Har en e220 cdi 2010 som utan förvarning slutade ladda på väg hem från Göteborg ikväll. Det började med att den röda varningen om låg batterispänning tändes samtidigt som radion slocknade. Efter ett tag kom ett vitt meddelande upp som rekommenderade mig att starta motorn p.g.a låg batterispänning! Vid detta tillfälle körde jag på motorvägen skall tilläggas... Allt eftersom dog allt fler elfunktioner tills dess att bilen endast gick i låst växelläge utan belysning osv.. Nu är den bärgad till Hedins i Trollhättan.
Min egentliga fråga är om det finns laddningsregulator på dessa eller om man direkt är hänvisad till att byta generatorn?
Laddproblem s212
Laddproblem s212
MB E220 CDI S212 -10
Exbilar:
230E-87
250D-87
300D-92
190E-87
230E-90
E300D Avantgarde -96
E220T CDI-00
E250T Diesel-94
E220 CDI W211 -03
VW Golf IV TDI -00
250D-92
E220 CDI S211-04
Exbilar:
230E-87
250D-87
300D-92
190E-87
230E-90
E300D Avantgarde -96
E220T CDI-00
E250T Diesel-94
E220 CDI W211 -03
VW Golf IV TDI -00
250D-92
E220 CDI S211-04
Re: Laddproblem s212
Visst finns det en laddningsregulator! men den sitter I generatorn.
Är det regulatorn eller kolen som är kass, så byts nog hela generatorn ut.
Beroende på hur långt den gått, så är väl en utbytesgenerator att föredra.
Efter 46.500 mil, så slutade min ladda. Jag fick tag på en begagnad som "bara" gått 16.000 mil.
Tog isär den gamla för att undersöka den, och kolen var helt slut. Men även släpringarna var väldigt slitna.
Är det regulatorn eller kolen som är kass, så byts nog hela generatorn ut.
Beroende på hur långt den gått, så är väl en utbytesgenerator att föredra.
Efter 46.500 mil, så slutade min ladda. Jag fick tag på en begagnad som "bara" gått 16.000 mil.
Tog isär den gamla för att undersöka den, och kolen var helt slut. Men även släpringarna var väldigt slitna.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Laddproblem s212
Tack för svaret! Hedin ville ha 1500:- för felsökning och sedan ca. 13000:- för byte av generator!! Jag tackade vänligt nej till deras "erbjudande" och hyrde en biltrailer för 500:- så att jag kunde ta hem bilen. Plockade ur generatorn och lämnade den till en renoverare idag. Återkommer när allt är klart!
MB E220 CDI S212 -10
Exbilar:
230E-87
250D-87
300D-92
190E-87
230E-90
E300D Avantgarde -96
E220T CDI-00
E250T Diesel-94
E220 CDI W211 -03
VW Golf IV TDI -00
250D-92
E220 CDI S211-04
Exbilar:
230E-87
250D-87
300D-92
190E-87
230E-90
E300D Avantgarde -96
E220T CDI-00
E250T Diesel-94
E220 CDI W211 -03
VW Golf IV TDI -00
250D-92
E220 CDI S211-04
Re: Laddproblem s212
Allt blev fixat och klart förra veckan! Generatorteknik i Årjäng renoverade med nya kol, släpringar, lager och frihjul för 1800:- ex. moms!
Alla felkoder raderade jag sedan med min ELM 327 utan problem. Jag sparade således en slant jämfört med om Hedins hade fått sätta tänderna i bilen...
Alla felkoder raderade jag sedan med min ELM 327 utan problem. Jag sparade således en slant jämfört med om Hedins hade fått sätta tänderna i bilen...
MB E220 CDI S212 -10
Exbilar:
230E-87
250D-87
300D-92
190E-87
230E-90
E300D Avantgarde -96
E220T CDI-00
E250T Diesel-94
E220 CDI W211 -03
VW Golf IV TDI -00
250D-92
E220 CDI S211-04
Exbilar:
230E-87
250D-87
300D-92
190E-87
230E-90
E300D Avantgarde -96
E220T CDI-00
E250T Diesel-94
E220 CDI W211 -03
VW Golf IV TDI -00
250D-92
E220 CDI S211-04
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests