Jag har problem med att min Audio 50 APS inte laddar in telefonlistan från min mobiltelefon. Först när jag kört bilen ett tag, parkerat och startat igen efter ungefär en kvart eller så, så läses listan in.
Jag parallellkopplade ett mindre 12V-batteri (12,5 V) med startbatteriet i morse, och satte igång Audio 50 APS utan att starta motorn. Telefonlistan lästes in omgående utan problem. Jag tolkar detta som att startbatteriet inte lämnar tillräcklig spänning "normalt".
Gör jag dumt om jag köper batteri från Biltema? Har läst litet negativt om detta.
Kan detta vara något? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/
Starbatteri från Biltema?
Starbatteri från Biltema?
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
Hans42 wrote:Jag har problem med att min Audio 50 APS inte laddar in telefonlistan från min mobiltelefon. Först när jag kört bilen ett tag, parkerat och startat igen efter ungefär en kvart eller så, så läses listan in.
Jag parallellkopplade ett mindre 12V-batteri (12,5 V) med startbatteriet i morse, och satte igång Audio 50 APS utan att starta motorn. Telefonlistan lästes in omgående utan problem. Jag tolkar detta som att startbatteriet inte lämnar tillräcklig spänning "normalt".
Gör jag dumt om jag köper batteri från Biltema? Har läst litet negativt om detta.
Kan detta vara något? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/
Låter lite långsökt.... När motorn är igång så borde du ju ha en spänning på över 14V (om generatorn laddar)
Vad har du för spänning på ditt batteri?
Vrid nyckeln till läge 1 (radioläge) bläddra till "första menyn" (temp/hastighet) tryck 3 ggr. på reset knappen, då ser du batterispänningen.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Starbatteri från Biltema?
Hittade resetknappen. Vid hemkomst efter ca 14 mil färd, visade displayen 13,1 V, tändning i radioläge. Borde kanske vara litet högre?
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
Normalt sett skall ett friskt batteri ha en klämspänning runt 12.6...12.7V obelastat.
Avstängd motor. Bilen i "Sleep-mode"
Om batteriet är åldrat kan en eller flera celler ha sulfaterat.
Generatorn laddar som den skall om man mäter, men batteriet dippar
när man crankar. Förr brukade MB sätta mängder med felkoder men det har
man varit restriktiv med på nyare modeller.
Det är ju möjligt att startmotorn inte behöver jobba lika mycket vid en varmstart
och att systemen då inte dippar, dvs telefonfunktionerna förblir OK.
Enda sättet är att prova med en batteritestare som drar några hundra Ampere
samtidigt som den mäter om batteriet orkar.
Jag har ett kasserat VRLA-batteri stående i förrådet som har aningen låg klämspänning,
12.3V, som tar laddning helt normalt, men som dippar ordentligt vid start.
Pga garantier fegade jag och köpte ett nytt (dyrt) orginalbatteri.
Surt, men det är bara att inse att batterier är förbrukningsvara.
Hur Biltemas batterier är kvalitetsmässigt vågar jag inte uttala mig om.
Avstängd motor. Bilen i "Sleep-mode"
Om batteriet är åldrat kan en eller flera celler ha sulfaterat.
Generatorn laddar som den skall om man mäter, men batteriet dippar
när man crankar. Förr brukade MB sätta mängder med felkoder men det har
man varit restriktiv med på nyare modeller.
Det är ju möjligt att startmotorn inte behöver jobba lika mycket vid en varmstart
och att systemen då inte dippar, dvs telefonfunktionerna förblir OK.
Enda sättet är att prova med en batteritestare som drar några hundra Ampere
samtidigt som den mäter om batteriet orkar.
Jag har ett kasserat VRLA-batteri stående i förrådet som har aningen låg klämspänning,
12.3V, som tar laddning helt normalt, men som dippar ordentligt vid start.
Pga garantier fegade jag och köpte ett nytt (dyrt) orginalbatteri.
Surt, men det är bara att inse att batterier är förbrukningsvara.
Hur Biltemas batterier är kvalitetsmässigt vågar jag inte uttala mig om.
Re: Starbatteri från Biltema?
Tack för info. Mitt batteri är från 2006, så det kanske är läge för ett utbyte.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
"Aktivera" spänningsvisningen, kolla vad den visar som lägst när du kör på startmotorn.
Skall inte vara lägre än 10V. gärna lite högre.
Skall inte vara lägre än 10V. gärna lite högre.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Starbatteri från Biltema?
Jag kollade spänningen radioläge, 12,2 V. Startade motorn, dippade till 10,1. Tomgång 13,6 V
Kan det duga?
Kan det duga?
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
Det är för lågt. Ladda batteriet fullt med batteriladdare och mät igen. 13.6 är också för lite för att ladda batteriet effektivt men frågan är om det är batterit eller generatorn eller båda som är kaputt?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starbatteri från Biltema?
Ja, bilen är ju från januari 2006. Batteriet borde väl ha kortare livslängd än elektroniken i bilen? Fast man vet ju inte. Jag är 73 år och har inga planer på en annan bil, så frågan är vad jag skall satsa på. Just nu känns det som om jag kör ett år till och ser hur batteriet funkar efter kommande vinter. Har ju ingen lust att betala över 3.000 sek för ett nytt originalbatteri.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
Mitt var slut efter ungefär lika många år, 9 år och 21,000 mil närmare bestämt.
Men du vet att din bil har ett pyttebatteri som sitter under huven? Sen sitter det ett stort i bak. För du har väl SBC?
Mercedes skall inte ha AGM-batterier för övrigt, de har så stora batterier så det skall aldrig bli några djupurladdningar. Ett vanligt hederligt, men stort batteri skall det vara. Möjligen att lillbatteriet bör vara AGM men det får någon annan uttala sig om.
Men du vet att din bil har ett pyttebatteri som sitter under huven? Sen sitter det ett stort i bak. För du har väl SBC?
Mercedes skall inte ha AGM-batterier för övrigt, de har så stora batterier så det skall aldrig bli några djupurladdningar. Ett vanligt hederligt, men stort batteri skall det vara. Möjligen att lillbatteriet bör vara AGM men det får någon annan uttala sig om.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starbatteri från Biltema?
Lilla batteriet har jag bytt. Köpte ett på Mekonomen. Skall väl inte spel någon roll, hoppas jag. Det gamla håller 12,5 V efter att ha stått standby någon månad, så jag hade kanske inte behövt byta det.
Jag skall sätta startbatteriet på laddning ovh kolla vad spännngen kommer upp till.
Jag skall sätta startbatteriet på laddning ovh kolla vad spännngen kommer upp till.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
Jag har nu haft batteriet på laddning i bilen 1,5 dygn.
Med laddaren inkopplad mätte jag 14,6V över batteripolerna. 12,7V över polerna med bortkopplat batteri.
Nyckeln i radioläge, tre återställningar visade 13,1-13,2V
Startade och då dipp ner till 10,2,ungefär. Svårt att hinna med och läsa. Men inte under 10V.
Gasade på rät skapligt (i garaget) och då visades 13,8V.
Vad kan man tolka detta som? Då batteriet är 9,5 år gammalt, kanske det är mest logiskt att börja där. Helst skulle man ju vilja låna ett batteri för att se om det blir någon skillnad.
Med laddaren inkopplad mätte jag 14,6V över batteripolerna. 12,7V över polerna med bortkopplat batteri.
Nyckeln i radioläge, tre återställningar visade 13,1-13,2V
Startade och då dipp ner till 10,2,ungefär. Svårt att hinna med och läsa. Men inte under 10V.
Gasade på rät skapligt (i garaget) och då visades 13,8V.
Vad kan man tolka detta som? Då batteriet är 9,5 år gammalt, kanske det är mest logiskt att börja där. Helst skulle man ju vilja låna ett batteri för att se om det blir någon skillnad.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
Jag tolkar det som att din generator laddar för dåligt. 13,8 är precis på gränsen till acceptabelt och gör att bilen inte hinner återladda startbatteriet om du gör korta körningar.
12,7 betyder att batteriets alla celler är funktionsdugliga men däremot kan ju kapaciteten vara nedsatt, men allvarligast tycker jag är den låga laddspänningen. Men jag vet ju inte var ditt kombiinstrument hämtar spänningen ifrån. På w203 är det främre sam, alltså nära batteriet elektriskt sett.
En frisk generator skall ge 14,4V.
Nu när stora batteriet är fulladdat, funkar APSen som den ska?
Vore ju shyrre om nån med en liknande w211 kunde kolla vad spänningen enligt kombiinstrumentet är på dennes...
12,7 betyder att batteriets alla celler är funktionsdugliga men däremot kan ju kapaciteten vara nedsatt, men allvarligast tycker jag är den låga laddspänningen. Men jag vet ju inte var ditt kombiinstrument hämtar spänningen ifrån. På w203 är det främre sam, alltså nära batteriet elektriskt sett.
En frisk generator skall ge 14,4V.
Nu när stora batteriet är fulladdat, funkar APSen som den ska?
Vore ju shyrre om nån med en liknande w211 kunde kolla vad spänningen enligt kombiinstrumentet är på dennes...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starbatteri från Biltema?
Nu har jag varit ute och handlat, kört i förortstrafik och laddningen visade då 14,2V kontinuerligt, när jag kört någon minut. Borde kanske räcka?
Ja, APS funkar som den skall. Laddar tetefonlistan.
Ja, APS funkar som den skall. Laddar tetefonlistan.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Starbatteri från Biltema?
Jadå. 13,8 räcker också, beror på hur korta körningar man gör och om man har grejer som förbrukar mycket ström t.ex dunkadunka eller dieselvärmare.
Men APSen funkar ändå inte?
Men APSen funkar ändå inte?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests