Däck, vad skall man välja????

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Hellgren » Mon 27 Feb, 2012 22:53

Börjar närma sig att mina 17" AMG-split är färdigrenoverade och ska skos med gummi.
Så vad tycker panelen att man ska sko dessa med, ska sitta på min W124 3.4 AMG som kanske rullar 100-200 mil per sommar.

Något gammalt hederligt mönster skulle väl också kanske göra sig bra på den bilen istället för något nytt V-mönster.
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Roger J » Tue 28 Feb, 2012 13:04

Jag kör med Maxxis MA-Z4S Victra, dem låter lite men har en väldigt bra hållbarhet måste jag säga. Prisvärt :-)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby torake » Tue 28 Feb, 2012 13:47

Roger J wrote:Jag kör med Maxxis MA-Z4S Victra, dem låter lite men har en väldigt bra hållbarhet måste jag säga. Prisvärt :-)

www.maxxis.com wrote:"the MA-Z4S Victra offers superior dry and wet traction, good fuel economy, and excellent handling capability. This unidirectional, ultra high performance all-season tire has a low aspect ratio and inch-up sizes. The multiple snow-biting grooves and optimal siping design offer great traction on snowy surfaces."


Använder du det som sommar- eller vinterdäck?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Feliks » Tue 28 Feb, 2012 15:56

Ska själv köpa sommardäck nu till min arbetsbil och tänkte köra på Michelin Energy Saver, har haft dom på en MB tidigare med gott resultat. 175/65/14 ska det vara, frågan är bara vart man ska beställa ifrån.. Kikade på bythjul men där tillkommer ca 500:- utöver ordinariepriset som visas först, Miljöavgift/frakt.. :|
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby torake » Tue 28 Feb, 2012 17:40

De ligger på ungefär samma pris allihop har jag märkt, finns några riktiga lågprisare i england, men frakten därifrån är dyrare än tyskland så när kossorna kommer hem blir det samma pris i alla fall.

Jag köper från däckonline tycker de har en bra sajt och tillräckligt bra utbud. Och så har de lite däckvrängare uppknutna så man vet att man får fast pris på monteringen med.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Feliks » Tue 28 Feb, 2012 18:40

Alright! Själv tycker jag däckonlines hemsida känns så krånglig/omodern så tvekar lite på att beställa därifrån.. Sen har dom 2st modeller på Energy Saver i den dimensionen jag ska ha, en kostar 590:-st och den andra 807.-st!? Antar att det är olika hastighetsklasser..
Dock bra att de räknar med frakten i sina priser, billigast hittills var dom också 2363SEK inkl frakt :-D
Hoppas bara att man får fräscha grejer och inget som legat på lager i några år...
Skaplig skillnad mot när man ska köpa 16" däck, för att inte tala om 19" som jag kikade på innan, crazy shit.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Dieselpower » Tue 28 Feb, 2012 18:41

Hellgren wrote:Börjar närma sig att mina 17" AMG-split är färdigrenoverade och ska skos med gummi.
Så vad tycker panelen att man ska sko dessa med, ska sitta på min W124 3.4 AMG som kanske rullar 100-200 mil per sommar.

Något gammalt hederligt mönster skulle väl också kanske göra sig bra på den bilen istället för något nytt V-mönster.


V-mönster är ju ingen höjdare, satsa på Continental Sport Contact 3 el 5 så har du bra däck.
Vill du ha lite billigare så är ju Pirelli P7:orna rätt bra.
Inte direkt de modernaste men funkar bra.

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Hellgren » Tue 28 Feb, 2012 22:43

Dieselpower wrote:V-mönster är ju ingen höjdare, satsa på Continental Sport Contact 3 el 5 så har du bra däck.
Vill du ha lite billigare så är ju Pirelli P7:orna rätt bra.
Inte direkt de modernaste men funkar bra.


Tack för tipsen.
Continental däcken tycker jag dock var i lite hög prisklass mot vad jag hade tänkt mig.
Hade tänkt mig kring 1000 lappen st men de kanske man inte får några vettiga däck för :? brukar ju dock alltid sluta med att man
köper dyrare än tänkt från början.
Behöver egentligen inga däck med superprestanda, kommer bara mysköra med bilen när jag fått fälgarna klara och bilen omlackad 8)
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Roger J » Wed 29 Feb, 2012 00:25

torake wrote:
Roger J wrote:Jag kör med Maxxis MA-Z4S Victra, dem låter lite men har en väldigt bra hållbarhet måste jag säga. Prisvärt :-)

www.maxxis.com wrote:"the MA-Z4S Victra offers superior dry and wet traction, good fuel economy, and excellent handling capability. This unidirectional, ultra high performance all-season tire has a low aspect ratio and inch-up sizes. The multiple snow-biting grooves and optimal siping design offer great traction on snowy surfaces."


Använder du det som sommar- eller vinterdäck?



Haha endast sommar :!: dem är helt värdelösa på snö, är det en flinga så sitter man fast :-D

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Dieselpower » Wed 29 Feb, 2012 06:04

Hellgren wrote:
Dieselpower wrote:V-mönster är ju ingen höjdare, satsa på Continental Sport Contact 3 el 5 så har du bra däck.
Vill du ha lite billigare så är ju Pirelli P7:orna rätt bra.
Inte direkt de modernaste men funkar bra.


Tack för tipsen.
Continental däcken tycker jag dock var i lite hög prisklass mot vad jag hade tänkt mig.
Hade tänkt mig kring 1000 lappen st men de kanske man inte får några vettiga däck för :? brukar ju dock alltid sluta med att man
köper dyrare än tänkt från början.
Behöver egentligen inga däck med superprestanda, kommer bara mysköra med bilen när jag fått fälgarna klara och bilen omlackad 8)


Ntt däck i Haparanda har ju P7:orna för dryga tusingen http://webshop.ntt-dack.com/ helt klart ett prisvärt alternativ.

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Roger J » Wed 29 Feb, 2012 20:32

Dieselpower wrote:
Hellgren wrote:
Dieselpower wrote:V-mönster är ju ingen höjdare, satsa på Continental Sport Contact 3 el 5 så har du bra däck.
Vill du ha lite billigare så är ju Pirelli P7:orna rätt bra.
Inte direkt de modernaste men funkar bra.


Tack för tipsen.
Continental däcken tycker jag dock var i lite hög prisklass mot vad jag hade tänkt mig.
Hade tänkt mig kring 1000 lappen st men de kanske man inte får några vettiga däck för :? brukar ju dock alltid sluta med att man
köper dyrare än tänkt från början.
Behöver egentligen inga däck med superprestanda, kommer bara mysköra med bilen när jag fått fälgarna klara och bilen omlackad 8)


Ntt däck i Haparanda har ju P7:orna för dryga tusingen http://webshop.ntt-dack.com/ helt klart ett prisvärt alternativ.



Dem hade dyra däck mot Dackonline.com!

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby Dieselpower » Wed 29 Feb, 2012 22:08

Roger J wrote:
Dieselpower wrote:Ntt däck i Haparanda har ju P7:orna för dryga tusingen http://webshop.ntt-dack.com/ helt klart ett prisvärt alternativ.



Dem hade dyra däck mot Dackonline.com!


P7:orna verkar ju kosta samma ink frakt.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Däck, vad skall man välja????

Postby pasi » Thu 15 Mar, 2012 20:02

jag ska köpa continental premium contact 2 till min bil, men det blir nog inte till denna säsong utan till nästa år :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests