Hej alla glada!
Har stött på ett litet bekymmer med tempmätaren i bilen.
Den verkar fungera som den skall fram tills det att den når just över 80 markeringen, vilket jag skulle säga är att den uppnått driftstemperatur.
Spelar ingen roll hur mycket man pressar motorn, nålen går ej över 80 markeringen.
När man sedan slår av tändningen så faller alla mätare ner som de skall, utom just tempmätarnålen. Den är fortfarande kvar på 80 strecket.
En lätt knackning på mätarhusets plast får nålen att trilla ner igen.
Så långt har jag bytt själva mätaren (Den med tankmätare, oljetrycksmätare samt tempmätare) och tempgivaren som sitter monterad i toppen.
Fenomenet kvarstår.
Tankar, idéer?
Problem med tempmätare W123
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med tempmätare W123
Testa att kortsluta kabeln som går till givaren mot jord. Med tändning på bör mätaren gå upp på max.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Problem med tempmätare W123
Tack för svar.
Har provat detta, den går upp till 80c men inte mer.
Hade ett löst kablage liggandes (Det som går till glödstiften samt tempgivaren) och testade med det också, precis samma fenomen.
Tankar kring det?
Har provat detta, den går upp till 80c men inte mer.
Hade ett löst kablage liggandes (Det som går till glödstiften samt tempgivaren) och testade med det också, precis samma fenomen.
Tankar kring det?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Problem med tempmätare W123
Hmf...kan en kass spänningsregulator orsaka detta problem?
Brukar sitta för temp+tank bakom instrumentet...hur det ser ut på 123 har jag faktiskt glömt?
Brukar sitta för temp+tank bakom instrumentet...hur det ser ut på 123 har jag faktiskt glömt?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Problem med tempmätare W123
Gissar nog på spänningsregulator också isåfall. Men den borde sitta på samma kretskort som mätarna. Och det är ju konstigt om två olika skulle råka ha samma fel. Tanken med den är iallafall att mätarna skall visa rätt oavsett om tändning är på, eller motor är igång. Jag har dock inte koll på hur det funkar i ett 123 instrument.
Dålig jordning eller strömmatning till instrument antar jag att det är kollat?
Dålig jordning eller strömmatning till instrument antar jag att det är kollat?
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Problem med tempmätare W123
Jord / strömmatning har jag inte mätt upp, ska inte påstå att jag är direkt duktig på bilel..
Får forska lite kring detta.
Tack för svar så långt!
Får forska lite kring detta.
Tack för svar så långt!
Re: Problem med tempmätare W123
Känns spontant som att även tankmätaren skulle bråka om det var något med spänning/jord till kombi instrumentet eller spänningsregulatorn i instrumentet.
Hur ser kabelstammen ut där kabeln från givaren ligger ? Prova linda en kabel runt givarkroppen och en bra jordpunkt tex batteri minus men även det känns långsökt då den fungerar i början.
Hur ser kabelstammen ut där kabeln från givaren ligger ? Prova linda en kabel runt givarkroppen och en bra jordpunkt tex batteri minus men även det känns långsökt då den fungerar i början.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests