Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby sl60 ///AMG » Fri 03 Oct, 2008 12:15

Vorre wrote:Fick du några felkoder på ADS en?

Ibland blir livet inte riktigt vad man tänkt sig. Jag blev tvungen att prioritera mitt arbete hos kunden i Stockholm och kunde inte komma ifrån som jag tänkt mig. Eftersom jag har fått löfte av MB-verkstaden att "sticka emellan" med mitt problem endast vid tidpunkter mitt i veckan, så får jag skjuta det ytterligare en vecka. Så... Nu hoppas jag på nästa torsdag.

Skall dock åka förbi verkstaden i dag för att hämta ut en ny vippkontakt för reglering av "Komfort/Sport" läget som kärvar lite. Nu tror jag inte att det är det som är problem men det är i alla fall en minimering av eventuella fel.

Provade att trycka ner fjädringen i går för att se om det är någon skillnad mellan Komfort och Sport. Kunde endast trycka ner fjädringen i fram (och bak) max en centimeter mätt på ljusbilden när bilen står en halvmeter från väggen. Ingen skillnad mellan de två lägena. Summa summarum - Stenhård! Tyvärr så är problemet inte lika lätt som Pärlan hade i sin tråd, där problemet var en saknad lampkonmtakt. :cry:
/H

User avatar
Vorre
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 155
Joined: Sat 28 Feb, 2004 17:25
Location: LULÄ
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby Vorre » Fri 03 Oct, 2008 13:10

ok skall fara nu snart å köra felkoderna , så få se vad som kommer fram.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby sl60 ///AMG » Fri 03 Oct, 2008 13:32

Vorre wrote:ok skall fara nu snart å köra felkoderna , så få se vad som kommer fram.

Fattade nog aldrig det men har du oxå problem med ADSen?

User avatar
Vorre
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 155
Joined: Sat 28 Feb, 2004 17:25
Location: LULÄ
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby Vorre » Fri 03 Oct, 2008 14:53

japp. ainget funkar riktigt tycker ja . största problemet är att jag får inte lampan att slockna...
tror mycke ligger där .

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby André MBSCA » Fri 03 Oct, 2008 15:21

Lampan måste släckas på verkstad - lampan tänds igen ifall något fel fortfarande föreligger. :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Vorre
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 155
Joined: Sat 28 Feb, 2004 17:25
Location: LULÄ
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby Vorre » Fri 03 Oct, 2008 15:25

André MBSCA wrote:Lampan måste släckas på verkstad - lampan tänds igen ifall något fel fortfarande föreligger. :wink:



Ok men då kvar står frågan funkar det då?
Efter byte av stötdämpare bak igår så vill den inte slockna.(den lös inte före) :-(

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby André MBSCA » Fri 03 Oct, 2008 17:04

Vorre wrote:
André MBSCA wrote:Lampan måste släckas på verkstad - lampan tänds igen ifall något fel fortfarande föreligger. :wink:



Ok men då kvar står frågan funkar det då?
Efter byte av stötdämpare bak igår så vill den inte slockna.(den lös inte före) :-(

Förtydligande; Den lampan slocknar aldrig av sig själv -
även ifall man åtgärdat felet som fått lampan att tändas!
Den måsta alltså släckas på verkstad.
Om något fel fortfarande finns - så tänds lampan igen.

Nu kan den ju ha tänds bara för att den reagerat på att någon pillat på systemet (bytt dämpare),
och behöver då bara återställas (på verkstad).
:wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Vorre
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 155
Joined: Sat 28 Feb, 2004 17:25
Location: LULÄ
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby Vorre » Fri 03 Oct, 2008 17:53

ok skall på måndag å kolla på verkstan , dom skulle ha gjort de idag men hade inte tid,.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby sl60 ///AMG » Thu 09 Oct, 2008 22:52

Var inne på MB och kollade felkoderna i dag för ADSen. Hmm, apparaten kunde inte etablera kontakt utan nämde ett antal felorsaker som var mer eller mindre trovärdiga. Har nu beställt tid i slutet av månaden, till att göra en ordentlig felsökning, eftersom besöket i dag endast inriktade sig till att läsa ut felkoder.

När jag åkte hem igen så fick jag bara en ingivelse och stannade till vid en bussficka och började fingra med knapparna som styr ADSens höj och sänkning. utav en händelse så såg jag att när jag med ett lätt tryck tryckte på den stora röda knappen uppifrån (observera att jag inte trycker på knappen framifrån) så började varningslampan lysa. När jag sedan tryckte på den underifrån så släcktes den. :shock:

Härligt säger ni -Du har hittat felet. Kanske det, men det skumma är att jag bytte denna knapp för tre år sedan och därefter har den endast stått i garage och varit avställd. Well, något skumt är det med knappen (bilden nedan är för övrigt på orginalknappen som satt i bilen när jag köpte den) så jag skall beställa en ny och byta ut både den och den knapp som skiftar mellan Komfort/Sportläget innan jag tar den till verkstad. Uppgivet tror jag inte att det räcker med dessa knappbyten utan det kommer nog att krävas att man gräver djupare i plånboken... tyvärr.. :|
/H

Image

User avatar
Vorre
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 155
Joined: Sat 28 Feb, 2004 17:25
Location: LULÄ
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby Vorre » Fri 10 Oct, 2008 08:46

min sl500 är hos åkeeriksson bil i luleå just för stötdämperiet. Som tur är står inte jag för kalaset. dom skulle titta på den idag OCH på måndag. Sitter nya dämpare bak men hård som en pinne , sen så upplever jag att servot går tungt, har inte den där riktiga servoverkan....

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby sl60 ///AMG » Fri 10 Oct, 2008 11:26

Vorre wrote:min sl500 är hos åkeeriksson bil i luleå just för stötdämperiet. Som tur är står inte jag för kalaset. dom skulle titta på den idag OCH på måndag. Sitter nya dämpare bak men hård som en pinne , sen så upplever jag att servot går tungt, har inte den där riktiga servoverkan....


Är den mjuk i fram?

Det finns ju en koppling till servostyrningen som du kanske vet. Tydligen så finns det en styrvinkelsensor i ratten som brukar ge upp. Om detta medför att servoverkan påverkas vet jag dock inte.
/H

User avatar
Vorre
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 155
Joined: Sat 28 Feb, 2004 17:25
Location: LULÄ
Contact:

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby Vorre » Sat 11 Oct, 2008 13:40

upplever den hård runt om

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby sl60 ///AMG » Tue 28 Oct, 2008 17:38

Nu har jag haft bilen ytterligare en gång hos verkstaden. Det primära var att radera eventuella felkoder, eftersom det misslyckades förra gången. Nu gick det bättre, antagligen beroende på att ett annat verktyg/instrument nu användes. Det var en del koder i den. Bland annat indikerade den fel på styrsensor i ratten. Johan (min mek) hade dock en teori att detta kunde bero på den tidigare 4-hjulsinställningen. Vi bestämde att jag kör bilen en vecka för att se om jag fortfrande upplever den hård. Därefter tar vi beslut om i skall gräv djupare.

Jag körde hem bilen genom stan och nog upplever jag att en fortfarande är lika hård som förrut. Jag kan endast trycka ner fjädringen ett par centimeter med händerna och jag märker ingen skillnad mellan Komfort/Sport läge heller.

Det konstiga är ju att jag inte får felindikation från lampan, och höjning/sänkning manuellt fungerar som det skall göra. Undrar om jag skall söka lösningen i att jag tidigare micklade med nivåsensorerna vid hjulaxlarna, eller om lösningen ligger i vacuumburkar och/eller styrsensor. Ytterligare ett problem är att jag inte vet hur hård en "just" fjädring skall vara.

Är det någon som har ADS och som har tid i helgen för en förevisning i Stockholmsområdet med omnejd?
/Håkan

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Tolk för resultat av hjulinställning sökes

Postby sl60 ///AMG » Sat 01 Nov, 2008 02:30

sl60 ///AMG wrote:Är det någon som har ADS och som har tid i helgen för en förevisning i Stockholmsområdet med omnejd?

Undrar om jag skall tolka frånvaro av svar som om det inte är någon som har en funderande ADS, eller att folk bara har annat för sig :roll:
/H


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests