Här finns en bra sida om man vill köra med rätt lufttryck: http://www.halltrycketuppe.se
Gäller i och för sig Vredesteindäck men skillnaden gentemot andra borde inte vara så stor.
Vibrationer med 18" på R129
-
- Nästan Guru
- Posts: 2195
- Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
- Location: Stockholm
- Contact:
Pratade med Skanstulls däck igår och de berättade att det tydligen var svårt att få till det vibrationsfritt med andra fälgar på R129an.
De hade haft en bil inne 15ggr !!! utan att det blivit bra, de hade provat att byta fälgar, sätta spacers, byta däck etc..
Verkar överlag svårt att hitta schyssta (stora) fälgar till R129an.
De hade haft en bil inne 15ggr !!! utan att det blivit bra, de hade provat att byta fälgar, sätta spacers, byta däck etc..
Verkar överlag svårt att hitta schyssta (stora) fälgar till R129an.
// Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
Vib
Hej,
Min bil är precis nu inne hos en MB verkstad för att byta stödlager till kardanen samt bussningarna som håller bakaxeln i bakaxelvaggan som i sig sitter fasskruvad i karossen.
MB tror det är orsaken till mina vibrationer då jag provat andra fälgar och däck utan någon som helst skillnad.
Rapport kommer ikväll efter en grundlig provtur efter reparationen om det är det felet.
/Mvh
Robert D
Min bil är precis nu inne hos en MB verkstad för att byta stödlager till kardanen samt bussningarna som håller bakaxeln i bakaxelvaggan som i sig sitter fasskruvad i karossen.
MB tror det är orsaken till mina vibrationer då jag provat andra fälgar och däck utan någon som helst skillnad.
Rapport kommer ikväll efter en grundlig provtur efter reparationen om det är det felet.
/Mvh
Robert D
Re: Vib
Varför? Den gick ju darrfritt med 16"-hjul skrev du ju.HB260B wrote:Hej,
Min bil är precis nu inne hos en MB verkstad för att byta stödlager till kardanen samt bussningarna som håller bakaxeln i bakaxelvaggan som i sig sitter fasskruvad i karossen.
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.
Kaj -72
Vito 120 CDi
Kaj -72
Vito 120 CDi
Re: Vib
Lighter wrote:Varför? Den gick ju darrfritt med 16"-hjul skrev du ju.HB260B wrote:Hej,
Min bil är precis nu inne hos en MB verkstad för att byta stödlager till kardanen samt bussningarna som håller bakaxeln i bakaxelvaggan som i sig sitter fasskruvad i karossen.
Precis. Det kändes bra också trodde jag. Problemet är när man köpt en ny bil som man inte haft intryck av tidigare, så är det svårt ibland och skilja på vad som är normalt och inte. Har bara kört Ford Scorpio sedan jag tog körkort 1993 och där kännar jag direkt av när något inte stämmer och jag vet precis vilken del som det är fel i. Den bilen känner jag utan och innan. Med SL'n har jag precis börjat med att bygga upp min kunskaps bank.
I det här fallet så kändes det bra då 16" sväljer vibrationer bättre än 18". Plus att 90% av på Västerås gator märktes det knappt något under 70 kmh. Sedan efter skokloster med 110+ började det bli mer och mer. Då kändes det som om något var fel igen. Bytte till bruksbilen ( ford scorpio -89) = hur lungn som helst. Då är det något som är fel. Sedan började besök till MB verkstad 1 där efter 3 besök skyller på däcken och absolut inget fel på bilen.
Bytte tillbaka till 18" ingen skillnad känns mer, och det blir värre och värre på vissa gatavsnitt. Tex, Västerås-halstahammar= Känns ingenting. Västerås-Skultuna = går inte sitta i bilen trots 2år gammal asfallt på vägen utan hål. Går inte att köra snabbare än 100 då det känns som att snart flyger det delar.
In till MB verkstad 2 = ovan diagnos med stödlager och bussningar.
Blev inget rapport i går då MB verkstad 2 inte blev klara utan jobbar vidare idag, då den kanske blir klar idag. Så Brostugan kan man nog glömma. Orsaken var/är att bussningarna sitter så in i h-vete att dom inte får bort dom. Så det blir en intressant räkning.
Återkommer hur det slutar.
/Mvh
Robert D
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests