brummande ljud och vibrationer bak s210
brummande ljud och vibrationer bak s210
Hej.jag misstänker att nån eller båda mina hjullager bak börjar ge sig, det brummar bak på bilen vid hastigheter över 70km/h och vibrerar också i baken. Hur kollar man bakre lagren? Måste man ta isär allt?Bilen har snart rullat 27000mil.
Last edited by pasi on Sun 06 May, 2012 13:39, edited 1 time in total.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Snabbtest:
Ändrar sig ljudet i höger- resp. vänsterkurvor?
Ökat ljud i högerkurva = misstänk vänster hjullager
Ökat ljud i vänsterkurva = misstänk höger hjullager
Oförändrat ljud oavsett kurva eller rakt fram = misstänk i stället slutväxeln.
Att båda hjullagren skulle ge sig exakt samtidigt är ungefär lottovinst.
Ändrar sig ljudet i höger- resp. vänsterkurvor?
Ökat ljud i högerkurva = misstänk vänster hjullager
Ökat ljud i vänsterkurva = misstänk höger hjullager
Oförändrat ljud oavsett kurva eller rakt fram = misstänk i stället slutväxeln.
Att båda hjullagren skulle ge sig exakt samtidigt är ungefär lottovinst.
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Tack,ska kolla det. Vad jag märkt så är ljudet oförändrat vilket håll jag än svänger åt. Men vibrationerna oroar mig, ingen skillnad om jag släpper gasen eller bromsar.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Kolla för säkerhets skull dina däck. Kan vara en cordbristning eller separation. Svårt att se. Måste nästan provbyta ett däck i taget. Har du ett riktigt reservdäck så funkar ju det.
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Däcken kan uteslutas då den gör likadant med helt nya vinterdäck jag har..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Köpte nya däck nyss (alla 4) då 2 av dom gamla va slut,men jag märkte ingen markant skillnad,kanske lite bättre..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Då har jag hissat upp baken på bilen och kommit fram till följande, hoppas någon kan hjälpa mig att ställa diagnos:
1. Kardanaxeln kan jag röra i upp o nedåt rörelse vid slutväxeln(slutväxelns axel glappar ej!), man ser vid mellanlagret att den rör sig uppåt/nedåt när man rycker i kardanen. Inget klonkande från just mellanlagret vad jag kan höra,däremot klonkar det framifrån nånstans,kan vara mellanlagret också, svårt att höra då skyddsplåtarna för avgassystemet döljer lagret underifrån. men den ska väl kunna röra sig uppåt/nedåt vid lagret då den är upphängd i gummit?
2.Inget glapp vid växellådan i nåt led, däremot vid slutväxeln när man vrider på kardanen så är det ett glapp på ca. 1cm innan drivaxeln börjar röra på sig. dvs jag behöver vrida på kardanen 1cm typ innan drivaxeln börjar snurra. Men jag tyckte att sånt glapp har det nästan alltid varit i andra mb:s jag haft med, normalt?
3.vänster bakbroms ligger på lite, både p-broms och färdbroms och snurrar man på hjulet så känner man ett hack där hjulet roterar lättare, sen går det trögare igen sen lättare, dvs skivan är sned säkert?
1. Kardanaxeln kan jag röra i upp o nedåt rörelse vid slutväxeln(slutväxelns axel glappar ej!), man ser vid mellanlagret att den rör sig uppåt/nedåt när man rycker i kardanen. Inget klonkande från just mellanlagret vad jag kan höra,däremot klonkar det framifrån nånstans,kan vara mellanlagret också, svårt att höra då skyddsplåtarna för avgassystemet döljer lagret underifrån. men den ska väl kunna röra sig uppåt/nedåt vid lagret då den är upphängd i gummit?
2.Inget glapp vid växellådan i nåt led, däremot vid slutväxeln när man vrider på kardanen så är det ett glapp på ca. 1cm innan drivaxeln börjar röra på sig. dvs jag behöver vrida på kardanen 1cm typ innan drivaxeln börjar snurra. Men jag tyckte att sånt glapp har det nästan alltid varit i andra mb:s jag haft med, normalt?
3.vänster bakbroms ligger på lite, både p-broms och färdbroms och snurrar man på hjulet så känner man ett hack där hjulet roterar lättare, sen går det trögare igen sen lättare, dvs skivan är sned säkert?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Ingen?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Det blir till att byta stödlager och lagerhållare, anledningen till att du inte hör något ljud från lagret är att centrumgummit i hållaren
förmodligen är helt söndertrasat och bara snurrar med axeln. Alltså snurrar inte heller lagret som det ska.
Dunkande ljudet, är när det nu gummiklädda lagret tar i golvet och i den kvarvarande undre biten av lagerhållaren.
När du har bytt stödlager och hållare, ska du se att vibrationerna kommer försvinna.
Lycka till.
förmodligen är helt söndertrasat och bara snurrar med axeln. Alltså snurrar inte heller lagret som det ska.
Dunkande ljudet, är när det nu gummiklädda lagret tar i golvet och i den kvarvarande undre biten av lagerhållaren.
När du har bytt stödlager och hållare, ska du se att vibrationerna kommer försvinna.
Lycka till.
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Frågan är om man vågar köra med bilen ca.200mil till innan byte ? Sen kanske man ska byta bakbromsar då ena skivan verkar vara sned..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
det var p-bromsen som låg på (båda sidor). Vänster sida lite mer. Har nu släppt på p-bromsen och var ute och körde nyss, verkar vara bra. men det är för tidigt att säga, återkommer imorgon för symptomen uppkommer bättre när den stått en stund först.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
pasi wrote:Frågan är om man vågar köra med bilen ca.200mil till innan byte ? Sen kanske man ska byta bakbromsar då ena skivan verkar vara sned..
Köra kan man säkert, men frågan är väl om något annat kommer ta onödigt med stryk.
Men Hardyskivorna tar väl upp det mesta av konstiga brytningar, så om du sedan byter dom också, blir det nog inga problem.
Om man är lätt på gasen och inte kör så mycket i stan, där det blir mycket start och stopp, så borde det nog gå.
Kardanen är ju lite självcentrerande, utom vid vissa varvtal och vid större belastning.
Om du inte har hört det dunkande ljudet i korsningar än när du kör, så kan du nog försiktigt köra ett tag till.
När det börjar dunka, så märker du det... tro mig.
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Vad bra,då kör jag med bilen i 2veckor till:-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
då var jag ute på en provtur igen, samma fel kvarstår, brummande ljud från 70km/h och skakningar i baken och i 150km/h känns den rent ut sagt livsfarlig att köra(vinglig)...
Såg på dom gamla sommardäcken att om det nu var högra eller vänstra däcken som hade slitits mer än på andra sidan.. Hjulvinklarna som är åt skogen? men kan det göra det brummande ljudet också?
Är lite tveksam om jag verkligen vill köra 200mil med den innan renoveringen, jag kanske får skippa hedemora träffen och börja fixa bilen istället för att chansa och köra? Vad tycker ni andra?
Såg på dom gamla sommardäcken att om det nu var högra eller vänstra däcken som hade slitits mer än på andra sidan.. Hjulvinklarna som är åt skogen? men kan det göra det brummande ljudet också?
Är lite tveksam om jag verkligen vill köra 200mil med den innan renoveringen, jag kanske får skippa hedemora träffen och börja fixa bilen istället för att chansa och köra? Vad tycker ni andra?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: kontroll av hjullagren bak s210
Ibland kan det vara knepigt att höra om det är hjullagret som är dåligt eller ej.
Glappar lagret?
Demontera hjulet och pressa isär bromsklossarna så de inte ligger an mot bromsskivan och känn sedan efter glapp.
Mvh
Johan B
Glappar lagret?
Demontera hjulet och pressa isär bromsklossarna så de inte ligger an mot bromsskivan och känn sedan efter glapp.
Mvh
Johan B
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests