Glapp i stereo..

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Glapp i stereo..

Postby Mattileinen » Sat 08 Apr, 2017 13:00

Först och främst ska jag säga att bilel är ingenting jag är någon hejjare på, så jag hoppas på lite tips och råd härifrån :-)

Problemet: Stereon dör för att sedan starta om med ca 1sek avbrott vid olika tillfällen.
Exempelvis: Kraftig vänstersväng, kraftig acceleration på raksträcka, öppna förardörren vid parkering i lutning, köra i väggupp. M.m

Problemet blir bara värre och värre.
Första gången detta uppenbarades i vintras så var det vid avbländning av helljus, inte varje gång men kanske 1/20

Ska även nämnas att jag hade en brand i min blinkersspak vilket resulterade i konstant helljus eller inget alls (Halvljuset helt ur funktion)

Bytte spaken och sen fungerade det som det skulle. Minns jag rätt så var det efter detta som mitt stereoproblem började.

Har felsökt så långt som att kolla efter glapp i kablaget bakom stereon. Inget konstigt där inte.

Tankar, Idéer?
Vars bör jag leta?

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: Glapp i stereo..

Postby celberg » Wed 12 Apr, 2017 22:20

Ett fel jag haft som liknar ditt är att min stereo la av om jag spelade för högt. Drog jag upp volymen så dog apparaten för att sen starta igen efter några sekunder. Felet åtgärdades med bättre jordning. I första läget jordades apparaten endast genom antennen, men när jag jordade ordentligt försvann felet och har aldrig kommit tillbaka.
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Glapp i stereo..

Postby Mattileinen » Sun 11 Jun, 2017 12:06

Uppdaterar då jag hittade felet.

Hade fått en reva i pluskabeln till batteriet som låg och fick kontakt mot metall lite nu och då.

Åtgärdat och fungerar som det skall nu :-D


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests