Ska ställa av min R172 över vintern i ett kallgarage i Sörmland och har införskaffat en CTEK MXS 5.0. Den kan man då ställa in på två sätt:
1. Normalt, för WET, CA/Ca, MF, GEL och många AGM-batterier
2. AGM-program för laddning vid låga temperaturer och till AGM kraftbatterier t ex Optima och Odyssey
Vilket alternativ ska jag välja? Antar alternativ1?!
Kontrollfråga kring CTEK-laddare
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Kontrollfråga kring CTEK-laddare
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare
Hej!
Om det är ett vanligt batteri i bilen gäller alternativ 1.
Om det är ett vanligt batteri i bilen gäller alternativ 1.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare
Och där är ju frågan, är det här ett "vanligt" batteri ?
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare
Hej!
Ibland räknas även AGMbatterier till VRLAtypen. VRLA står för valve-regulated lead-acid battery, medan AGM betyder absorbed glass mat. Vanligtvis är de batterier som kallas VRLA dock av gel-typ. AGM-batterier kallas oftast enbart just AGM.
Om jag skulle ladda detta batteri skulle jag använda normalläget, såvida jag inte med 100% säkerhet kan få konfirmerat att det handlar om ett AGM-batteri.
Sedan är ju frågan hur kallt garaget är, är det riktigt kallt så fungerar ju även läge två. Det som skiljer inställningarna åt är inte laddströmmen, det är spänningen som är något högre i AGM/vinterläget.
Dessutom kan tilläggas att ett AGMbatteri blir inte skadat av att laddas med normalinställning, det som händer är att det inte blir helt fulladdat.
Ibland räknas även AGMbatterier till VRLAtypen. VRLA står för valve-regulated lead-acid battery, medan AGM betyder absorbed glass mat. Vanligtvis är de batterier som kallas VRLA dock av gel-typ. AGM-batterier kallas oftast enbart just AGM.
Om jag skulle ladda detta batteri skulle jag använda normalläget, såvida jag inte med 100% säkerhet kan få konfirmerat att det handlar om ett AGM-batteri.
Sedan är ju frågan hur kallt garaget är, är det riktigt kallt så fungerar ju även läge två. Det som skiljer inställningarna åt är inte laddströmmen, det är spänningen som är något högre i AGM/vinterläget.
Dessutom kan tilläggas att ett AGMbatteri blir inte skadat av att laddas med normalinställning, det som händer är att det inte blir helt fulladdat.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare
Lysande information! Tack!!
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests