Däck-incident
Däck-incident
Jag byter hjul själv, och tvättar dem för hand efter avslutad säsong. Däcket på bilden köptes i december 2022, har alltså körts två säsonger och jag satte på det igen förra veckan. Då konstaterade jag nöjt att däcken var nästan som nya. Men ändå, på motorvägen i förrgår så sade det tjoff och bilen började vibrera mitt under en omkörning. Jag stannade ute i vägkanten och blev efter ett tag bärgad till däckverkstad (som öppnade för min skull). Körde hem på ett nyinköpt udda däck (det i rätt dimension som fanns på lager).
Jag är inte helt nöjd med vare sig det ena eller andra. Ska ett nästan nytt däck ge upp?
Ska jag köpa 0, 1, 2 eller 4 nya däck?
Re: Däck-incident
Hur många du skall köpa beror väl till stor del på vad för däck det handlar om, och vad du anser om det däck du som nödlösning behövde köpa.
Var det "gamla" från en vettig tillverkare ligger en reklamation närmast till hands, och godkänns den löser det sig ju.
Är samtliga däck Kina-skit så är ju svaret givetvis 4 nya av vettigt fabrikat.
Var det "gamla" från en vettig tillverkare ligger en reklamation närmast till hands, och godkänns den löser det sig ju.
Är samtliga däck Kina-skit så är ju svaret givetvis 4 nya av vettigt fabrikat.
Re: Däck-incident
Marie wrote:Hur många du skall köpa beror väl till stor del på vad för däck det handlar om, och vad du anser om det däck du som nödlösning behövde köpa.
Var det "gamla" från en vettig tillverkare ligger en reklamation närmast till hands, och godkänns den löser det sig ju.
Är samtliga däck Kina-skit så är ju svaret givetvis 4 nya av vettigt fabrikat.
Det var Nokian Hakkapelitta. (Vilket jag köpt de två senaste gångerna.)
Jag svänger förbi däckverkstan där jag köpte dem på måndag.
Re: Däck-incident
Kollegan råkade ut för samma sak på väg ut på jobb. Nokian dubbat som totalhavererade.
Kände och tittade på både in och utsidan av slitbanan utan att hitta något som penetrerat men kan ha varit i ytterkant som är omöjligt att se då det var så illa åtgånget.
Kände och tittade på både in och utsidan av slitbanan utan att hitta något som penetrerat men kan ha varit i ytterkant som är omöjligt att se då det var så illa åtgånget.
Re: Däck-incident
Däckverkstans kommentar var att det med största sannlikhet var yttre påverkan, och jag hade ju inte tänkt på att ta med mig slamsorna då jag mest tänkte på att komma de 50 milen hem samma kväll trots allt strul.
Tydligen har Nokian "Hakkaskydd".
"Om oturen är framme och ditt Hakka®- eller Hakkapeliitta®-däck skadas så mycket att det inte går att laga får du ett nytt däck utan kostnad. Gör ett tryggt däckköp och aktivera ett kostnadsfritt Hakkaskydd redan idag. För att Hakkaskyddet ska gälla ska du aktivera det senast två veckor efter inköpsdatum."
https://www.nokiantyres.se/hakkaskydd/
Men detta var inget jag informerades om vid köpet. Hade jag då fått den informationen hade jag registrerat däcken och nu kunnat hämta ut ett nytt däck utan kostnad. Surt.
Tydligen har Nokian "Hakkaskydd".
"Om oturen är framme och ditt Hakka®- eller Hakkapeliitta®-däck skadas så mycket att det inte går att laga får du ett nytt däck utan kostnad. Gör ett tryggt däckköp och aktivera ett kostnadsfritt Hakkaskydd redan idag. För att Hakkaskyddet ska gälla ska du aktivera det senast två veckor efter inköpsdatum."
https://www.nokiantyres.se/hakkaskydd/
Men detta var inget jag informerades om vid köpet. Hade jag då fått den informationen hade jag registrerat däcken och nu kunnat hämta ut ett nytt däck utan kostnad. Surt.
Re: Däck-incident
Ja, har du inte kvar resterna lär det bli svårt med reklamation... Man lär så länge man lever...
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests