Någon som har en Spårsändare i sin bil? samt frågor om larm.

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Någon som har en Spårsändare i sin bil? samt frågor om larm.

Postby kimsababy » Sat 30 Dec, 2017 05:17

Någon som använder det i sin bil för extra stöldskydd? isåfall, vilka förmåner har du fått hos ditt försäkringsbolag? Samt vad har du valt för prylar?

har tittat på https://guardsystems.se/produkter/gs-spotguard/
då de är SSF-godkända och att folksam rekomenderar deras system. kostar 2100kr i inköp sedan 100kr/månad
för tjänsten.

Funderar även på att montera in ett larm i min 124a, rekomenderar ni något speciellt fabrikat som fungerar väl? tex Defa, Carguard etc.

Mvh
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Någon som har en Spårsändare i sin bil? samt frågor om larm.

Postby Marie » Sat 30 Dec, 2017 20:58

kimsababy wrote:Funderar även på att montera in ett larm i min 124a, rekomenderar ni något speciellt fabrikat som fungerar väl? tex Defa, Carguard etc.


Finns det verkligen någon människa som stoppar in sån skit numera?
Jag trodde att det enda som gjordes på den fronten var att riva ut eländena?

Jag hade sådan goja i både farsans S124 och min egen W126. Så många gråa hår de eländena kostat. Den ENDA fördelen var väl fjärrkontrollen till centrallåsen, annars ställde de bara till ohägn i kubik. Eftersom de fanns på plats när resp bil kom i familjens ägo så visste heller ingen exakt hur de var kopplade och när bildjäklarna nån gång inte ville starta visste man ju aldrig var man skulle börja leta eftersom larmeländena var en enda stor faktor X i sammanhanget. Larmet i 124an drog dessutom ur batteriet om man inte körde bilen varje vecka.

Faktum är att inte en katt ens lyfter ett ögonbryn om ett billarm står och ylar, än mindre gör ens en antydan till att ingripa. Nyttan är alltså väldigt liten i jämförelse med de potentiella problem man skaffar sig.

Jag avråder å det bestämdaste.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Någon som har en Spårsändare i sin bil? samt frågor om larm.

Postby doolar » Thu 11 Jan, 2018 23:44

kimsababy wrote:Någon som använder det i sin bil för extra stöldskydd? isåfall, vilka förmåner har du fått hos ditt försäkringsbolag? Samt vad har du valt för prylar?

har tittat på https://guardsystems.se/produkter/gs-spotguard/
då de är SSF-godkända och att folksam rekomenderar deras system. kostar 2100kr i inköp sedan 100kr/månad
för tjänsten.

Funderar även på att montera in ett larm i min 124a, rekomenderar ni något speciellt fabrikat som fungerar väl? tex Defa, Carguard etc.

Mvh


Har inte din 500E fabrikslarm? Det tjuter som satan, jag brukar testa mitt då och då i garaget. Om du har det så behöver du inget annat larm. Är larmdekalerna borta från fönstren så finns nya Mercedes Original att beställa.

Till skillnad mot Marie har jag mest goda erfarenheter av billarm. Men det ska vara Defa eller annat bättre märke, och en bra installation är a och o för att undvika problem.

Tror det gick lite för fort med installationerna på 80-90 talet när det skulle i varenda bil. Jag har felsökt och rivit ut larm som jag haft papper på att de blivit installerade av riktiga larmfirmor/stora firmor. Det har sett ut som en riktig klåpare gjort det, med sockerbitar och eltejp. Det är snarare magiskt att det funkat i alla år.

Ett rätt installerat larm av hög kvalitet ger inga bekymmer är min erfarenhet.

Gällande tracker har jag funderat på en Androidmobil med kontantkort och tex Haven installerat. Det är ju mycket billigare, och du kan få både ljud och bild, i realtid. Jag har i princip alltid Ctek-laddaren på 420:an, så om telefonen drar ström är det ok. Men inte kommit så långt än. ;)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
PaMon
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Mon 22 Jan, 2018 08:51

Re: Någon som har en Spårsändare i sin bil? samt frågor om larm.

Postby PaMon » Mon 29 Jan, 2018 08:22

Har en Yachtsafe enhet i min vattenskoter; kommer även att sätta i ännu ej levererade A207 500. Drar "ingen" ström, ingen avgift utöver SMS. Lätt att hantera vi app.


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests