Jag har stoppat i en 220 CDI motor i min 190'a. Motorn är ifrån en C-klass, men all elektronik är ifrån en Vito, 112CDI -03. Och bilen funkar, förutom kylfläkten, som går hela tiden.
Jag har inte andvänt Vitons kylfläktar, eller relämodul för fläktarna. Dom har jag tyvärr slängt.
Här är ett elschema på just fläktar, reläer:
Röda pilar är ifån motorstyrenheten, och blå pil är ifrån Ac styrenheten.
Jag har kopplat kablarna ifrån motorn till ett vanligt relä. Problemet är att så fort motorn startar, så drar relät, och då går såklart fläkten.
Jag funderar lite på det som heter "r20" i elschemat? Det är ju till för att fläkten skall gå på lägre fart. Men varför är styrspänningen dragen igenom ett motstånd också? Kan det vara så att jag bör koppla ett motstånd på styrkabeln? Isåfall, hur kan man få reda på vilket motstånd det skall vara? Jag har letat i WIS, men inte hittat något om detta. Tycker iofs att dett verkar konstigt kopplat, gissar mer på att schemat är fel ritat?
En annan fundering jag har efter lite sökande på internet, är kylvätskenivån. Lite här och var har jag läst att fläkten går på fullt om man har låg kylvätskenivå. Det är "b7" i schemat. Den är kopplad till instrumentet. Instrumentet har jag kvar ifrån Viton, och det är inkopplat i bilen. Men jag har inte kopplat kylvätskenivån. Jag har inte kvar givaren. Med kabeln till givaren lös, varnar instrumentet inte för låg nivå. Med kabeln jordad, varnar den för låg nivå. Men jag funderar på om detta kan ha med kylfläkten att göra? Jag skulle behöva få reda på vilket motstånd en kylvätskenivågivare skall ha vid normal nivå.
Någon som har någon ide?
Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
vilka kablar från motorn har du kopplat till ett vanligt relä? På schemat så är dom röda pilarna så att den ena är minusmatningen och den andra plusmatningen till spolspänningen för att relät ska dra, dvs båda måste ge signal för att relät ska dra..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
Dom två "röda". Problemet är att relät drar så fort motorn startat. Provar jag med kablarna lösa, får jag felkod P1636. Så nu sitter spolen i relät kopplat, men fläkten är ej inkopplad.
Jag har lyckats utesluta att det skulle vara kylvätskenivån. Det är en vanlig nivåkontakt på Viton, som enbart tänder en varningslampa i instrumentet vid låg nivå. Motorstyrenhetn har ingen koll på det.
Jag har lyckats utesluta att det skulle vara kylvätskenivån. Det är en vanlig nivåkontakt på Viton, som enbart tänder en varningslampa i instrumentet vid låg nivå. Motorstyrenhetn har ingen koll på det.
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
Det bör sitta en tempgivare för motorstyrdonet som talar om hur varm motorn är som i sin tur ordrar fläktstyrningen? Så det inte är fel på den givaren?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
Det finns bara en vattentempgivare på motorn. Och den visar rätt.
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
Jag hade exakt samma problem med min förra Vito och jag har bestämt för mig att det var AC som gick in och startade fläkten. Jag hade ingen gas i systemet och då borde ju inte fläkten inte gå men det gjorde den i mitt fall. Problemet försvann när jag fyllde på gas så jag letade inte vidare.
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
dodgen wrote:Jag hade exakt samma problem med min förra Vito och jag har bestämt för mig att det var AC som gick in och startade fläkten. Jag hade ingen gas i systemet och då borde ju inte fläkten inte gå men det gjorde den i mitt fall. Problemet försvann när jag fyllde på gas så jag letade inte vidare.
Hoppsan. Jag har missat att kolla här i tråden. Tack för svar.
Ja, jag har delvis misstänkt AC'n. Tyvärr finns inget av det kvar. Vad var det för Vito, samt vad för årsmodell?
Undrar hur man skall lösa det då? Går det att byta mjukvara i motorstyrenheten, så att mjukvaran är för bil utan AC?
Fast man kan ju ifrågasätta om kylfläkt behövs överhuvudtaget. Jag körde med biltransport, och skrotade bilar för ca två månader sedan, medans det fortfarande var varmt. Det var ca 25 grader ute, skrotbil på kärran samt motorvägskörning, och en del köande. Tempmätaren var aldrig över ca 85 grader. Snarare så sjönk det litegrann när man stod stilla med bilen.
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
Cdi motorerna brukar ju ha problem med att komma upp i temp öht så kylfläkten är nog enbart för att kyla kondensorn? eller?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
Det satt ingen extra kondenorfläkt på C-klassen, så det är ju helt klart så att motor och AC'n delar på den fläkten som finns. Men det är motorstyrenheten som styr fläkten, så nog är den till motorn också.
Jag har kört ca 1000 mil med cdi motor nu, i både varma och kalla temperaturer. Och någon fläkt har då inte behövts än iallafall.
Jag kopplade bort bränslevärmeväxlaren som satt på C-Klass insuget (Viton har inget sådant). Det gjorde ganska stor skillnad på hur fort motorn kommer upp i temp. Klart kvickare utan.
Men idag, med ca 10 minusgrader ute, så kom motorn inte upp i mer än ca 70 grader på vägen till jobbet, trots ca 3 mils körning.
Ska prova att täcka för kylet, men jag är lite tveksam till om det hjälper. Det blir nog så att jag får montera dieselvärmaen ifrån Viton också.
Jag har kört ca 1000 mil med cdi motor nu, i både varma och kalla temperaturer. Och någon fläkt har då inte behövts än iallafall.
Jag kopplade bort bränslevärmeväxlaren som satt på C-Klass insuget (Viton har inget sådant). Det gjorde ganska stor skillnad på hur fort motorn kommer upp i temp. Klart kvickare utan.
Men idag, med ca 10 minusgrader ute, så kom motorn inte upp i mer än ca 70 grader på vägen till jobbet, trots ca 3 mils körning.
Ska prova att täcka för kylet, men jag är lite tveksam till om det hjälper. Det blir nog så att jag får montera dieselvärmaen ifrån Viton också.
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
min 220cdi hade original webasto bränslevärmare enbart för tillsatsvärme, viton kan ha eber istället.
utan den och vinterkyla fick man va glad om det blev värme i bilen... runt 60grader bara som max vid 10-15 minus..
såg du w123an med 270cdi som var tillsalu? regbes och godkänd som ombyggt fordon.
utan den och vinterkyla fick man va glad om det blev värme i bilen... runt 60grader bara som max vid 10-15 minus..
såg du w123an med 270cdi som var tillsalu? regbes och godkänd som ombyggt fordon.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med kylfläkt vid CDI motorkonvertering?
Jag har täckt för kylet nu, och det hjälpte en hel del. Nu funkar det hjälpligt, sålänge det inte är kallare än 10 minus.
Jag har en värmare ifrån en Vito 115cdi, har dock inte koll på märket. Men kommer nog inte montera den i bilen.
123'an, var det en vit, med hjulupphängningar ifrån w210? Isåfall har jag sett bilder på den tidigare. Om det är den, så är i stort sett hela elsystemet med ifrån 210'an.
Var på kurs för ett tag sedan, och pratade med en kille som sett en w115 med 320cdi motor. Fullt körbar. Ingen koll på reggning dock. Den hade varit kul att se.
Jag har lite lätt börjat kolla på att konvertera med en OM646, dvs generation 2 av 220cdi'n. Det är en Vito 115cdi sm skall få donera motor till min Fiero, så att den får några hästar till. Motorn är mer eller mindre på plats, saknar grenrör samt att jag behöver bygga om vattenpumpen lite. Och så får det bli lite ombyggnad i elsystemet igen. Denna Viton har "plastnyckeln", men jag tror att det skall gå att få att funka det med.
Jag har en värmare ifrån en Vito 115cdi, har dock inte koll på märket. Men kommer nog inte montera den i bilen.
123'an, var det en vit, med hjulupphängningar ifrån w210? Isåfall har jag sett bilder på den tidigare. Om det är den, så är i stort sett hela elsystemet med ifrån 210'an.
Var på kurs för ett tag sedan, och pratade med en kille som sett en w115 med 320cdi motor. Fullt körbar. Ingen koll på reggning dock. Den hade varit kul att se.
Jag har lite lätt börjat kolla på att konvertera med en OM646, dvs generation 2 av 220cdi'n. Det är en Vito 115cdi sm skall få donera motor till min Fiero, så att den får några hästar till. Motorn är mer eller mindre på plats, saknar grenrör samt att jag behöver bygga om vattenpumpen lite. Och så får det bli lite ombyggnad i elsystemet igen. Denna Viton har "plastnyckeln", men jag tror att det skall gå att få att funka det med.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests