Polering av aluminium, en sorts guide.

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Polering av aluminium, en sorts guide.

Postby Merca-Hakan » Wed 03 May, 2006 01:51

/Uppdateringen sid 2.



Tjena hallå!

Efter lite velande fram och åter att lägga upp en tråd om polering så bestämde jag mig nu ikväll att göra det eftersom det är ett par stycken som har frågat mig hur jag gjort och så.. det är inte så svårt som man tror, det krävs bara en stor gnutta tålamod och rätt saker.. 8)
Hoppas jag kan hjälpa någon som har haft dessa tankar förut angående att polera själva, ni som gjort det förr vet ju vilket slit det är men det är klart värt mödan. :wink:

Saker som har blivit brukande;
Nylontrissor eller sk. "Slipnylonborste", finns att köpa på Clas Ohlson.. korn 80 och 180, röd och blå trissa.
Lamellborste eller sk. "Scotch-Brite Lamellborste" finns också att köpa på Clas Ohlson.. Dessa går det åt ett par stycken av eftersom dom ger en rätt fin yta.
Våtslippapper, från 400korn till 1200korn.. finare papper kan ju användas beroende på hur noga man är, finns ju finare papper!
Polertrissor, sisaltrissa.. finns att köpa på Järnhandeln tex.
Och det viktigaste.. Polermedlen!
Jag köpte mina hos .. http://www.schmidtspolermedel.se/ .. Där får du tips och råd om vilket medel som passar dig och dess egenskaper, bra medel till bra pris!


Anledningen till att jag tog mej ann detta själv var för att det skulle bli för dyrt att lämna bort dom för Polering, i och för sig så skulle väll resultatet bli tipp topp då, men dom ville ha ca. 1700kr för en fälg på Metallsliperiet i Stockholm och det tyckte jag var lite väl mkt så då vare bara att prova att slipa och polera själv..
Om man ska polera turbos, insug mm. så måste dessa porer bort, en yta som ska poleras måste vara slät utan porer för att bli riktigt blank.

Bestämde mej att lägga upp lite bilder på fälgarna som sitt på Mercan.

Såhär såg den ut kvällen innan jag började slipa, fullt med stenskott och klarlacksläpp... usch.
Image

Efter att ha provat lite olika färgborttagningsmedel som inte riktigt ville bita på klarlacken så provade jag en Nylontrissa och en sk. Lamellborste och det bet som hejsan så det var bara att slipa bort klarlacken de, såhär såg det ut efter jobbet med Nylontrissan.. Polerkanten är inte rörd något speciellt här som till synes, men även den fick sej en rejäl omgång.
Image

Jahaa, och nu var det dags att våtslipa, såhär såg den ut efter att jag gått på ordentligt med Lamellborsten.. Porer får inte existera!
Image

Och såhär då våtslipningen var klar.. Inte så stor skillnad mot bilden ovan men i slutändan då allt är polerat så hade det blivit en asevärd skillnad om man inte våtslipat. 400, 600, 800 och 1200ans våtslippapper har blivit brukande, det lönar sig att vara noggrann!
Image

Här vare förpolerat med ett medel som heter "Ultrapol 76" först med sk. "sisalskiva" och sedan med vanlig Lappolerskiva, smart som man är så tar man ju inte kort när halva fälgen är polerad.. men denna bild får duga.
Image

Och nu så är vi klara, på denna bild är det Högglanspolerat med ett medel som heter Glänsvax-300A och en annan Lappolerskiva. Och där på sidan ligger trotjänaren "Skil" som har genomgått ett par arbeten sedan dessa fälgar vart klara. Men visst vart de skapligt? :-)
Image
Image

Här är två bilder till på en kompis Audi fälgar som jag gjort iordning över vintern här, dom vart riktigt fina.. :-) På bilden är det lite klarlack bortslipat, har gjort på samma vis som på mina RH-fälgar.
Image
Image



Detta var det jag hade att bjuda på för ikväll..
Har ett gäng bilder till på nån turbo, ventilkåpa, fler fälgar som jag har polerat men dessa bilder kommer in någon annan dag!
Hoppas jag har gett nån lite tips på vägen eller inspiration, så lycka till! :-)


Kolla på länken till garaget.org så får du se hur fälgsen ser ut på bilen!


---------------- Uppdatering..


Tjena hallå.

Kanske är dags för lite bilder här då på vad som har gjort å vad som komma skall.. kan börja med polerkanten på ett par Volvo fälgar.. max 2 timmar för en fälg.
Bilderna blev nog lite stora, men det får ni leva med!

Såhär såg den ut innan slipning och polering..
Image

Ojsan så fint de kan bli med lite tålamod.. :wink:
Image

Och här var det en Turbo till en 760..
Image

Lite gjutskägg å annat kraffs borttaget å såklart våtslipat!
Image

Polerat och klart, ägaren vart mkt nöjd!
Image

Nån sorts kåpa till en B20-motor, en kompis håller på med ett Turbobygge så det är mer saker som ska poleras, bilder på det kommer sen!
Image

Och här var det polerat.. och man vart linslus på köpet.. 8)
Image

Även en gammal Brandmanna hjälm fick sej en omgång, denna var rätt så oxiderad och bara polerad, ingen våtslipning här inte.
Image

Den bättre begangnade ventilkåpan var jag bara tvungen att prova lite snabbt på, den är inte klar.. det kliade så i fingrarna att bara prova litegrann.. :lol:
Image
Image

Här kommer en bild på Benzen också bara för sakens skull.. :-)
Image

Jaja, det blir en fortsättning en annan dag.. håll till godo! :-)
Last edited by Merca-Hakan on Thu 22 Nov, 2007 02:13, edited 3 times in total.
Håkan -84

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Wed 03 May, 2006 01:57

Kanonfint det blev! :thumbleft:
Helt perfekt att du gör en tråd om hur man ska göra också ifall man nångång får för sig att göra nåt liknande...

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Postby Jojjet » Wed 03 May, 2006 02:50

Perfekt!

Farsan som jagat som ett tok efter högglanspolerade 8 hålare till sin cabbe. Nu kanske man "måste" köpa nå billiga "vanilga" å börja gno.. :?

Edit: Kan man göra så med vilka fälgar man än har?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Wed 03 May, 2006 07:32

Mycket snyggt! :-)

Nu har jag en guide att gå efter när jag ska försöka på mina fälgkanter.
Men vad jag undrar lite över. Räcker slipnylonborsten för att få bort klarlacken? Mina ekrar går ju lite böjt över fälgkanten så jag misstänker att en lamellborste ofrivilligt kommer skava på ekrarna... =/

Mvh
Johan

User avatar
LillNaisarn
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2441
Joined: Wed 19 Oct, 2005 11:33
Location: Luleå Norrbotten
Contact:

Postby LillNaisarn » Wed 03 May, 2006 11:32

Mkt fint ! vill se mera bilder på saker du polerat :wink:
ursäkta av stölden av din tråd, men kan inte låta bli att tipsa om några bra sidor där det finns polerings guider, mkt ingående och lätt att göra själv efter läst dessa : http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4001
&
http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4466

Tur att man sparar mkt adresser, kan komma väl tilll pass ngn dag :-) så nu tycker jag det svenska folket kan gå ut och göra som Merca-Hakan gjort polerat lite, finns inget läckrare än chrome detaljer speciellt i motor rummet . föresten jag hoppas att " stölden " av tråden inte gör ngt :wink:

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Postby Merca-Hakan » Wed 03 May, 2006 11:49

Hej å hå alle små gubbar! :wink:

Här blir det lite svar till er, hoppas je blir nöjd.. :-)
Är de nå mer så är det bara att fråga.

Jojjet

Perfekt!
Farsan som jagat som ett tok efter högglanspolerade 8 hålare till sin cabbe. Nu kanske man "måste" köpa nå billiga "vanilga" å börja gno..
Edit: Kan man göra så med vilka fälgar man än har?


Joo, nog kan du gno på vilka fälgar du vill.. har också haft den tanken att köpa några 8-hålare och polera upp, såg att det fanns 18"s 8-hålare på blocket.. dom skulle man ha tagit sej ann! 8)

MBetar

Mycket snyggt!
Nu har jag en guide att gå efter när jag ska försöka på mina fälgkanter.
Men vad jag undrar lite över. Räcker slipnylonborsten för att få bort klarlacken? Mina ekrar går ju lite böjt över fälgkanten så jag misstänker att en lamellborste ofrivilligt kommer skava på ekrarna... =/
Mvh
Johan


Jaao absolut, nylontrissan kommer man ju åt ganska skapligt med.. men använder du bara den så blir det mer jobb att våtslipa. Är du rädd att den ska ta i någonstans så kan du maskera men maskeringstejp och sedan någon grövre tejp utanpå maskeringstejpen.. kanske silvertejp eller nått så man inte nöter bort maskeringstejpen.
Tejpar du med någon lite grövre tejp direkt på fälgen så kanske tejpen tar med sej färgen sen.. det råkade jag ut för och det är inte så kul direkt. :?

LillNaisarn

Mkt fint ! vill se mera bilder på saker du polerat
ursäkta av stölden av din tråd, men kan inte låta bli att tipsa om några bra sidor där det finns polerings guider, mkt ingående och lätt att göra själv efter läst dessa : http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4001
&
http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4466

Tur att man sparar mkt adresser, kan komma väl tilll pass ngn dag så nu tycker jag det svenska folket kan gå ut och göra som Merca-Hakan gjort polerat lite, finns inget läckrare än chrome detaljer speciellt i motor rummet . föresten jag hoppas att " stölden " av tråden inte gör ngt


Hehe inte gör de nått eller, satt och kollade på den där guiden och en massa andra först innan jag ens satte igång, så den har man också nytta av om man säger så. Så det är bara att länka på det. :-)
Mer info dör man inte av!

Det kommer fler bilder, tänkte ev. göra klart ventilkåpan idag, får se om man hinner! :-)
Håkan -84

User avatar
Zagato
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1591
Joined: Fri 11 Feb, 2005 13:17
Location: Linköping, men sommarbostad i Ystad
Contact:

Postby Zagato » Wed 03 May, 2006 15:24

Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.

Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?
//Mattias
Mina bilbilder:Zagato.se
Bilen är såld, men här finns bilder:På garaget.org eller på Zagato.se
Image

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Postby Merca-Hakan » Wed 03 May, 2006 15:51

Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.

Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?


Det är bara att köra igång! :-D
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..
Håkan -84

User avatar
Zagato
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1591
Joined: Fri 11 Feb, 2005 13:17
Location: Linköping, men sommarbostad i Ystad
Contact:

Postby Zagato » Wed 03 May, 2006 16:14

Jamen det var ju inte så farligt som jag trodde då :-D
//Mattias
Mina bilbilder:Zagato.se
Bilen är såld, men här finns bilder:På garaget.org eller på Zagato.se
Image

User avatar
Erdal
Expert
Expert
Posts: 976
Joined: Fri 28 May, 2004 19:23
Location: Malmö
Contact:

Postby Erdal » Thu 04 May, 2006 00:12

Merca-Hakan wrote:
Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.

Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?


Det är bara att köra igång! :-D
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..


Detta var intressant.Skulle lämna in fälgarna för omlackering.Men kanske värt att testa en gång innan man lämnar in dem,inget att förlora känns det som.
Skall ut imorrn och ta lite närbilder på fälgarna imorrn så får du avgöra för mig ifall det går att fixa själv elr måste lämnas in,litar på dig efter det resultat du visa med dina fälgar :lol:
Image
Image Favoriten !

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Postby Merca-Hakan » Fri 05 May, 2006 17:19

Erdal wrote:
Merca-Hakan wrote:
Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.

Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?


Det är bara att köra igång! :-D
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..


Detta var intressant.Skulle lämna in fälgarna för omlackering.Men kanske värt att testa en gång innan man lämnar in dem,inget att förlora känns det som.
Skall ut imorrn och ta lite närbilder på fälgarna imorrn så får du avgöra för mig ifall det går att fixa själv elr måste lämnas in,litar på dig efter det resultat du visa med dina fälgar :lol:


Man tackar.. kul att folk gillar det! Och du har PM! :-)

Mb_Freak

Mycket snyggt!


Tackar.. :-)
Håkan -84

Jocker
Expert
Expert
Posts: 720
Joined: Thu 31 Mar, 2005 12:33
Location: Docksta
Contact:

Postby Jocker » Tue 09 May, 2006 22:14

snyggt jobb på dom fälgarna!

Är det inte dax att klistra den här tråden?
Rensa bort alla inlägg och bara spara översta som ett poler tips
Joakim Rydkvist -78
Tel 073-815 60 95

Såld: w124 300TDT -92
Såld: w201 -90
Såld:Transportbil: 306D -77

_mercaboy_
Expert
Expert
Posts: 522
Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
Location: LULEÅ

Postby _mercaboy_ » Fri 12 May, 2006 12:54

Om man är lite lat så kan man glasblästra bort
lacken från dom..

Fälgen måste sedan slipas slät såklart..
Image

kh_vorsteh
Prospect
Prospect
Posts: 42
Joined: Sun 11 Dec, 2005 01:21

Postby kh_vorsteh » Fri 26 May, 2006 16:54

Merca-Hakan wrote:
Zagato wrote:Suck, nu blev jag ännu mer sugen på att polera upp fälgkanten.

Ungefär hur lång tid tar det (med bara fälgkanten, som på Audi-fälgarna)?


Det är bara att köra igång! :-D
Jaaa, vad kan det ha tagit.. kanske 2 timmar för en fälg, lite mindre kanske. Det beror helt på hur noggrann du är!
Det som tar längst tid är våtslipningen..


Bra beskrivning !

Fråga, vid våtslipningen, använder du klots eller bara handen ?
När du sedan polerat klart, klarlackar du eller behåller dom glansen ändå ???

Undrar..


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests