Vibrationer med 18" på R129

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
HB260B
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 14 Jun, 2005 22:38
Location: Västerås

Vibrationer med 18" på R129

Postby HB260B » Mon 27 Jun, 2005 08:51

Hej,

Ny här med mitt första inlägg. Var ner i tyskland och hämtade hem en SL 500. Var skodd med merca original 16". Tyckte det skar sig med 16" och övriga flödet på bilen.

Så jag handlade 4st 18" av märket INTRA (amg copy) med 235/40 Wanli däck inkl korta bultar.

Tänkte kolla med er som kör R129. Efter bytet så tycker jag bilen skakar som bara denn. När man kör så skakar ytter backspeglarna, det känns även som frontrutan med den backspegeln skakar också. Har bilen stått någon dag är det extra märkbart känns det som.

Kör man på en helt nyasfalterad väg märks det knappt nånting, men på lite sämre väg så börjar det.

Däcken är nya och allt är ny balanserat med nya bromskivor.

Ni som kör R129 och 18", hur upplever ni era bilar? Är det så mycket stötigare med 18"?

/Mvh
Robert D

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Postby Chris Mbsca » Mon 27 Jun, 2005 09:45

Hej å välkommen..Synd att du inte valde AMG copy i shopen istället..Gjorda för just SL..Men nog om det. :wink: .Nåt är fel..

Antingen så är fälgarna skeva..Eller så är skivorna det,även fast de är nya..Eller dåligt ballanserade..Kan ha tappat en tyngd tex..Även däcken kan va dåliga..Mycket som kan va fel tyvär..
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

HB260B
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 14 Jun, 2005 22:38
Location: Västerås

Postby HB260B » Mon 27 Jun, 2005 10:06

Hej,

Jag misstänkte det. Det funkade så fint med 16", gick hur bekvämt som helst med dom.

Byter tillbaka till 16" ikväll så inget annat tar skada.

Tack för svar.

/Mvh
Robert D

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Postby sbe9930 » Mon 27 Jun, 2005 10:14

Vad är Wanli för däck? Om det är regumerade så har du nog felet där.

Lars-Erik

User avatar
Truelies
Expert
Expert
Posts: 509
Joined: Mon 07 Jun, 2004 22:32

Postby Truelies » Mon 27 Jun, 2005 10:27

Personligen tror jag det beror på däcken eftersom bilen blir mycket känsligare i när man bytar till lågprofildäck. När jag hade min BMW för några år sedan var det däcken som vibrerade. Köpte nya 17" med Hankock 235/45-17 men fick bytt (reklamerat) dom till Pirelli P6000 i samma dimension. Detta gjorde ingen skillnad och vibrationerna fortsatte, men när Pirellidäcken var slut köpte jag Bridgestone Potenza och helt plötsligt försvann alla vibrationer. Rekommendation: Köp alltid kvalitétsdäck när det gäller lågprofil.
I Sverige är "lagom bäst". I andra länder är "bäst bäst"

HB260B
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 14 Jun, 2005 22:38
Location: Västerås

Postby HB260B » Mon 27 Jun, 2005 10:58

Hej,

Köpte däcken på http://www.molway.com med så där service och är inte regum. Wanli är ett däck från kina då det är massa kina tecken på däckssidan.

Just det däcksmärket har storlekar från 14" upp till 22" så man tar för givet att dom gör vettiga däck, däcken är "europeiska" med DOT och "E" märkning och allt.

Man är dumsnål helt enkelt, man sparar på fel ände = kostsamma problem i slutändan.

Framöver blir det bara kända, beprövade och original märken på sommarbilen. Så nu blir det tillbaka till Benz original 16" 8-håls med nästan nya Continental däck :-).

Måste säga trevlig stämmning här med snabba svar :thumbleft: .

/Mvh
Robert D

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Postby Chris Mbsca » Mon 27 Jun, 2005 20:04

Kommer du på träffen på lördag?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

J.M.A

Postby J.M.A » Mon 27 Jun, 2005 23:20

När jag hade min BMW för några år sedan var det däcken som vibrerade. Köpte nya 17" med Hankock 235/45-17 men fick bytt (reklamerat) dom till Pirelli P6000 i samma dimension. Detta gjorde ingen skillnad och vibrationerna fortsatte, men när Pirellidäcken var slut köpte jag Bridgestone Potenza och helt plötsligt försvann alla vibrationer.


BMW är väldigt känsliga för vibrationer....

Tänkte kolla med er som kör R129. Efter bytet så tycker jag bilen skakar som bara denn. När man kör så skakar ytter backspeglarna, det känns även som frontrutan med den backspegeln skakar också. Har bilen stått någon dag är det extra märkbart känns det som.

Kör man på en helt nyasfalterad väg märks det knappt nånting, men på lite sämre väg så börjar det.


Då e ju frågan, känns det i ratten? eller i stolen ...vad har du för lufttryck i ostarna?

För om det försvinner vid ny och fin asfaltsväg så kan det ju vara själva däcket som e hårt....

/m

NickySTHLM

Postby NickySTHLM » Tue 28 Jun, 2005 00:28

sbe9930 wrote:Vad är Wanli för däck? Om det är regumerade så har du nog felet där.

Lars-Erik


Wanli är en billig kina kopia på annars jättebra däck som heter Yokohama AVS Sport. Som det mesta från Kina är de skit och det är där problemet ligger. Fälgarna är knappast problemet - även om Intra gör kopior på AMG så är deras fälgar av ganska hög kvalitet.

Så mitt råd - reklamera däcken till molway - och skaffa kvalitetsdäck - behöver inte vara Europeiska - bara det är bra. Kleeman samarbetar till exempel med Toyo och Brabus rekomenderar Yokohama (och Dunlop).

Vet inte om de gjorde de redan på R129 men på nyare Mercedes anger MB att de rekomenderar däck från Pirelli, Goodyear och Continental och Dunlop. Står i både instruktionsboken och även på tanklocket på min W203.

User avatar
Truelies
Expert
Expert
Posts: 509
Joined: Mon 07 Jun, 2004 22:32

Postby Truelies » Tue 28 Jun, 2005 08:12

J.M.A wrote:
När jag hade min BMW för några år sedan var det däcken som vibrerade. Köpte nya 17" med Hankock 235/45-17 men fick bytt (reklamerat) dom till Pirelli P6000 i samma dimension. Detta gjorde ingen skillnad och vibrationerna fortsatte, men när Pirellidäcken var slut köpte jag Bridgestone Potenza och helt plötsligt försvann alla vibrationer.


BMW är väldigt känsliga för vibrationer....

Jodå, det håller jag med om men jag har varit med om andra bilar som oxå haft problem med vibrationer p.g.a. dåliga däck. Därför tycker jag personligen att man ska välja däck med omsorg. Det är trots allt den enda kontakt du har med vägen och därför väldigt avgörande hur bilen beter sig. Titta bara på Formel 1 där ett bra däck gör ca: 10% snabbare varvtider medan en starkare motor endast gör ca: 2-3%. Därför står min rekommendation fast; Köp alltid kvalitétsdäck.

Däck som kostar lite mer har i så gott som alla tester jag läst visat sig vara ett mycket bättre köp än budgetdäck från framför allt Kina men även Korea.
I Sverige är "lagom bäst". I andra länder är "bäst bäst"

HB260B
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 14 Jun, 2005 22:38
Location: Västerås

Postby HB260B » Tue 28 Jun, 2005 08:55

Chris Mbsca wrote:Kommer du på träffen på lördag?


Självklart kommer jag dit dock bara på Lördagen pga jobb. Kan ju inte missa första träffen när man nyligen uppgraderat bilmärke och skaffat sig en riktig entusiast bil.

Beträffande däckstrycket så fick jag rekomendationer av den lokale däcksfirman att köra med 3 bar runt om på 18".

Det kändes ingenting i ratten utan mer i "stolen" typ. Allt tyder dock på att däcken är skräp. "Skakningarna" (inte så att man skakar med tänderna utan mer att det känns som att något är fel då det inte var avkopplande att köra) var värst när bilen stått någon dag men försvann aldrig, blev bara mindre men alltid närvarande.


Bytte tillbaka till original i går kväll och nu funkar allt som det ska. Bekväm resa utan några vibrations/skak tendenser alls.


Köper nya riktiga kvalitets prylar inför nästa sommar då denna sommar skall njutas med så lång nercabbnings tid som möjligt.

Återigen tack för tipsen.

/Mvh
Robert D

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Tue 28 Jun, 2005 18:43

Kontrolera även hur det ligger till med navet, vissa fälgar kräver en centrumring i plast för att verkligen smeta åt navet ordentligt.
Vet att t.ex. Audi som har samma bultcirkel som MB, har ett mindre nav änj MB och kräver därmed en centrumring.
Vet folk som struntat i denna och fått vibrationer tack vare det.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Guest

Postby Guest » Tue 28 Jun, 2005 19:15

Förslag:
3 bar är för mycket,använd det som MB rekommenderar för de dimensionerna du använder.
MVH
Lech

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Tue 28 Jun, 2005 19:16

lech wrote:Förslag:
3 bar är för mycket,använd det som MB rekommenderar för de dimensionerna du använder.
MVH
Lech


3bar är inte alls för mycket...

Guest

Postby Guest » Tue 28 Jun, 2005 19:18

Skit i förslaget då..
MVH
Lech


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests