Hur får du in musik i bilen?

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Hur får du in musik i bilen?

Postby torake » Sat 06 Aug, 2016 17:20

Fortsättning från tråden "Tor´s 500 SE -93"

Givet att de flesta nu har stereoapparater som kan streama blåtand, var tar ni musik ifrån?

Spotify i mobilen är ju given, men vilka andra metoder använder ni? Jag har en bunt MP3-låtar på minneskortet men det är ju ganska old school...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Feliks » Sat 06 Aug, 2016 18:57

Kan väl berätta hur jag gör trots att det innefattar Spotify :-D :

Har en 211 facelift med Ipodkit, därtill har jag skaffat en viseeo tune2air wma1000. Bara att slå på bluetoothen i mobilen så kopplar allt upp sig automatiskt (inklusive bilens inbyggds handsfree-system för att snacka i telefon). Jag kan se vilken artist/låt jag lyssnar på i instrumenthuset samt ändra låt med rattknapparna) detta är ett enormt plus mot att behöva hålla på och fibbla med mobilen hela tiden!!!
Kvalitén är precis lika bra som med CD-växlaren.

Sen har jag H/K-ljudsystemet i bilen och kan passa på att slänga in ett gott ord för det också, ljudet är verkligen fantastiskt för att vara ett originalsystem :-D :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Van der Verhart » Sat 06 Aug, 2016 19:12

För information: På W203 Facelift är det förberett för att montera AUX i handskfack på höger sida,det finns en kontakt i kabelrännan vid HF instegslist och färdigt kablage finns att köpa.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Marie » Sun 07 Aug, 2016 00:22

Mitt stora arkiv av CD-plattor och musikkassetter. En del av dem överkopierade från stapeln med vinylskivor och bakelitskivor (s.k. stenkakor)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby torake » Sun 07 Aug, 2016 07:24

Nu har jag av en slump råkat bli med CD-spelare igen i båda bilarna, men innan dess var det bluetooth från mobilen som gällde.

Nu har jag ju då inte Spotify, men jag hade det på den tiden det var gratis, och åtminstone då fanns inte all musik bl.a. Pink Floyd och Metallica. Det jag har gjort men som är jäkligt yxigt är att mata in skivorna i datorn en efter en, klickat på "importera som mp3" i iTunes och sedan fört över till mobilens minneskort. Men det är ju ett jäkla pill.

Nu hittade jag en gömd musikskatt i form av några skivor i original cd-hållaren i handskfacket på W203:an, de skivorna har legat där sedan jag köpte bilen för 5 år sedan. De skulle man ju så klart vilja ha med sig också när man är ute och far...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Fotografen » Sun 07 Aug, 2016 11:12

Sjunger en stump, annars FM-radio, möjligen en CD. Nästa bilspeldosa får bli en med usb-tryne.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Kjell Niklasson » Sun 07 Aug, 2016 11:38

Usb minne har jag använt i ett par år. Funkar fint. Senaste bilstereon jag handlade var utan cd-spelare.

Det här med att använda blåtand ifrån mobilen gillar jag inte riktigt, eller snarare, så gillar jag inte att använda pekskärm under körning.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby snowman » Sun 07 Aug, 2016 12:10

https://youtu.be/mW6xreTyT1Q

Den här apparaten kommer ju som en gåva från himlen!

Precis vad jag har letat efter, original utseende men moderna funktioner.

Idags läget är det Spotify på Android telefon som sen länkas via FM sändare, det funkar men jag kan ju inte påstå att jag är speciellt nöjd med arrangemanget.
Kört med en belkin och det ska ju vara bra grejer men ändå får man på långkörning sitta och ändra frekvens för att det kommer störande frekvenser.

Finns det problemet på apparaten som tor har i sin 500se?
Och om det gör det då borde problemet helt elimineras om man inte kopplar in antennen.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby torake » Sun 07 Aug, 2016 12:43

Kjell Niklasson wrote:Usb minne har jag använt i ett par år. Funkar fint. Senaste bilstereon jag handlade var utan cd-spelare.

Det här med att använda blåtand ifrån mobilen gillar jag inte riktigt, eller snarare, så gillar jag inte att använda pekskärm under körning.


Jag har åtminstone i en av bilarna så att jag kan växla låt från rattknapparna när jag streamar från mobilen. Och jag kan se vilken låt som spelar. Det är tydligen del av streamingprotokollet, men det stöds olika bra av olika enheter. Men USB brukar ju oftast vara bra stöd för, det hade jag lite "glömt bort" faktiskt. Använder så sällan usb-minnen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby twostroke » Sun 07 Aug, 2016 18:55

Jag streamar apple music via bilens ipod interface, sitter en viseeo bluetooth puck där man annars kopplar in en ipod. Jag ser vad som spelas i bilens display och kan söka musik och spellistor via displayen med rattknapparna. Fungerar superbra och ljudkvaliten är också riktigt bra.
Skönt också att man kan låta telefonen vara i fickan hela tiden.

Bilen hade bara aux från början men jag gillar inte att behöva fippla med mobilen, inte heller att behöva koppla in och ur den hela tiden.

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Karlie » Thu 11 Aug, 2016 12:34

Kör bluetooth-dong i aux-uttaget i handskfacket på min 211:a.
Stereon har ju bluetooth original, men bara för samtal, ej för streaming. Fungerar väl bra som det är, men jag skulle också vilja ha så att man kan styra allt via ratten/bilen istället för att fippla med telefonen.
Verkar dock inte inte som att min är förberedd med interface i handskfacket utan jag har enbart kontakt för telefon i mittarmstödet. :-(
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby twostroke » Thu 11 Aug, 2016 14:22

Karlie wrote:Kör bluetooth-dong i aux-uttaget i handskfacket på min 211:a.
Stereon har ju bluetooth original, men bara för samtal, ej för streaming. Fungerar väl bra som det är, men jag skulle också vilja ha så att man kan styra allt via ratten/bilen istället för att fippla med telefonen.
Verkar dock inte inte som att min är förberedd med interface i handskfacket utan jag har enbart kontakt för telefon i mittarmstödet. :-(


Min bil var inte heller förberedd för någonting, jag köpte ipod interfacet från mercedes och installerade det själv. En box som man kopplar in i quadlock kontakten bakom navin och drar ut kabeln till handskfacket.

Nu har jag en ML men jag tror att Feliks har gjort samma fast på sin 211.

Tycker det är värt vart enda öre! :)

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Karlie » Thu 11 Aug, 2016 16:56

twostroke wrote:
Min bil var inte heller förberedd för någonting, jag köpte ipod interfacet från mercedes och installerade det själv. En box som man kopplar in i quadlock kontakten bakom navin och drar ut kabeln till handskfacket.

Nu har jag en ML men jag tror att Feliks har gjort samma fast på sin 211.

Tycker det är värt vart enda öre! :)


Ah, hade mina känningar att det borde gå att lösa. Härligt med info! :-D Det mesta går ju som sagt att lösa ändå, även om det inte är framdraget från början. Jobbar passande nog på Mercedes, men har aldrig fördjupat mig i det nämnvärt förens nu när jag läste om era bluetooth-lösningar! :mrgreen:
Vore ju gött som fasen att få in allt direkt i rattstyrningen istället för att fippla en massa.

MEN - följdfråga. Går det då enbart när man kör via Apples spelare i telefonen, eller fungerar det även med Spotify? Jag kör uteslutande allting via Spotify och har ingenting inlagt i telefonens spelare/itunes.
Vet att jag varit med om det på någon annan bil, att allting fungerar fint med synkningen och texter etc, men inte när man kör Spotify.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby twostroke » Thu 11 Aug, 2016 17:28

Karlie wrote:
MEN - följdfråga. Går det då enbart när man kör via Apples spelare i telefonen, eller fungerar det även med Spotify? Jag kör uteslutande allting via Spotify och har ingenting inlagt i telefonens spelare/itunes.
Vet att jag varit med om det på någon annan bil, att allting fungerar fint med synkningen och texter etc, men inte när man kör Spotify.



Funkar bra med spotify eller tidal också. Ska även fungera med android lurar när man kör med en viseeo bluetooth påkopplad men då vet jag inte om text visas. Har dock ej testat android.

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Hur får du in musik i bilen?

Postby Feliks » Thu 11 Aug, 2016 18:49

Det viktiga är att du har Comand i din bil (funkar ej annars, men antar att du har det då du nämnde något om AUX-uttag...), sen om du inte har telefon original i bilen så måste du in i star och programmera något för att få igång rattknapparna till denna funktion :-D

Funkar som sagt klockrent!! Helt underbart att ha. Art.nr till 211 samt CLS: B67824239, kostar 3000:- jag fick ge ca 2500:- med klubb-rabatten.
Var INTE enkelt att installera (dock är jag inte världens händigaste, har problem att byta vindrutetorkare på bilen haha...), fick riva otroligt mycket av inredningen i bilen - se länken nedan:

http://www.mercupgrades.com/IPOD+Retrof ... le-62.html
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests