/Uppdateringen sid 2.
Tjena hallå!
Efter lite velande fram och åter att lägga upp en tråd om polering så bestämde jag mig nu ikväll att göra det eftersom det är ett par stycken som har frågat mig hur jag gjort och så.. det är inte så svårt som man tror, det krävs bara en stor gnutta tålamod och rätt saker..
Hoppas jag kan hjälpa någon som har haft dessa tankar förut angående att polera själva, ni som gjort det förr vet ju vilket slit det är men det är klart värt mödan.
Saker som har blivit brukande;
Nylontrissor eller sk. "Slipnylonborste", finns att köpa på Clas Ohlson.. korn 80 och 180, röd och blå trissa.
Lamellborste eller sk. "Scotch-Brite Lamellborste" finns också att köpa på Clas Ohlson.. Dessa går det åt ett par stycken av eftersom dom ger en rätt fin yta.
Våtslippapper, från 400korn till 1200korn.. finare papper kan ju användas beroende på hur noga man är, finns ju finare papper!
Polertrissor, sisaltrissa.. finns att köpa på Järnhandeln tex.
Och det viktigaste.. Polermedlen!
Jag köpte mina hos .. http://www.schmidtspolermedel.se/ .. Där får du tips och råd om vilket medel som passar dig och dess egenskaper, bra medel till bra pris!
Anledningen till att jag tog mej ann detta själv var för att det skulle bli för dyrt att lämna bort dom för Polering, i och för sig så skulle väll resultatet bli tipp topp då, men dom ville ha ca. 1700kr för en fälg på Metallsliperiet i Stockholm och det tyckte jag var lite väl mkt så då vare bara att prova att slipa och polera själv..
Om man ska polera turbos, insug mm. så måste dessa porer bort, en yta som ska poleras måste vara slät utan porer för att bli riktigt blank.
Bestämde mej att lägga upp lite bilder på fälgarna som sitt på Mercan.
Såhär såg den ut kvällen innan jag började slipa, fullt med stenskott och klarlacksläpp... usch.
Efter att ha provat lite olika färgborttagningsmedel som inte riktigt ville bita på klarlacken så provade jag en Nylontrissa och en sk. Lamellborste och det bet som hejsan så det var bara att slipa bort klarlacken de, såhär såg det ut efter jobbet med Nylontrissan.. Polerkanten är inte rörd något speciellt här som till synes, men även den fick sej en rejäl omgång.
Jahaa, och nu var det dags att våtslipa, såhär såg den ut efter att jag gått på ordentligt med Lamellborsten.. Porer får inte existera!
Och såhär då våtslipningen var klar.. Inte så stor skillnad mot bilden ovan men i slutändan då allt är polerat så hade det blivit en asevärd skillnad om man inte våtslipat. 400, 600, 800 och 1200ans våtslippapper har blivit brukande, det lönar sig att vara noggrann!
Här vare förpolerat med ett medel som heter "Ultrapol 76" först med sk. "sisalskiva" och sedan med vanlig Lappolerskiva, smart som man är så tar man ju inte kort när halva fälgen är polerad.. men denna bild får duga.
Och nu så är vi klara, på denna bild är det Högglanspolerat med ett medel som heter Glänsvax-300A och en annan Lappolerskiva. Och där på sidan ligger trotjänaren "Skil" som har genomgått ett par arbeten sedan dessa fälgar vart klara. Men visst vart de skapligt?
Här är två bilder till på en kompis Audi fälgar som jag gjort iordning över vintern här, dom vart riktigt fina.. På bilden är det lite klarlack bortslipat, har gjort på samma vis som på mina RH-fälgar.
Detta var det jag hade att bjuda på för ikväll..
Har ett gäng bilder till på nån turbo, ventilkåpa, fler fälgar som jag har polerat men dessa bilder kommer in någon annan dag!
Hoppas jag har gett nån lite tips på vägen eller inspiration, så lycka till!
Kolla på länken till garaget.org så får du se hur fälgsen ser ut på bilen!
---------------- Uppdatering..
Tjena hallå.
Kanske är dags för lite bilder här då på vad som har gjort å vad som komma skall.. kan börja med polerkanten på ett par Volvo fälgar.. max 2 timmar för en fälg.
Bilderna blev nog lite stora, men det får ni leva med!
Såhär såg den ut innan slipning och polering..
Ojsan så fint de kan bli med lite tålamod..
Och här var det en Turbo till en 760..
Lite gjutskägg å annat kraffs borttaget å såklart våtslipat!
Polerat och klart, ägaren vart mkt nöjd!
Nån sorts kåpa till en B20-motor, en kompis håller på med ett Turbobygge så det är mer saker som ska poleras, bilder på det kommer sen!
Och här var det polerat.. och man vart linslus på köpet..
Även en gammal Brandmanna hjälm fick sej en omgång, denna var rätt så oxiderad och bara polerad, ingen våtslipning här inte.
Den bättre begangnade ventilkåpan var jag bara tvungen att prova lite snabbt på, den är inte klar.. det kliade så i fingrarna att bara prova litegrann..
Här kommer en bild på Benzen också bara för sakens skull..
Jaja, det blir en fortsättning en annan dag.. håll till godo!
Polering av aluminium, en sorts guide.
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Polering av aluminium, en sorts guide.
Last edited by Merca-Hakan on Thu 22 Nov, 2007 02:13, edited 3 times in total.
Håkan -84
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Mycket snyggt!
Nu har jag en guide att gå efter när jag ska försöka på mina fälgkanter.
Men vad jag undrar lite över. Räcker slipnylonborsten för att få bort klarlacken? Mina ekrar går ju lite böjt över fälgkanten så jag misstänker att en lamellborste ofrivilligt kommer skava på ekrarna... =/
Mvh
Johan
Nu har jag en guide att gå efter när jag ska försöka på mina fälgkanter.
Men vad jag undrar lite över. Räcker slipnylonborsten för att få bort klarlacken? Mina ekrar går ju lite böjt över fälgkanten så jag misstänker att en lamellborste ofrivilligt kommer skava på ekrarna... =/
Mvh
Johan
- LillNaisarn
- Nästan Guru
- Posts: 2441
- Joined: Wed 19 Oct, 2005 11:33
- Location: Luleå Norrbotten
- Contact:
Mkt fint ! vill se mera bilder på saker du polerat
ursäkta av stölden av din tråd, men kan inte låta bli att tipsa om några bra sidor där det finns polerings guider, mkt ingående och lätt att göra själv efter läst dessa : http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4001
&
http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4466
Tur att man sparar mkt adresser, kan komma väl tilll pass ngn dag så nu tycker jag det svenska folket kan gå ut och göra som Merca-Hakan gjort polerat lite, finns inget läckrare än chrome detaljer speciellt i motor rummet . föresten jag hoppas att " stölden " av tråden inte gör ngt
ursäkta av stölden av din tråd, men kan inte låta bli att tipsa om några bra sidor där det finns polerings guider, mkt ingående och lätt att göra själv efter läst dessa : http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4001
&
http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4466
Tur att man sparar mkt adresser, kan komma väl tilll pass ngn dag så nu tycker jag det svenska folket kan gå ut och göra som Merca-Hakan gjort polerat lite, finns inget läckrare än chrome detaljer speciellt i motor rummet . föresten jag hoppas att " stölden " av tråden inte gör ngt
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Hej å hå alle små gubbar!
Här blir det lite svar till er, hoppas je blir nöjd..
Är de nå mer så är det bara att fråga.
Joo, nog kan du gno på vilka fälgar du vill.. har också haft den tanken att köpa några 8-hålare och polera upp, såg att det fanns 18"s 8-hålare på blocket.. dom skulle man ha tagit sej ann!
Jaao absolut, nylontrissan kommer man ju åt ganska skapligt med.. men använder du bara den så blir det mer jobb att våtslipa. Är du rädd att den ska ta i någonstans så kan du maskera men maskeringstejp och sedan någon grövre tejp utanpå maskeringstejpen.. kanske silvertejp eller nått så man inte nöter bort maskeringstejpen.
Tejpar du med någon lite grövre tejp direkt på fälgen så kanske tejpen tar med sej färgen sen.. det råkade jag ut för och det är inte så kul direkt.
Hehe inte gör de nått eller, satt och kollade på den där guiden och en massa andra först innan jag ens satte igång, så den har man också nytta av om man säger så. Så det är bara att länka på det.
Mer info dör man inte av!
Det kommer fler bilder, tänkte ev. göra klart ventilkåpan idag, får se om man hinner!
Här blir det lite svar till er, hoppas je blir nöjd..
Är de nå mer så är det bara att fråga.
Jojjet
Perfekt!
Farsan som jagat som ett tok efter högglanspolerade 8 hålare till sin cabbe. Nu kanske man "måste" köpa nå billiga "vanilga" å börja gno..
Edit: Kan man göra så med vilka fälgar man än har?
Joo, nog kan du gno på vilka fälgar du vill.. har också haft den tanken att köpa några 8-hålare och polera upp, såg att det fanns 18"s 8-hålare på blocket.. dom skulle man ha tagit sej ann!
MBetar
Mycket snyggt!
Nu har jag en guide att gå efter när jag ska försöka på mina fälgkanter.
Men vad jag undrar lite över. Räcker slipnylonborsten för att få bort klarlacken? Mina ekrar går ju lite böjt över fälgkanten så jag misstänker att en lamellborste ofrivilligt kommer skava på ekrarna... =/
Mvh
Johan
Jaao absolut, nylontrissan kommer man ju åt ganska skapligt med.. men använder du bara den så blir det mer jobb att våtslipa. Är du rädd att den ska ta i någonstans så kan du maskera men maskeringstejp och sedan någon grövre tejp utanpå maskeringstejpen.. kanske silvertejp eller nått så man inte nöter bort maskeringstejpen.
Tejpar du med någon lite grövre tejp direkt på fälgen så kanske tejpen tar med sej färgen sen.. det råkade jag ut för och det är inte så kul direkt.
LillNaisarn
Mkt fint ! vill se mera bilder på saker du polerat
ursäkta av stölden av din tråd, men kan inte låta bli att tipsa om några bra sidor där det finns polerings guider, mkt ingående och lätt att göra själv efter läst dessa : http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4001
&
http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4466
Tur att man sparar mkt adresser, kan komma väl tilll pass ngn dag så nu tycker jag det svenska folket kan gå ut och göra som Merca-Hakan gjort polerat lite, finns inget läckrare än chrome detaljer speciellt i motor rummet . föresten jag hoppas att " stölden " av tråden inte gör ngt
Hehe inte gör de nått eller, satt och kollade på den där guiden och en massa andra först innan jag ens satte igång, så den har man också nytta av om man säger så. Så det är bara att länka på det.
Mer info dör man inte av!
Det kommer fler bilder, tänkte ev. göra klart ventilkåpan idag, får se om man hinner!
Håkan -84
- Zagato
- Hedersmedlem
- Posts: 1591
- Joined: Fri 11 Feb, 2005 13:17
- Location: Linköping, men sommarbostad i Ystad
- Contact:
Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.
Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?
Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?
//Mattias
Mina bilbilder:Zagato.se
Bilen är såld, men här finns bilder:På garaget.org eller på Zagato.se
Mina bilbilder:Zagato.se
Bilen är såld, men här finns bilder:På garaget.org eller på Zagato.se
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.
Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?
Det är bara att köra igång!
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..
Håkan -84
- Zagato
- Hedersmedlem
- Posts: 1591
- Joined: Fri 11 Feb, 2005 13:17
- Location: Linköping, men sommarbostad i Ystad
- Contact:
Jamen det var ju inte så farligt som jag trodde då
//Mattias
Mina bilbilder:Zagato.se
Bilen är såld, men här finns bilder:På garaget.org eller på Zagato.se
Mina bilbilder:Zagato.se
Bilen är såld, men här finns bilder:På garaget.org eller på Zagato.se
Merca-Hakan wrote:Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.
Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?
Det är bara att köra igång!
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..
Detta var intressant.Skulle lämna in fälgarna för omlackering.Men kanske värt att testa en gång innan man lämnar in dem,inget att förlora känns det som.
Skall ut imorrn och ta lite närbilder på fälgarna imorrn så får du avgöra för mig ifall det går att fixa själv elr måste lämnas in,litar på dig efter det resultat du visa med dina fälgar
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Erdal wrote:Merca-Hakan wrote:Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.
Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?
Det är bara att köra igång!
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..
Detta var intressant.Skulle lämna in fälgarna för omlackering.Men kanske värt att testa en gång innan man lämnar in dem,inget att förlora känns det som.
Skall ut imorrn och ta lite närbilder på fälgarna imorrn så får du avgöra för mig ifall det går att fixa själv elr måste lämnas in,litar på dig efter det resultat du visa med dina fälgar
Man tackar.. kul att folk gillar det! Och du har PM!
Mb_Freak
Mycket snyggt!
Tackar..
Håkan -84
-
- Expert
- Posts: 522
- Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
- Location: LULEÅ
-
- Prospect
- Posts: 42
- Joined: Sun 11 Dec, 2005 01:21
Merca-Hakan wrote:Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.
Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?
Det är bara att köra igång!
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..
Bra beskrivning !
Fråga, vid våtslipningen, använder du klots eller bara handen ?
När du sedan polerat klart, klarlackar du eller behåller dom glansen ändå ???
Undrar..
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests