Bilprovningen
- Jonas_W124
- Hedersmedlem
- Posts: 1611
- Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
- Location: Forsbacka-Gävleborg
Tror knappast bilprovningen kommer att bry sig om dina 18" are knappast polisen heller i 99 fall av hundra och varför försäkringsbolagen skulle bry sig förstår jag inte så vida det inte var däcken olyckan hängde på. Men reglerna för en helbilsgodkänd bil är stenhårda och kan bara tolkas på ett sätt. Du får bara använda dom dimensioner som står i regbeviset och ev om tillverkaren godkännt någon mer dimension. Sen om reglerna följs eller inte eller om nån polis eller annan auktoritet ens bryr sig om dom följs är en helt annan sak. Som tur är. Annars skulle nog alla ha besiktningshjul om dom åkte nyare bil
Jonas -76
Jonas_W124 wrote:Tror knappast bilprovningen kommer att bry sig om dina 18" are knappast polisen heller i 99 fall av hundra och varför försäkringsbolagen skulle bry sig förstår jag inte så vida det inte var däcken olyckan hängde på. Men reglerna för en helbilsgodkänd bil är stenhårda och kan bara tolkas på ett sätt. Du får bara använda dom dimensioner som står i regbeviset och ev om tillverkaren godkännt någon mer dimension. Sen om reglerna följs eller inte eller om nån polis eller annan auktoritet ens bryr sig om dom följs är en helt annan sak. Som tur är. Annars skulle nog alla ha besiktningshjul om dom åkte nyare bil
Säkert är det så, orsaken till är försäkringsbolagen skulle bry sig är väldigt enkel - pengar! Om de kan hitta en endaste anledning till att slippa pynta är de ju överlyckliga, såklart! Men jag hittade när jag googlade lite info om Aktsams policy, de bryr sig tydligen bara om man har gått NER i dimension, alltså smalare däck än original. Nu har inte jag Aktsam, men gissar att övriga bolag beter sig på liknande vis. De räknar nog ut om däcken orsakat en längre bromssträcka, sämre väghållning, osv än normalt, och om man går upp i dimension går man ju oftast inte ner i bredd och då torde man sitta tämligen säker.
David
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Masta wrote:Jonas_W124 wrote:Tror knappast bilprovningen kommer att bry sig om dina 18" are knappast polisen heller i 99 fall av hundra och varför försäkringsbolagen skulle bry sig förstår jag inte så vida det inte var däcken olyckan hängde på. Men reglerna för en helbilsgodkänd bil är stenhårda och kan bara tolkas på ett sätt. Du får bara använda dom dimensioner som står i regbeviset och ev om tillverkaren godkännt någon mer dimension. Sen om reglerna följs eller inte eller om nån polis eller annan auktoritet ens bryr sig om dom följs är en helt annan sak. Som tur är. Annars skulle nog alla ha besiktningshjul om dom åkte nyare bil
Säkert är det så, orsaken till är försäkringsbolagen skulle bry sig är väldigt enkel - pengar! Om de kan hitta en endaste anledning till att slippa pynta är de ju överlyckliga, såklart! Men jag hittade när jag googlade lite info om Aktsams policy, de bryr sig tydligen bara om man har gått NER i dimension, alltså smalare däck än original. Nu har inte jag Aktsam, men gissar att övriga bolag beter sig på liknande vis. De räknar nog ut om däcken orsakat en längre bromssträcka, sämre väghållning, osv än normalt, och om man går upp i dimension går man ju oftast inte ner i bredd och då torde man sitta tämligen säker.
Men med vinterdäck är det ju bättre grepp med smalare puckar...
- Jonas_W124
- Hedersmedlem
- Posts: 1611
- Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
- Location: Forsbacka-Gävleborg
Masta wrote:Jonas_W124 wrote:Tror knappast bilprovningen kommer att bry sig om dina 18" are knappast polisen heller i 99 fall av hundra och varför försäkringsbolagen skulle bry sig förstår jag inte så vida det inte var däcken olyckan hängde på. Men reglerna för en helbilsgodkänd bil är stenhårda och kan bara tolkas på ett sätt. Du får bara använda dom dimensioner som står i regbeviset och ev om tillverkaren godkännt någon mer dimension. Sen om reglerna följs eller inte eller om nån polis eller annan auktoritet ens bryr sig om dom följs är en helt annan sak. Som tur är. Annars skulle nog alla ha besiktningshjul om dom åkte nyare bil
Säkert är det så, orsaken till är försäkringsbolagen skulle bry sig är väldigt enkel - pengar! Om de kan hitta en endaste anledning till att slippa pynta är de ju överlyckliga, såklart! Men jag hittade när jag googlade lite info om Aktsams policy, de bryr sig tydligen bara om man har gått NER i dimension, alltså smalare däck än original. Nu har inte jag Aktsam, men gissar att övriga bolag beter sig på liknande vis. De räknar nog ut om däcken orsakat en längre bromssträcka, sämre väghållning, osv än normalt, och om man går upp i dimension går man ju oftast inte ner i bredd och då torde man sitta tämligen säker.
Ja det är nog sant
Jonas -76
Dieselpower is Realpower wrote:Men med vinterdäck är det ju bättre grepp med smalare puckar...
Jo, oftast är det ju så, men diskussionen gällde väl sommardäck mest... oftast går man ju bara upp i dimension på sommardäcken. Min bil hade 15" 195/65 istället för 16" 205/55 som är original på vinterdäcken, jag tyckte den var lite vinglig med den bestyckningen men nog funkade det alltid, greppet var det absolut inget fel på. Men hade jag beslutat att köra bilen på vintern även i fortsättningen hade jag lagt vintersulor på original 16" alu (man är ju lite fåfäng... )
David
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: Bilprovningen
C240T wrote:Vad säger bilprovningen om att jag har slängt på 18" på
Ärligt talat så tror jag att dom på bilprovningen kommer säga följande
om dina 18":are, "j#$%&a vilken fin kärra du har och h....e va snyggt de
va med 18" fälgar på den"
Fick nämligen själv den komentaren av besiktningsgubben när jag
besiktade för ca.2 månader sen
Kör ju oxå på 18":are med 225/40 runt om och de va inga som helst problem
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
Re: Bilprovningen
Volvo suger hästb....! wrote:C240T wrote:Vad säger bilprovningen om att jag har slängt på 18" på
Ärligt talat så tror jag att dom på bilprovningen kommer säga följande
om dina 18":are, "j#$%&a vilken fin kärra du har och h....e va snyggt de
va med 18" fälgar på den"
Fick nämligen själv den komentaren av besiktningsgubben när jag
besiktade för ca.2 månader sen
Kör ju oxå på 18":are med 225/40 runt om och de va inga som helst problem
Hoppas på det.. Vore skönt..
Medlemsnummer: 36
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
Jonas_W124 wrote:MB_Diesel wrote:har då aldrig haft problem med de där
hade 18" på 124an och de ända dom sa på besiktningen var "schyssta fälgar,va får man ge för sånna här?,iofs borde du fixa större bromsar nu när fälgarna är så där maffiga"..
Jo men 124:an är inte helbilsgodkänd så då är det helt andra regler som gäller. Helbilsgodkännade kom på vissa bilar 1996 och finns på alla från 1998 Följande text finns att läsa på Pirellis hemsida
På nyare bilar som omfattas av helbilsgodkännande måste de för bilen, enligt bilens registreringsbevis, godkända däcket/-en användas.
Sen är det säkert väldigt lite risk att dom ens bryr sig men jag har hört att några här har fått påbackning för sånt.
Fast det är oftast polisen som bryr sig när dom har flygande besiktning efter vägarna
Därför har man bilar som är äldre än 1996
var på besikningen i dag och hade bytt till mina
17" som dom tyckte ett hjul var lite dåligt på
så då passa ja på och fråga vad dom sa om
ja skulle komma inte med mina 19"s fälgar
visste det var inviduell bedöming varje gång
men han sa att de enda dom skulle kunna klaga
på är om hjulen sticker ut eller om du ändrar
spår viden på bilen..
så nu får man betala en slant till och
byta till 19" igen och kolla vad dom säger
17" som dom tyckte ett hjul var lite dåligt på
så då passa ja på och fråga vad dom sa om
ja skulle komma inte med mina 19"s fälgar
visste det var inviduell bedöming varje gång
men han sa att de enda dom skulle kunna klaga
på är om hjulen sticker ut eller om du ändrar
spår viden på bilen..
så nu får man betala en slant till och
byta till 19" igen och kolla vad dom säger
Jorå.. det gick bra vid bilprovningen idag. Inga nedslag för att 18" satt på.
Blankt papper!
Då är det lugnt...
Då blir det 19" snart...
Blankt papper!
Då är det lugnt...
Då blir det 19" snart...
Medlemsnummer: 36
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests