tips sänkning c-klass!

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
Magnu5
Moderator
Moderator
Posts: 1582
Joined: Sat 07 Jun, 2003 15:00

Postby Magnu5 » Wed 06 Apr, 2005 18:10

Volvo suger hästb....! wrote:
pablo92a@hotmail.com wrote:jag har letat och känt som en tok! :evil:
hittar inga knoppar nån stans...
en kille jag köpte frjädrar av sa att årsmodell 94 elegance hade nåt speciellt gummi.... ska man tro på det?


Min 97:a har orginal 5 små söta piggar i gummit......men inte nu längre :twisted:


Samma här.. blev lägsta gummina.. Hade högsta enligt Mercedes.. :wink:
Medlemsnummer: 36

-----------------------------------------

Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Wed 06 Apr, 2005 21:15

Volvo suger hästb....! wrote:Min 97:a har orginal 5 små söta piggar i gummit......men inte nu längre :twisted:


Jasså? har du kapat bort "piggarna" då? :lol: :wink:
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Sat 09 Apr, 2005 21:35

Lighter wrote:
Winis Mbsca wrote:
Lighter wrote:Det med olika gummin var intressant. Hur kan man ta reda på vad man har?


Om du hissar upp bilen och tar av hjulet, så ser du mellanlägget, det sitter en/flera knoppar i gummit, eller typ utgjutningar. en betyder att det är det lägsta gummit och 4/5 det högsta osv.
Tackar tackar. Funderar på att byta till sommardäck i morrn så jag ska glo efter.

Så, nu blev det av att byta. Hade fyra knoppar fram och en bak. Eller tre om man räknade hela varvet. Men de fram satt ju intill varann, är det så man ska räkna? De bak satt alltså spridda med ett tredjedelsvarv mellan varann. Har jag en knopp eller tre bak då?

Funderar på att köpa lite lägre fram, vad kostar sådana? Och eventuellt ett snäpp högre bak. Eller vad tycker ni? Bild finns där > http://groups.msn.com/MercedesBenzC180Sport/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Postby sbe9930 » Sat 09 Apr, 2005 23:22

Lighter wrote:Så, nu blev det av att byta. Hade fyra knoppar fram och en bak. Eller tre om man räknade hela varvet. Men de fram satt ju intill varann, är det så man ska räkna? De bak satt alltså spridda med ett tredjedelsvarv mellan varann. Har jag en knopp eller tre bak då?

Funderar på att köpa lite lägre fram, vad kostar sådana? Och eventuellt ett snäpp högre bak. Eller vad tycker ni? Bild finns där > http://groups.msn.com/MercedesBenzC180Sport/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2


Du har fyra knoppar fram och en bak. Jag hade höjt den ett snäpp bak och behållt som det är fram.

Lars-Erik

User avatar
mercedes200
Expert
Expert
Posts: 926
Joined: Sat 27 Mar, 2004 17:34

Postby mercedes200 » Sun 10 Apr, 2005 16:20

Lighter wrote:
Lighter wrote:
Winis Mbsca wrote:
Lighter wrote:Det med olika gummin var intressant. Hur kan man ta reda på vad man har?


Om du hissar upp bilen och tar av hjulet, så ser du mellanlägget, det sitter en/flera knoppar i gummit, eller typ utgjutningar. en betyder att det är det lägsta gummit och 4/5 det högsta osv.
Tackar tackar. Funderar på att byta till sommardäck i morrn så jag ska glo efter.

Så, nu blev det av att byta. Hade fyra knoppar fram och en bak. Eller tre om man räknade hela varvet. Men de fram satt ju intill varann, är det så man ska räkna? De bak satt alltså spridda med ett tredjedelsvarv mellan varann. Har jag en knopp eller tre bak då?

Funderar på att köpa lite lägre fram, vad kostar sådana? Och eventuellt ett snäpp högre bak. Eller vad tycker ni? Bild finns där > http://groups.msn.com/MercedesBenzC180Sport/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2


Vill du ha epa stuck på bilen så ska du sänka fram och höja bak.
tycker du kan sänka den lite fram men inte så den lutar för mycke

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Postby Volvo suger hästb....! » Sun 10 Apr, 2005 17:01

Winis Mbsca wrote:
Volvo suger hästb....! wrote:Min 97:a har orginal 5 små söta piggar i gummit......men inte nu längre :twisted:


Jasså? har du kapat bort "piggarna" då? :lol: :wink:


Jepp :-D :-D :-D (f-n Winis, till och med du kan ju va lite rolig ibland, mera sånt :wink: )

Nä men nu så e kärran sänkt, och då fanns det inte längre något behov
av att åka omkring med dom fetaste "hockeypuckarna" uppe på fjädrarna :-)
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Sun 10 Apr, 2005 18:59

sbe9930 wrote:
Lighter wrote:Så, nu blev det av att byta. Hade fyra knoppar fram och en bak. Eller tre om man räknade hela varvet. Men de fram satt ju intill varann, är det så man ska räkna? De bak satt alltså spridda med ett tredjedelsvarv mellan varann. Har jag en knopp eller tre bak då?

Funderar på att köpa lite lägre fram, vad kostar sådana? Och eventuellt ett snäpp högre bak. Eller vad tycker ni? Bild finns där > http://groups.msn.com/MercedesBenzC180Sport/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2


Du har fyra knoppar fram och en bak. Jag hade höjt den ett snäpp bak och behållt som det är fram.

Lars-Erik

Tackar, då vet man. Bak vill jag ha upp den lite. Ska väl tillägga att på bilden är bilen tom men lastar man i någe eller har folk bak så blir den riktigt för låg bak.

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Sun 10 Apr, 2005 19:02

mercedes200 wrote:Vill du ha epa stuck på bilen så ska du sänka fram och höja bak.
tycker du kan sänka den lite fram men inte så den lutar för mycke

Nej, usch, inte så mycket. Inte epastuk. Men om jag har fyra pluppar fram, vad kan vara lagom? Två?

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Mon 11 Apr, 2005 18:05

sbe9930 wrote:
C240T wrote:Minsta gummina.. Hur mycket sänker dom? elegancen är ju skyhög fram.
Måste man ställa in framvagnen ifall man byter dessa?

Tacksam för svar..
Mange


Det beror på vilka gummi du har nu. Varje steg tunnare gummi sänker ca 7 mm. Det finns fem tjocklekar fram och fyra bak. Från högsta till lägsta ca 28 mm. Hjulinställning bör man alltid göra om man gör ändringar på bilens höjd, speciellt om man har 18 tums hjul.

Lars-Erik

Ringde MB idag. De sa att gummina fram sänker 5 mm per steg, en plupp 8 mm upp till fyra fram d.v.s. 23 mm, bak fanns de upp till tre pluppar, alltså 18 mm. Glömde fråga om det bara var på W202 det var så, men så var det på den i alla fall. Med en plupp kostade de 46:50 och med två pluppar 54 kr styck, det var billigt. :-)
Last edited by Lighter on Sun 15 May, 2005 12:18, edited 2 times in total.

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Mon 11 Apr, 2005 18:06

Jo förresten, glömde en fråga. Är det så enkelt att byta att man bara hissar upp bilen, klämmer ihop fjädrarna med fjäderklämmor och plockar ut fjädern och gummit och sen smack på igen?

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Postby sbe9930 » Mon 11 Apr, 2005 19:11

Lighter wrote:Jo förresten, glömde en fråga. Är det så enkelt att byta att man bara hissar upp bilen, klämmer ihop fjädrarna med fjäderklämmor och plockar ut fjädern och gummit och sen smack på igen?


Precis så gör man.

Lars-Erik

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Postby Volvo suger hästb....! » Mon 11 Apr, 2005 19:24

sbe9930 wrote:
Lighter wrote:Jo förresten, glömde en fråga. Är det så enkelt att byta att man bara hissar upp bilen, klämmer ihop fjädrarna med fjäderklämmor och plockar ut fjädern och gummit och sen smack på igen?


Precis så gör man.

Lars-Erik


Vill bara i all välmening påpeka att Merca har låååååååånga orginalfjädrar,
för fy för f-n va jag fick skruva innan det var så ihopkomprimerat att det
gick och trokla ut fjädrarna.

Se oxå till att fjäderklämmorna verkligen är ordentligt fastfixerade,
innan en sån här demontering :!:

En fjäder som släpper ur klämmorna är totalt livsfarliga grejor [-(
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Mon 11 Apr, 2005 21:01

Volvo suger hästb....! wrote:
sbe9930 wrote:
Lighter wrote:Jo förresten, glömde en fråga. Är det så enkelt att byta att man bara hissar upp bilen, klämmer ihop fjädrarna med fjäderklämmor och plockar ut fjädern och gummit och sen smack på igen?


Precis så gör man.

Lars-Erik


Vill bara i all välmening påpeka att Merca har låååååååånga orginalfjädrar,
för fy för f-n va jag fick skruva innan det var så ihopkomprimerat att det
gick och trokla ut fjädrarna.

Se oxå till att fjäderklämmorna verkligen är ordentligt fastfixerade,
innan en sån här demontering :!:

En fjäder som släpper ur klämmorna är totalt livsfarliga grejor [-(

Tackar män!
:-) Är även sportens fjädrar låååååååånga? Ja, lite krångel lär det vara men inte som när jag sist (många år sen) bytte på en Audi GT Coupé. De har fjäderben runtom.

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Thu 28 Apr, 2005 19:18

Lighter wrote:
sbe9930 wrote:
C240T wrote:Minsta gummina.. Hur mycket sänker dom? elegancen är ju skyhög fram.
Måste man ställa in framvagnen ifall man byter dessa?

Tacksam för svar..
Mange


Det beror på vilka gummi du har nu. Varje steg tunnare gummi sänker ca 7 mm. Det finns fem tjocklekar fram och fyra bak. Från högsta till lägsta ca 28 mm. Hjulinställning bör man alltid göra om man gör ändringar på bilens höjd, speciellt om man har 18 tums hjul.

Lars-Erik

Ringde MB idag. De sa att gummina fram sänker 4 mm per steg och bak 5 mm per steg. Glömde fråga om det bara var på W202 det var så, men så var det på den i alla fall. 45 kr styck kostade de, det var billigt. :-)

Igår var jag på mekonomen och fick se där att de fanns i fyra varianter fram, 1 plupp = 8 mm, 2 pluppar = 13 mm, 3 pluppar = 18 mm och 4 pluppar 23 mm. De bak fanns från en till tre pluppar, samma mått som fram. Men detta var som sagt hos mekonomen, kanske inte stämmer med original. Ville bara informera ifall nån är nyfiken?

lrudehov

Postby lrudehov » Thu 12 May, 2005 09:28

David_B wrote:jag sänkte min bil idag, vart väldigt fint, längtar tills man får sätta på sommarfälgarna


Hej

Vad använder du för typ av fjäderspännare?
Går det verkligen med "vanliga" spännare?

/Lars


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests