Diagnostiseringsverktyg

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
User avatar
Doberman
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Wed 03 Mar, 2004 13:13
Location: Skellefteå
Contact:

Diagnostiseringsverktyg

Postby Doberman » Sat 09 Jan, 2016 20:04

Hej. Det är så jag har äran att få äga en 220 cdi från 08. Trots jag har varit nöjd så börjar det spöka lite med felkoder och liknande. Eftersom jag kan skruva hyfsat men ej i denna elektroniska plåtburk så har jag insett att ett diagnos verktyg hade varit på sin plats.

Så nu vänder jag mig till er. Vilket verktyg rekommenderar ni? Det jag önskar är att kunna inte bara läsa felkoder utan släcka osv. Gärna så kraftigt som möjligt.
Ha en trevlig dag mvh
Mercedes C220 Cdi -08

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Diagnostiseringsverktyg

Postby V70tdi » Sat 09 Jan, 2016 21:09

Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Doberman
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Wed 03 Mar, 2004 13:13
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Diagnostiseringsverktyg

Postby Doberman » Sun 10 Jan, 2016 19:33

Det ser helt klart ut som ett bra instrument. Dock blir jag förvirrad när det står något om nån hårddisk man måste ha annars går allt åt pipan. Dock kan jag förstått fel. Sen vart är en bra seriös sida att köpa den? Vet inte om man vågar köpa från aliexpress.
Mercedes C220 Cdi -08

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Diagnostiseringsverktyg

Postby Marie » Sun 10 Jan, 2016 20:08

Doberman wrote:Det ser helt klart ut som ett bra instrument. Dock blir jag förvirrad när det står något om nån hårddisk man måste ha annars går allt åt pipan. Dock kan jag förstått fel. Sen vart är en bra seriös sida att köpa den? Vet inte om man vågar köpa från aliexpress.



Antingen köper du en färdig hårddisk med diagnosprogramvaran och operativsystem som du sätter i din laptop i stället för den vanliga (finns bara till en handfull laptopmodeller) eller så köper du en extern USB-hårddisk med en installerad virtuell IBM-laptop med diagnosprogramvaran och kopplar till en valfri laptop.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Diagnostiseringsverktyg

Postby Winis Mbsca » Mon 08 Feb, 2016 15:51

Testa annars en Enerfy. Du kan köpa den på Jula just nu för 299kr. Med en app i telefonen kan du läsa ut och återställa felkoder.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Fjader
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Tue 17 Oct, 2017 20:03

Re: Diagnostiseringsverktyg

Postby Fjader » Wed 18 Oct, 2017 16:35

Jag har handlat väldigt mycket från ebay och aliexpress, sällan något bekymmer.

Men skulle någon kunna ge lite vägledning vilket kit man ska köpa? En direkt länk hade varit önskvärt så man vet vad man ska leta efter. Star C4 är det som rekommenderas, inte C3?

Är Star C4/C3 enda alternativen om man vill kunna nå alla styrdon?

Här är tex ett sådant kit:
https://goo.gl/9StTYP

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: Diagnostiseringsverktyg

Postby Turre » Thu 19 Oct, 2017 05:36

lite är det att vad behöver du? Pojken köpte beg. iCarsoft och vi har använt detta för att hitta fel, ta bort felkoderna, återställa service och mycket mer.
iCarsoft MB II Felkodsläsare Mercedez Bens O
mycket smidigt att hantera i bilen och du kan läsa det mesta i bilen. Senaste var att program efter byte av krockkudde skulle återställas, hur lätt som helst.
lite arbete gav uppdateringen, som finns med, och den tredje kom nu i sommar. Du måste tanka hem till datorn ett uppdaterings program, fungerar klockrent
vi har haft nu detta ca ett år och behovet att koppla till PC har försvunnit. Besvärligt med sladdarna till PC som i vårt fall är stationär med alla godsaker. Jag har inte hittat hur jag kan ta bort hastighets spärren 260km/h med PC, men kanske det kommer, eller jag får tips från forumet.
Turre


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest