Kontrollfråga kring CTEK-laddare

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Kontrollfråga kring CTEK-laddare

Postby hajo70 » Wed 26 Oct, 2016 20:25

Ska ställa av min R172 över vintern i ett kallgarage i Sörmland och har införskaffat en CTEK MXS 5.0. Den kan man då ställa in på två sätt:
1. Normalt, för WET, CA/Ca, MF, GEL och många AGM-batterier
2. AGM-program för laddning vid låga temperaturer och till AGM kraftbatterier t ex Optima och Odyssey

Vilket alternativ ska jag välja? Antar alternativ1?!
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare

Postby Mimmi » Wed 26 Oct, 2016 20:48

Hej!

Om det är ett vanligt batteri i bilen gäller alternativ 1.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare

Postby hajo70 » Sat 29 Oct, 2016 16:23

Och där är ju frågan, är det här ett "vanligt" batteri :lol: ?

Image
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare

Postby Mimmi » Sat 29 Oct, 2016 18:03

Hej!

Ibland räknas även AGMbatterier till VRLAtypen. VRLA står för valve-regulated lead-acid battery, medan AGM betyder absorbed glass mat. Vanligtvis är de batterier som kallas VRLA dock av gel-typ. AGM-batterier kallas oftast enbart just AGM.

Om jag skulle ladda detta batteri skulle jag använda normalläget, såvida jag inte med 100% säkerhet kan få konfirmerat att det handlar om ett AGM-batteri.
Sedan är ju frågan hur kallt garaget är, är det riktigt kallt så fungerar ju även läge två. Det som skiljer inställningarna åt är inte laddströmmen, det är spänningen som är något högre i AGM/vinterläget.
Dessutom kan tilläggas att ett AGMbatteri blir inte skadat av att laddas med normalinställning, det som händer är att det inte blir helt fulladdat.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Kontrollfråga kring CTEK-laddare

Postby hajo70 » Sun 30 Oct, 2016 17:30

Lysande information! Tack!!
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests