Gängpaj i hjulbulthålen. NU ÄR 3 AV 5 PAJ

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Gängpaj i hjulbulthålen. NU ÄR 3 AV 5 PAJ

Postby Jonas_W124 » Sat 24 Mar, 2007 23:40

Var ut och monterade på AMG fälgarna idag och märkte att 2 hjulbultar bara snurrade när dom nådde botten. Självklart båda på samma hjul :evil: Det är inte fel på bultarna för dom är spritt nya och jag provade att skifta.
Finns det nått enkelt sätt att fixa detta eller vad gör man? Vill inte åka med bara 3 bultar som är riktigt dragna på ett hjul.
Last edited by Jonas_W124 on Thu 05 Apr, 2007 16:32, edited 1 time in total.
Jonas -76

Doc
Prospect
Prospect
Posts: 49
Joined: Thu 22 Jun, 2006 23:13
Location: Göteborg

Helicoil

Postby Doc » Sun 25 Mar, 2007 00:53

Det du kan göra är att dra i helicoilgängor i de skadade gängorna.

Man borrar ur litet och gängar i en helicoil (insatsgänga) och på insidan av dessa gängor så har man den "rätta" gängstorleken som det är på dina originalbultar. Ska vara M12X1,5 om jag minns rätt.

Detta ska bli riktigt starkt. Vill du vara bombsäker så drar du i en helicoil och sen så loctitar du i en pinnbult i hålet och använder mutter för att dra fälgen på plats istället. Detta gör att stressen/belastningen på dina nya insatsgängor minskar dramatiskt.


Mvh: Tobias, Gbg
MERCEDES BENZ, Snart igen..

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Sun 25 Mar, 2007 02:04

Tackar så mycket för det tipset :-) Har läst lite om dom nu och det verkar ju kanon. Gäller bara att hitta någon i krokarna som kan fixa det åt en. Vet inte om jag vill använda bilen som försöksdjur själv när man aldrig gjort det förr :lol:
Annars lär man väl byta hela navet? Och vad kostar det :roll:
Jonas -76

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Postby Merca-Hakan » Sun 25 Mar, 2007 03:52

Har exakt samma problem på min w126 och tänkte även fråga samma sak, vilket sammanträffande!
Har även funderat på det där med att byta navet men jag tycker det verkar vara en del jobb gentemot att sätta dit en insatsgänga och sen så kostar en sån där insatsgänga inte många kronor heller.
Håkan -84

User avatar
Ilpo
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 355
Joined: Tue 02 May, 2006 17:51

Postby Ilpo » Sun 25 Mar, 2007 14:44

ring och påminn mig i veckan när jag är på jobbet så skall jag försöka ta fram rätt grejer åt dig på jobbet.
S55 AMG W220 -00
C230 Komp W202 -99
C180 BlueEFFICIENCY -10 (Tjejens)
Chevy S10 -97
http://www.perkeles.se

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Sun 25 Mar, 2007 17:25

Ilpo wrote:ring och påminn mig i veckan när jag är på jobbet så skall jag försöka ta fram rätt grejer åt dig på jobbet.


Jaså har ni sånt där :shock: Det vore ju kanon.
Jonas -76

User avatar
Ilpo
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 355
Joined: Tue 02 May, 2006 17:51

Postby Ilpo » Mon 26 Mar, 2007 17:10

Tyvärr har vi bara standard insatsgänga.
Men hör på stattins om dom kan ta hen ett par sånna mer en standard M16 gänga utvändigt så fixar vi dina trasiga gängor.
jag tar med mig locktite och gängtapp med borr.

Undra dur det blir med hålbilden?
S55 AMG W220 -00
C230 Komp W202 -99
C180 BlueEFFICIENCY -10 (Tjejens)
Chevy S10 -97
http://www.perkeles.se

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Mon 26 Mar, 2007 22:40

Ilpo wrote:Tyvärr har vi bara standard insatsgänga.
Men hör på stattins om dom kan ta hen ett par sånna mer en standard M16 gänga utvändigt så fixar vi dina trasiga gängor.
jag tar med mig locktite och gängtapp med borr.

Undra dur det blir med hålbilden?


Ska kolla upp det :-)
Jonas -76

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Tue 27 Mar, 2007 15:41

Undrar om det skulle göra någon skillnad om man satte spacers i mellan :roll: Eftersom den drog fint ända in.
Jonas -76

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Thu 05 Apr, 2007 16:35

Var nyss ut och provade att dra igenom en gängtapp men jag fick den inte ens att börja dra :roll: Det som var ännu värre var att när jag satt tillbaks hjulet med dom 3 som fungerade så började ännu en att snurra.
Hur faan kan 3 hål på samma nav bli gängpaj :shock: Jag drog det inte hårt alls innan det började sno. Fattar inte hur det kan hända. Jag kan ju inte ha fått fel bultar eftersom dom fungerar bra på alla andra hjul. Men kan dom vara något för korta? Det är 40mm gänga.
Ja det är väl bara att börja leta efter ett begagnat nav antar jag :?
Jonas -76

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Postby Merca-Hakan » Thu 12 Apr, 2007 15:18

Hur gick det med detta?
Lite nyfiken eftersom jag har samma på min..
Var till en verkstad idag och han jag talade med avrådde mej från att sätta in en insatsgänga, han tyckte det vore bättre att sätta dit en grövre bult.. men njaa.. :?
Håkan -84

FenixxLasse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1406
Joined: Sun 25 Jul, 2004 03:28
Location: Luleå

Postby FenixxLasse » Thu 12 Apr, 2007 16:49

Jag skulle då byta nav, utan att ens fundera.
Nuvarande: 190 V8 Projekt




Tidigare kärror:
-87 S124 250TD
-93A W124 250 DT
-79 W123 300 D
-86 W126 300 SDL
-71 220 D limo
-83 W123 300 D limo
-86 W124 250 D
-86 W124 250 D
-87 W124 200 D
-90 W124 300 D
-91 W124 300 D
-73 W116 300 SDT
-89 W201 190 E 2,3 Turbo
-87 W124 250 TD
-91 W124 250 TD
-90 W201 190 D
-82 W123 300 DT

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Thu 12 Apr, 2007 17:30

Merca-Hakan wrote:Hur gick det med detta?
Lite nyfiken eftersom jag har samma på min..
Var till en verkstad idag och han jag talade med avrådde mej från att sätta in en insatsgänga, han tyckte det vore bättre att sätta dit en grövre bult.. men njaa.. :?


Har inte hänt något sen sist :? Men dom jag pratat med säger att helicoil ska fungera kanon i hjulnav iaf.
Jonas -76

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Thu 12 Apr, 2007 17:32

Nu är "edit" ikonen borta också :roll: Jaja men eftersom det inte verkar finnas nån inom 10 mils radie som tar sig an jobbet så blir det väl till att byta nav ändå.
Jonas -76

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Thu 12 Apr, 2007 21:50

Nu när nån väckte liv i tråden fick man en påminnelse om pärlan som står o samlar damm efter att ha kopplat stereo i Chevan i flera dar :lol:
Var ut och kollade lite noggrannare idag och det var "bara" 2 hål som var gängpaj. Måste ha använt en av dom sönderdragna bultarna i ett hål när jag trodde det var 3 :roll: Men men dom 2 som var paj var bara slamsor, såg knappt att det varit gängor i dom :evil:
Ska snacka med en lokal däcksnubbe som pysslat med det mesta i morrn få se om han kan hjälpa mig.
Jonas -76


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests