G350 - 93 Hastighetsmätare fungerar ej

Allt från el-detaljer till bilstereo och navigation.
Ritchi
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Sat 28 Dec, 2019 22:01

G350 - 93 Hastighetsmätare fungerar ej

Postby Ritchi » Sun 29 Dec, 2019 10:22

La nog tråden fel tidigare,

Hej, har inhandlat en g350 3dörrars årsm -93 som stått still i 10år.. Och hastighetsmätare, trip kilometermätare fungerar ej. Är elektrisk hastighetsmätare.
Skulle vara intressant att veta vart den mäter hastighet någonstans?

Har försökt mäta på kablarna till huset för att få nåt värde som ändrar sig när man rör på hjulet men inge relevant hittades, har blivit i lurad att den mäter vänster fram på ABS givaren..?

Har även rivit huset i molekyler för såg nån film om när kuggen till trippen blev dåliga, men då bör ju hastighet visas iaf? Hittade inget synligt... Kanske nå el pryl kan va paj i instrumentet?

Finns det något relä som är med och spökar på vägen?
Och vart sitter de
Någon som rivit och har lite koll? Mvh vilsen själ

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: G350 - 93 Hastighetsmätare fungerar ej

Postby Marie » Sun 29 Dec, 2019 23:09

Ritchi wrote:Har försökt mäta på kablarna till huset för att få nåt värde som ändrar sig när man rör på hjulet men inge relevant hittades, har blivit i lurad att den mäter vänster fram på ABS givaren..?


ilurad???

Hade för några år sedan kabelbrott på varvtalsgivaren för vänster framhjul i min 140 och då var hastighetsmätaren stendöd.

Har ingen erfarenhet av just G-Wagen, men de flesta hastighetsvajerlösa mb från den tiden får hastighetssignalen från ABS-styrdonet. Jag skulle nog börja med att göra en felkodsläsning av styrdonen. Och då med en riktig mb servicedator och inte nån OBD-II tjofräs med adapterkabel.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Ritchi
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Sat 28 Dec, 2019 22:01

Re: G350 - 93 Hastighetsmätare fungerar ej

Postby Ritchi » Mon 30 Dec, 2019 23:52

Marie wrote:
Ritchi wrote:Har försökt mäta på kablarna till huset för att få nåt värde som ändrar sig när man rör på hjulet men inge relevant hittades, har blivit i lurad att den mäter vänster fram på ABS givaren..?


ilurad???

Hade för några år sedan kabelbrott på varvtalsgivaren för vänster framhjul i min 140 och då var hastighetsmätaren stendöd.

Har ingen erfarenhet av just G-Wagen, men de flesta hastighetsvajerlösa mb från den tiden får hastighetssignalen från ABS-styrdonet. Jag skulle nog börja med att göra en felkodsläsning av styrdonen. Och då med en riktig mb servicedator och inte nån OBD-II tjofräs med adapterkabel.


För gammal för att kunna koppla upp sig, finns sån man petar runt med nån pinne :|.. Var in till Mercedes verkstan idag, skulle få ut el scheman... Så får se var de landar..


Return to “El & elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests