar jag att trycket aldrig kan bli för högt, och därmed löser aldrig nån säkerhetsventil ut? I så fall är det ju bara att tuta och köra, men jag vill gärna vara säker...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests