Comand och Live Traffic Information?!

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Comand och Live Traffic Information?!

Postby hajo70 » Thu 29 Jun, 2017 11:57

Tog hem en SLK350 -12 med Comand för ett år sedan. Kartorna uppdaterades innan jag tog upp den. Har min android telefon kopplad till bilen med hjälp av BlueDUN+.

Som det är nu kan jag inte se att trafiksituationen (köer etc) visas i GPSen (och därmed rekommenderad körväg). Hur får man till det?
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Comand och Live Traffic Information?!

Postby hajo70 » Fri 03 Nov, 2017 10:05

Efter en utdragen informationsinhämtningsprocess kan jag meddela:

Med min Comand, utrustningskod 527, är det i teorin möjligt att få kösituationen live (har sett kövarning en gång i Stockholms-trafiken vilket är ett kraftigt understatement). I praktiken fungerar det i princip inte utanför Tyskland. Tydligen tar denna gamla Comand in kösituationen enbart via radio (FM) oavsett hur mycket internetuppkopplad du är, t ex via BlueDUN+ i telefonen. Om det är via Stockholms radio (eller motsvarande) eller på något sätt via Tyskland har jag inte lyckats lista ut. Det gör att informationsmängden är liten och helt beroende av att "någon" initierar denna "kövarning". Man kan ju också fråga sig hur "kö" är definierat.

Full Live traffic information med informationsutbyte mellan bilar kom först 2016 och kombinationen 531 Comand online, 360 Connect me (med simkort i bil) samt 367 Live traffic. Går ej att eftermontera så om du köper en begagnad MB årsmodell 2016, eller nyare, och vill ha full Live traffic, se till att bilen har dessa koder.

Så, nu lägger jag ner denna efterforskning och fokuserar på att njuta av en bil vars programvaror nu är helt uppdaterade inkl nya kartor. Fick i alla fall ett helt nytt ljud på motorn :) och lite fler, fina gubbar och symboler på kartorna. Om än inte gratis.
Last edited by hajo70 on Sat 04 Nov, 2017 09:02, edited 2 times in total.
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Comand och Live Traffic Information?!

Postby amgen » Sat 04 Nov, 2017 00:40

Upptäckte för kort tid sedan i min Command att Yttre Ringvägen här i Malmö var helt avstängd pga en olycka.
Nog första gången jag sett något liknande utanför Tyskland.
Skulle också gärna vilja veta hur det fungerar!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests