Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby Kjell Niklasson » Mon 28 Aug, 2017 18:08

Jag har som en del säkert sett knåpat i en motor ifrån en Mercedes Vito 112CDI i en W201. Jag har nu lite funderingar på om man kan få till farthållare också. Viton jag tog motorn ur var ifrån 2003 (sista framhjusldrivna, modell 638). Den hade inte farthållare original. Brytarna på broms och kopplingspedal finns, och är inkopplade.

Så vad jag undrar är:

Räcker det att montera spaken och koppla in, eller måste styrenheten programmeras/ändras?

Jag har tagit med ABS-styrenheten samt kopplat in 2 hjulhastighetsgivare, för att motorn skall få en hastighetssignal. Men jag har ju massor med aktiva felkoder i bromsstyrenheten. Kommer det att att påverka så att farthållaren inte kommer fungera, alltså stänger aktiva felkoder av farthållarfunktionen? Motorstyrenheten sätter inga felkoder.

Något annat som kan tänkas påverka, eller behövas?

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby Kjell Niklasson » Tue 12 Sep, 2017 21:45

Ingen som har något tips?

Hur är det i andra Mercor från tidigt 2000-tal, funkar farthållaren om man har aktiva felkoder på hjulhastighetsgivare, dvs lysande ABS-lampa? Jag misstänker att det är så, och då kommer det tyvärr stoppa mina ideer om farthållare?

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby Bullmerca » Wed 13 Sep, 2017 22:32

I min 2004 W211 så lägger farthållaren av direkt när jag har fått ESP, ABS felkod. I mitt fall har det varit sönderrostade ABS kransar
CLS350CDI 4Matic

User avatar
190-90
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 361
Joined: Sun 16 May, 2004 22:59

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby 190-90 » Thu 14 Sep, 2017 00:35

_____
C180CGI -12

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby torake » Thu 14 Sep, 2017 07:00

Även på W210 så sätts farthållaren ur spel av att hjulsensorerna fram ger dålig signal, fastän hastighetsmätaren fortsätter visa hastighet. Troligen så vill den väl ha full redundans för att vilja styra gasen.
Men det finns ju som sagt eftermarknadslösningar. Monterade Waecos på husbilen förra året.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby Kjell Niklasson » Thu 14 Sep, 2017 21:02

Okej, det var synd, men jag misstänkte att det skulle vara så tyvärr.

Alternativet är ju helt klart att montera en eftermarknadsfarthållare.

Och nu när jag tänker på det, så borde det ju funka med en farthållare som suttit på en w201, och troligen även andra 80-90tals mercor. Då passar ju spaken utan bekymmer. Gaspedalsgivaren jag har i bilen kommer ifrån en w202 220cdi, och dom har wire mellan pedal och givare, så farthållaren borde gå att meka ihop med givaren.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby torake » Fri 15 Sep, 2017 07:12

Du tänker använda original w201 farthållarstyrenhet och aktuator? Fränt! Ja det skall gå att få till. Du behöver fartsignalen som ett pulståg, kanske din hastighetsmätare kan stå till tjänst?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby Kjell Niklasson » Sat 16 Sep, 2017 11:26

torake wrote:Du behöver fartsignalen som ett pulståg


Hmm det där förstod jag inte riktigt?

Men jodå, jag har 190'ins hastighetsmätare kvar i bilen, och den har en hastighetsgivare monterad. I nuläget är signalen bara kopplad till yttertemperaturmätaren, men det skall väl gå fint att använda samma signal till flera saker.

Då är det bara att försöka få tag på en farthållare till en w201.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby torake » Sat 16 Sep, 2017 14:46

Om det är som på m103 i w201 är hastighets- och varvtalssignalerna omgjorda av tändmodulen respektive hastighetsmätaren, från råa givarsignaler till 12V (eller var det 5V?) pulser som kommer till farthållarens styrenhet.
Men om du har en hastighetsmätare från en 190, då är ju den saken biff.

Då är det bara det "lilla" problemet att hitta en fungerande farthållarstyrenhet kvar...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Farthållarfunderingar Vito 112CDI

Postby Fotografen » Sat 16 Sep, 2017 18:53

Om jag nu inte minns galet har hela 201-124-generationen samma farthållarstyrdon med en kodplugg som talar om vilken bil den sitter i?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests