tips sänkning c-klass!

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Postby Volvo suger hästb....! » Thu 12 May, 2005 18:14

lrudehov wrote:
David_B wrote:jag sänkte min bil idag, vart väldigt fint, längtar tills man får sätta på sommarfälgarna


Hej

Vad använder du för typ av fjäderspännare?
Går det verkligen med "vanliga" spännare?

/Lars


Läs gärna den här tråden: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0

Så får du nog både goda råd och ideer på vilka verktyg som är mest
lämpade för den här typen av jobb.
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

lrudehov

Postby lrudehov » Thu 12 May, 2005 22:01

Volvo suger hästb....! wrote:
lrudehov wrote:
David_B wrote:jag sänkte min bil idag, vart väldigt fint, längtar tills man får sätta på sommarfälgarna


Hej

Vad använder du för typ av fjäderspännare?
Går det verkligen med "vanliga" spännare?

/Lars


Läs gärna den här tråden: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0

Så får du nog både goda råd och ideer på vilka verktyg som är mest
lämpade för den här typen av jobb.


Tack så mycket....jag testade igår med "vanliga" klämmor och det sket sig :oops:
Finns det ngn vänlig själ i närheten av GBG som kan tänka sig att hyra eller låna ut (riktiga) verktyg några timmar.

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Sun 15 May, 2005 12:35

lrudehov wrote:Tack så mycket....jag testade igår med "vanliga" klämmor och det sket sig :oops:
Finns det ngn vänlig själ i närheten av GBG som kan tänka sig att hyra eller låna ut (riktiga) verktyg några timmar.


Hur sket det sig?
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.

Kaj -72
Vito 120 CDi

lrudehov

Postby lrudehov » Sun 15 May, 2005 12:55

Lighter wrote:
lrudehov wrote:Tack så mycket....jag testade igår med "vanliga" klämmor och det sket sig :oops:
Finns det ngn vänlig själ i närheten av GBG som kan tänka sig att hyra eller låna ut (riktiga) verktyg några timmar.


Hur sket det sig?


De halkade av och de drog snett, eftersom det inte finns tillräckligt med plats att placera dem optimalt. Men jag fick tips på en ritning här så nu är tillverkningen av fungerande fjäderspännare i full gång.

MB_Diesel
Guru
Guru
Posts: 3184
Joined: Mon 12 Jan, 2004 04:41
Location: Haparanda
Contact:

Postby MB_Diesel » Tue 17 May, 2005 19:07

sänkte min fram ca 1-2cm idag,blev riktigt bra

nu ser de inte mesigt ut med 18" nå mer.. :wink:

gummi inläggen modifierades en aning och vips,en NY bil :-D
Matias - 82

W210 E270cdi -02

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Tue 17 May, 2005 19:52

MB_Diesel wrote:sänkte min fram ca 1-2cm idag,blev riktigt bra

nu ser de inte mesigt ut med 18" nå mer.. :wink:

gummi inläggen modifierades en aning och vips,en NY bil :-D

Vad spände du fjädrarna med då?
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.

Kaj -72
Vito 120 CDi

MB_Diesel
Guru
Guru
Posts: 3184
Joined: Mon 12 Jan, 2004 04:41
Location: Haparanda
Contact:

Postby MB_Diesel » Tue 17 May, 2005 19:59

Lighter wrote:
MB_Diesel wrote:sänkte min fram ca 1-2cm idag,blev riktigt bra

nu ser de inte mesigt ut med 18" nå mer.. :wink:

gummi inläggen modifierades en aning och vips,en NY bil :-D

Vad spände du fjädrarna med då?


hehe okey då,jag gjorde de inte,en bekant till mig gjorde de medans jag var på jobbet..
hur han spände fjäderna vet jag inte,har jag förståt de rätt så har han ingen fjäderspännare alls,han är av den gamla skolan dvs ingen billyft eller liknande,domkraft och finsk sisu istället :-D
Matias - 82

W210 E270cdi -02

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Tue 17 May, 2005 23:43

MB_Diesel wrote:hehe okey då,jag gjorde de inte,en bekant till mig gjorde de medans jag var på jobbet..
hur han spände fjäderna vet jag inte,har jag förståt de rätt så har han ingen fjäderspännare alls,han är av den gamla skolan dvs ingen billyft eller liknande,domkraft och finsk sisu istället :-D


Perkele, sa han och klämde med händerna. :-D
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.

Kaj -72
Vito 120 CDi

hedman

Postby hedman » Thu 19 May, 2005 17:33

ringde till en merca verkstad och skulle beställa hjul inställning efter sänkning... dom sa att dom inte hade nå värden på bilen när de satt h&r fjädrar på den... nån som vet vart man kan få tag på dom värderna??

MB_Diesel
Guru
Guru
Posts: 3184
Joined: Mon 12 Jan, 2004 04:41
Location: Haparanda
Contact:

Postby MB_Diesel » Thu 19 May, 2005 17:50

hedman wrote:ringde till en merca verkstad och skulle beställa hjul inställning efter sänkning... dom sa att dom inte hade nå värden på bilen när de satt h&r fjädrar på den... nån som vet vart man kan få tag på dom värderna??


kontakta en seriös däckfirma istället som utför hjulinställningar

merca är väll inte annat än svåra när de gäller eftermonterade grejer som ej är av mercedes fabrikat :wink:
allt från exploderande elektronik pågrund utav annat slutsteg osv osv..

nå har jag alltid fått till hjulinställning trotts sänkning,förvisso inte helt 100% kanske,men 99,5 iaf och däcken har hållt :wink: ,Då på en däckverkstad och inte Mercedes
Matias - 82

W210 E270cdi -02

200D

Postby 200D » Thu 19 May, 2005 21:43

Mercedes åf är ju som sagt helt korkade.. säkert tror dom att du ska ha mercedeskläder så slits klädseln mindre också typ..

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Postby sbe9930 » Thu 19 May, 2005 22:03

MB_Diesel wrote:
hedman wrote:ringde till en merca verkstad och skulle beställa hjul inställning efter sänkning... dom sa att dom inte hade nå värden på bilen när de satt h&r fjädrar på den... nån som vet vart man kan få tag på dom värderna??


kontakta en seriös däckfirma istället som utför hjulinställningar

merca är väll inte annat än svåra när de gäller eftermonterade grejer som ej är av mercedes fabrikat :wink:
allt från exploderande elektronik pågrund utav annat slutsteg osv osv..

nå har jag alltid fått till hjulinställning trotts sänkning,förvisso inte helt 100% kanske,men 99,5 iaf och däcken har hållt :wink: ,Då på en däckverkstad och inte Mercedes


När det gäller hjulinställning. Så är det totalt ointressant vad det är för märke på sänksatsen eftersom man mäter höjden på bilen och går in i en tabell för att få fram värden på camber och caster. Toe-in värdet ställer man in motsvarande vad en sport/avantgarde ska ha.

Lars-Erik

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Postby sbe9930 » Thu 19 May, 2005 22:16

200D wrote:Mercedes åf är ju som sagt helt korkade.. säkert tror dom att du ska ha mercedeskläder så slits klädseln mindre också typ..


Det var ju inte frågan om att man inte fick ha sänksats, bara att de inte hade rätt inställningsvärden. När man som mercedes mekaniker läser sånt här blir man en aning irriterad. :evil:

Lars-Erik

MB_Diesel
Guru
Guru
Posts: 3184
Joined: Mon 12 Jan, 2004 04:41
Location: Haparanda
Contact:

Postby MB_Diesel » Thu 19 May, 2005 22:33

sbe9930 wrote:
MB_Diesel wrote:
hedman wrote:ringde till en merca verkstad och skulle beställa hjul inställning efter sänkning... dom sa att dom inte hade nå värden på bilen när de satt h&r fjädrar på den... nån som vet vart man kan få tag på dom värderna??


kontakta en seriös däckfirma istället som utför hjulinställningar

merca är väll inte annat än svåra när de gäller eftermonterade grejer som ej är av mercedes fabrikat :wink:
allt från exploderande elektronik pågrund utav annat slutsteg osv osv..

nå har jag alltid fått till hjulinställning trotts sänkning,förvisso inte helt 100% kanske,men 99,5 iaf och däcken har hållt :wink: ,Då på en däckverkstad och inte Mercedes


När det gäller hjulinställning. Så är det totalt ointressant vad det är för märke på sänksatsen eftersom man mäter höjden på bilen och går in i en tabell för att få fram värden på camber och caster. Toe-in värdet ställer man in motsvarande vad en sport/avantgarde ska ha.

Lars-Erik


konstiga är väll att dom tar imot en med öppna armar på andra ställen?,kanske är så att däckverstäderna råkar ha större utbud av "värden"??..ingen aning,pratade mest av egna och andras erfarenheter,absolut inget försök till smutskastning :wink:
Matias - 82

W210 E270cdi -02

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Postby sbe9930 » Thu 19 May, 2005 23:45

MB_Diesel wrote:konstiga är väll att dom tar imot en med öppna armar på andra ställen?,kanske är så att däckverstäderna råkar ha större utbud av "värden"??..ingen aning,pratade mest av egna och andras erfarenheter,absolut inget försök till smutskastning :wink:


Jag bara skrev hur jag brukar göra. Dom har nog inte andra värden än mercedesverkstaden men däremot har dom mer erfarenhet av hjulinställning och sänkta bilar så dom vet kanske mer om hur man kompenserar så att däcken inte sliter på insidan.

Lars-Erik


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests