Registrera nytt startbatteri?

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Registrera nytt startbatteri?

Postby Johan B » Thu 06 Dec, 2018 21:38

Har gjort en trådstart i C-modelldelen innan jag såg att det fanns en renodlad el-sektion i forumet...moderator får väl ta bort den tråd som anses ligga fel.


Har märkt att startbatteriet i min C220 CDI med start/stop har börjat bli lite dåligt (har ca 625 CCA E kvar av 800 CCA E). Bilen har även dieselvärmare som är gott att använda nu när det börjar bli kallt men den drar ju en hel del ström från batteriet och börjar lura på att köpa ett nytt startbatteri pga. detta.

Har hittat tyska näthandlare som säljer 80Ah 800A AGM-batterier av god kvalitet (Tudor/Exide, Varta, Bosch, Banner etc.) för ca 1800 kr inklusive frakt. Själva bytet rent fysiskt är ju ganska enkelt, så jag tänkte göra bytet själv, vilket lär spara en bra slant mot att köpa batteriet av en verkstad och få det monterat av verkstaden, bara själva batteriet kostar väl minst 3000 kr eller mer här i Sverige... :shock:

Hur är det på dessa modeller, behöver man registrera nytt startbatteri mht. bilens "intelligenta batterisensor" som i sin tur övervakar och ger styrning till bilens elektronik och ev. hur laddningen skall ske av batteriet?
Jag vet att BMW har den tekniken och där behöver man registrera ett nytt batteri om man monterar ett motsvarande som satt där innan (samma typ tex. AGM och samma kapacitet). Byter man till ett batteri av annan typ (vått/AGM) och/eller med annan kapacitet, ska programmering göras.

Jag vet att det kommer att "fungera" åtminstone kortsiktigt om man bara byter, men på BMW-bilar får man problem med kortare livslängd på batterierna och/eller funktionsproblem med diverse elfunktioner då bilen "tror" att det sitter kvar ett gammalt slitet batteri i bilen trots att det är nytt och att laddningen av detta då inte sker optimalt.

Har pratat med en "allbilsverkstad" och de sa "det är bara att byta batteriet och tuta och köra efter bytet, någon programmering eller liknande behövs inte!" - men jag vågar inte lita riktigt på dem. :roll:


Finns det lämpliga diagnosinstrument som klarar registreringen eller kan man t om göra det via bilens färddator på något sätt utan att koppla in något diagnosinstrument?
Vad tar Mercedesverkstad för en registrering/"nollning" av startbatteriet

Någon som har koll?

Mvh
Johan B

Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests