Polering av aluminium, en sorts guide.
Posted: Wed 03 May, 2006 01:51
/Uppdateringen sid 2.
Tjena hallå!
Efter lite velande fram och åter att lägga upp en tråd om polering så bestämde jag mig nu ikväll att göra det eftersom det är ett par stycken som har frågat mig hur jag gjort och så.. det är inte så svårt som man tror, det krävs bara en stor gnutta tålamod och rätt saker..
Hoppas jag kan hjälpa någon som har haft dessa tankar förut angående att polera själva, ni som gjort det förr vet ju vilket slit det är men det är klart värt mödan.
Saker som har blivit brukande;
Nylontrissor eller sk. "Slipnylonborste", finns att köpa på Clas Ohlson.. korn 80 och 180, röd och blå trissa.
Lamellborste eller sk. "Scotch-Brite Lamellborste" finns också att köpa på Clas Ohlson.. Dessa går det åt ett par stycken av eftersom dom ger en rätt fin yta.
Våtslippapper, från 400korn till 1200korn.. finare papper kan ju användas beroende på hur noga man är, finns ju finare papper!
Polertrissor, sisaltrissa.. finns att köpa på Järnhandeln tex.
Och det viktigaste.. Polermedlen!
Jag köpte mina hos .. http://www.schmidtspolermedel.se/ .. Där får du tips och råd om vilket medel som passar dig och dess egenskaper, bra medel till bra pris!
Anledningen till att jag tog mej ann detta själv var för att det skulle bli för dyrt att lämna bort dom för Polering, i och för sig så skulle väll resultatet bli tipp topp då, men dom ville ha ca. 1700kr för en fälg på Metallsliperiet i Stockholm och det tyckte jag var lite väl mkt så då vare bara att prova att slipa och polera själv..
Om man ska polera turbos, insug mm. så måste dessa porer bort, en yta som ska poleras måste vara slät utan porer för att bli riktigt blank.
Bestämde mej att lägga upp lite bilder på fälgarna som sitt på Mercan.
Såhär såg den ut kvällen innan jag började slipa, fullt med stenskott och klarlacksläpp... usch.
Efter att ha provat lite olika färgborttagningsmedel som inte riktigt ville bita på klarlacken så provade jag en Nylontrissa och en sk. Lamellborste och det bet som hejsan så det var bara att slipa bort klarlacken de, såhär såg det ut efter jobbet med Nylontrissan.. Polerkanten är inte rörd något speciellt här som till synes, men även den fick sej en rejäl omgång.
Jahaa, och nu var det dags att våtslipa, såhär såg den ut efter att jag gått på ordentligt med Lamellborsten.. Porer får inte existera!
Och såhär då våtslipningen var klar.. Inte så stor skillnad mot bilden ovan men i slutändan då allt är polerat så hade det blivit en asevärd skillnad om man inte våtslipat. 400, 600, 800 och 1200ans våtslippapper har blivit brukande, det lönar sig att vara noggrann!
Här vare förpolerat med ett medel som heter "Ultrapol 76" först med sk. "sisalskiva" och sedan med vanlig Lappolerskiva, smart som man är så tar man ju inte kort när halva fälgen är polerad.. men denna bild får duga.
Och nu så är vi klara, på denna bild är det Högglanspolerat med ett medel som heter Glänsvax-300A och en annan Lappolerskiva. Och där på sidan ligger trotjänaren "Skil" som har genomgått ett par arbeten sedan dessa fälgar vart klara. Men visst vart de skapligt?
Här är två bilder till på en kompis Audi fälgar som jag gjort iordning över vintern här, dom vart riktigt fina.. På bilden är det lite klarlack bortslipat, har gjort på samma vis som på mina RH-fälgar.
Detta var det jag hade att bjuda på för ikväll..
Har ett gäng bilder till på nån turbo, ventilkåpa, fler fälgar som jag har polerat men dessa bilder kommer in någon annan dag!
Hoppas jag har gett nån lite tips på vägen eller inspiration, så lycka till!
Kolla på länken till garaget.org så får du se hur fälgsen ser ut på bilen!
---------------- Uppdatering..
Tjena hallå.
Kanske är dags för lite bilder här då på vad som har gjort å vad som komma skall.. kan börja med polerkanten på ett par Volvo fälgar.. max 2 timmar för en fälg.
Bilderna blev nog lite stora, men det får ni leva med!
Såhär såg den ut innan slipning och polering..
Ojsan så fint de kan bli med lite tålamod..
Och här var det en Turbo till en 760..
Lite gjutskägg å annat kraffs borttaget å såklart våtslipat!
Polerat och klart, ägaren vart mkt nöjd!
Nån sorts kåpa till en B20-motor, en kompis håller på med ett Turbobygge så det är mer saker som ska poleras, bilder på det kommer sen!
Och här var det polerat.. och man vart linslus på köpet..
Även en gammal Brandmanna hjälm fick sej en omgång, denna var rätt så oxiderad och bara polerad, ingen våtslipning här inte.
Den bättre begangnade ventilkåpan var jag bara tvungen att prova lite snabbt på, den är inte klar.. det kliade så i fingrarna att bara prova litegrann..
Här kommer en bild på Benzen också bara för sakens skull..
Jaja, det blir en fortsättning en annan dag.. håll till godo!
Tjena hallå!
Efter lite velande fram och åter att lägga upp en tråd om polering så bestämde jag mig nu ikväll att göra det eftersom det är ett par stycken som har frågat mig hur jag gjort och så.. det är inte så svårt som man tror, det krävs bara en stor gnutta tålamod och rätt saker..
Hoppas jag kan hjälpa någon som har haft dessa tankar förut angående att polera själva, ni som gjort det förr vet ju vilket slit det är men det är klart värt mödan.
Saker som har blivit brukande;
Nylontrissor eller sk. "Slipnylonborste", finns att köpa på Clas Ohlson.. korn 80 och 180, röd och blå trissa.
Lamellborste eller sk. "Scotch-Brite Lamellborste" finns också att köpa på Clas Ohlson.. Dessa går det åt ett par stycken av eftersom dom ger en rätt fin yta.
Våtslippapper, från 400korn till 1200korn.. finare papper kan ju användas beroende på hur noga man är, finns ju finare papper!
Polertrissor, sisaltrissa.. finns att köpa på Järnhandeln tex.
Och det viktigaste.. Polermedlen!
Jag köpte mina hos .. http://www.schmidtspolermedel.se/ .. Där får du tips och råd om vilket medel som passar dig och dess egenskaper, bra medel till bra pris!
Anledningen till att jag tog mej ann detta själv var för att det skulle bli för dyrt att lämna bort dom för Polering, i och för sig så skulle väll resultatet bli tipp topp då, men dom ville ha ca. 1700kr för en fälg på Metallsliperiet i Stockholm och det tyckte jag var lite väl mkt så då vare bara att prova att slipa och polera själv..
Om man ska polera turbos, insug mm. så måste dessa porer bort, en yta som ska poleras måste vara slät utan porer för att bli riktigt blank.
Bestämde mej att lägga upp lite bilder på fälgarna som sitt på Mercan.
Såhär såg den ut kvällen innan jag började slipa, fullt med stenskott och klarlacksläpp... usch.
Efter att ha provat lite olika färgborttagningsmedel som inte riktigt ville bita på klarlacken så provade jag en Nylontrissa och en sk. Lamellborste och det bet som hejsan så det var bara att slipa bort klarlacken de, såhär såg det ut efter jobbet med Nylontrissan.. Polerkanten är inte rörd något speciellt här som till synes, men även den fick sej en rejäl omgång.
Jahaa, och nu var det dags att våtslipa, såhär såg den ut efter att jag gått på ordentligt med Lamellborsten.. Porer får inte existera!
Och såhär då våtslipningen var klar.. Inte så stor skillnad mot bilden ovan men i slutändan då allt är polerat så hade det blivit en asevärd skillnad om man inte våtslipat. 400, 600, 800 och 1200ans våtslippapper har blivit brukande, det lönar sig att vara noggrann!
Här vare förpolerat med ett medel som heter "Ultrapol 76" först med sk. "sisalskiva" och sedan med vanlig Lappolerskiva, smart som man är så tar man ju inte kort när halva fälgen är polerad.. men denna bild får duga.
Och nu så är vi klara, på denna bild är det Högglanspolerat med ett medel som heter Glänsvax-300A och en annan Lappolerskiva. Och där på sidan ligger trotjänaren "Skil" som har genomgått ett par arbeten sedan dessa fälgar vart klara. Men visst vart de skapligt?
Här är två bilder till på en kompis Audi fälgar som jag gjort iordning över vintern här, dom vart riktigt fina.. På bilden är det lite klarlack bortslipat, har gjort på samma vis som på mina RH-fälgar.
Detta var det jag hade att bjuda på för ikväll..
Har ett gäng bilder till på nån turbo, ventilkåpa, fler fälgar som jag har polerat men dessa bilder kommer in någon annan dag!
Hoppas jag har gett nån lite tips på vägen eller inspiration, så lycka till!
Kolla på länken till garaget.org så får du se hur fälgsen ser ut på bilen!
---------------- Uppdatering..
Tjena hallå.
Kanske är dags för lite bilder här då på vad som har gjort å vad som komma skall.. kan börja med polerkanten på ett par Volvo fälgar.. max 2 timmar för en fälg.
Bilderna blev nog lite stora, men det får ni leva med!
Såhär såg den ut innan slipning och polering..
Ojsan så fint de kan bli med lite tålamod..
Och här var det en Turbo till en 760..
Lite gjutskägg å annat kraffs borttaget å såklart våtslipat!
Polerat och klart, ägaren vart mkt nöjd!
Nån sorts kåpa till en B20-motor, en kompis håller på med ett Turbobygge så det är mer saker som ska poleras, bilder på det kommer sen!
Och här var det polerat.. och man vart linslus på köpet..
Även en gammal Brandmanna hjälm fick sej en omgång, denna var rätt så oxiderad och bara polerad, ingen våtslipning här inte.
Den bättre begangnade ventilkåpan var jag bara tvungen att prova lite snabbt på, den är inte klar.. det kliade så i fingrarna att bara prova litegrann..
Här kommer en bild på Benzen också bara för sakens skull..
Jaja, det blir en fortsättning en annan dag.. håll till godo!