Jag har som en del säkert sett knåpat i en motor ifrån en Mercedes Vito 112CDI i en W201. Jag har nu lite funderingar på om man kan få till farthållare också. Viton jag tog motorn ur var ifrån 2003 (sista framhjusldrivna, modell 638). Den hade inte farthållare original. Brytarna på broms och kopplingspedal finns, och är inkopplade.
Så vad jag undrar är:
Räcker det att montera spaken och koppla in, eller måste styrenheten programmeras/ändras?
Jag har tagit med ABS-styrenheten samt kopplat in 2 hjulhastighetsgivare, för att motorn skall få en hastighetssignal. Men jag har ju massor med aktiva felkoder i bromsstyrenheten. Kommer det att att påverka så att farthållaren inte kommer fungera, alltså stänger aktiva felkoder av farthållarfunktionen? Motorstyrenheten sätter inga felkoder.
Något annat som kan tänkas påverka, eller behövas?
Farthållarfunderingar Vito 112CDI
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
Ingen som har något tips?
Hur är det i andra Mercor från tidigt 2000-tal, funkar farthållaren om man har aktiva felkoder på hjulhastighetsgivare, dvs lysande ABS-lampa? Jag misstänker att det är så, och då kommer det tyvärr stoppa mina ideer om farthållare?
Hur är det i andra Mercor från tidigt 2000-tal, funkar farthållaren om man har aktiva felkoder på hjulhastighetsgivare, dvs lysande ABS-lampa? Jag misstänker att det är så, och då kommer det tyvärr stoppa mina ideer om farthållare?
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
I min 2004 W211 så lägger farthållaren av direkt när jag har fått ESP, ABS felkod. I mitt fall har det varit sönderrostade ABS kransar
CLS350CDI 4Matic
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
Även på W210 så sätts farthållaren ur spel av att hjulsensorerna fram ger dålig signal, fastän hastighetsmätaren fortsätter visa hastighet. Troligen så vill den väl ha full redundans för att vilja styra gasen.
Men det finns ju som sagt eftermarknadslösningar. Monterade Waecos på husbilen förra året.
Men det finns ju som sagt eftermarknadslösningar. Monterade Waecos på husbilen förra året.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
Okej, det var synd, men jag misstänkte att det skulle vara så tyvärr.
Alternativet är ju helt klart att montera en eftermarknadsfarthållare.
Och nu när jag tänker på det, så borde det ju funka med en farthållare som suttit på en w201, och troligen även andra 80-90tals mercor. Då passar ju spaken utan bekymmer. Gaspedalsgivaren jag har i bilen kommer ifrån en w202 220cdi, och dom har wire mellan pedal och givare, så farthållaren borde gå att meka ihop med givaren.
Alternativet är ju helt klart att montera en eftermarknadsfarthållare.
Och nu när jag tänker på det, så borde det ju funka med en farthållare som suttit på en w201, och troligen även andra 80-90tals mercor. Då passar ju spaken utan bekymmer. Gaspedalsgivaren jag har i bilen kommer ifrån en w202 220cdi, och dom har wire mellan pedal och givare, så farthållaren borde gå att meka ihop med givaren.
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
Du tänker använda original w201 farthållarstyrenhet och aktuator? Fränt! Ja det skall gå att få till. Du behöver fartsignalen som ett pulståg, kanske din hastighetsmätare kan stå till tjänst?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
torake wrote:Du behöver fartsignalen som ett pulståg
Hmm det där förstod jag inte riktigt?
Men jodå, jag har 190'ins hastighetsmätare kvar i bilen, och den har en hastighetsgivare monterad. I nuläget är signalen bara kopplad till yttertemperaturmätaren, men det skall väl gå fint att använda samma signal till flera saker.
Då är det bara att försöka få tag på en farthållare till en w201.
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
Om det är som på m103 i w201 är hastighets- och varvtalssignalerna omgjorda av tändmodulen respektive hastighetsmätaren, från råa givarsignaler till 12V (eller var det 5V?) pulser som kommer till farthållarens styrenhet.
Men om du har en hastighetsmätare från en 190, då är ju den saken biff.
Då är det bara det "lilla" problemet att hitta en fungerande farthållarstyrenhet kvar...
Men om du har en hastighetsmätare från en 190, då är ju den saken biff.
Då är det bara det "lilla" problemet att hitta en fungerande farthållarstyrenhet kvar...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI
Om jag nu inte minns galet har hela 201-124-generationen samma farthållarstyrdon med en kodplugg som talar om vilken bil den sitter i?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests