Felkälla kanske funnen.

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
HB260B
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 14 Jun, 2005 22:38
Location: Västerås

Felkälla kanske funnen.

Postby HB260B » Mon 08 Aug, 2005 16:16

Hej,

Tänkte bara meddela hur det gått med mina vibrationer.

Efter jag bytte tillbaka till 16" kändes det som allt var löst, men se vad man bedrog sig. Efter rundturen i Skokloster så kändes det fortfarande skakningar i hela bilen.

In till mercedes verkstad ett, efter upprepade tre besök så kom dom fram till att 16" däcken hade tryckskador och det var absolut inget fel på bilen då den gått så lite (6300 mil). Alla fyra däck var äggformade. Vobblade ca 7 mm. Ok perfekt fel hittat, nooooot.

På med 18". Vibrationerna känns mer pga mindre gummi, ballanserade om dom, ingen skillnad.

In till Mercedes verkstad två.

Diagnos:
Gummilager (båda) bak för bakaxelbalk byte
Kardanaxel, bestämning av skick
Kardanaxelstödlager byte

Kostnad: 9547 SEK.

Skall in den 25:aug, då får vi se om allt löser sig.


Symptom om ni själva har detta fel.
Skakande ytter speglar,
Skakande passagerarstol (tom)
Skakande rutor, nercabbat
Börjar kännas runt 40 kmh
Känns inget runt 70 kmh
Börjar lite lätt runt 80-90 kmh.
Vid 120-130 kmh, skakar hela bilen nå så in i h-vete så att man nästan tror att några hjulbultar är borta.

Runt 10-20 kmh, gasa släpp gasa släpp gasa släpp, vid varje släpp så klonkar det till under bilen. Det roliga var nog mercedes verkstad ett, "det är normalt att det är så mycket glapp på en SL". Jo tjena.

Om bruksbilen (en ford scorpio -89 med 25000 mil med automat, där försäkringen är dyrare än bilen) känns mer fast/stabil i 130 då är det något som inte stämmer, då gick jag till Mercedes verkstad 2.

To be continued...........

/Mvh
Robert D

HB260B
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 14 Jun, 2005 22:38
Location: Västerås

Oj då

Postby HB260B » Mon 08 Aug, 2005 16:20

Sorry :oops: . Det var inte meningen att starta en ny tråd, utan denna skulle in i min första tråd angående vibrationer på R129.

Mvh
Robert D

Guest

Postby Guest » Mon 08 Aug, 2005 16:46

Hej
Inga av de fenomen du beskriver ska finnas på på bilen om den är ok.
Självklart får du in mer vägstörningar med 18" men de är förståliga och även med 19" är det inga problem på "normala" vägstrukturer.

Det låter skumt .. men som sagt, to be continued... :o

MVH
lech


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests