Tja har en ce 230 89 - undrar hur mkt bar jag ska ha i alla däck för
Å få en mindre bränsleförbrukning ?
Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsleför
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
Generellt sett ger högre däcktryck lägre rullmotstånd.
Sedan beror det lite på vilka däck du har.
Du kan prova med att trycka i så mycket luft som rekommenderas för full last och hög hastighet.
Med högre tryck får du stötigare och troligen bullrigare gång, så komforten blir lidande!
Du bör också tänka på att över ett visst lufttryck får du även ett ökat slitage på däcken - exakt var den gränsen går är svårt att säga men över 3,0 bar bör du nog inte gå.
Mvh
Johan B
Sedan beror det lite på vilka däck du har.
Du kan prova med att trycka i så mycket luft som rekommenderas för full last och hög hastighet.
Med högre tryck får du stötigare och troligen bullrigare gång, så komforten blir lidande!
Du bör också tänka på att över ett visst lufttryck får du även ett ökat slitage på däcken - exakt var den gränsen går är svårt att säga men över 3,0 bar bör du nog inte gå.
Mvh
Johan B
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
Orlandoj wrote:Tja har en ce 230 89
Jag undrar just om det inte handlar om en 230 CE ?
Före modellår 1994 hade man siffrorna före bokstäverna.
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
Marie wrote:Orlandoj wrote:Tja har en ce 230 89
Jag undrar just om det inte handlar om en 230 CE ?
Före modellår 1994 hade man siffrorna före bokstäverna.
sant sant
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
Har laddat alla däck med 2.4 bar äre bra ?
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
Det bör finnas en klisterlapp på insidan av ditt tanklockslucka som anger däcktrycken.
Skulle tro att du skall ha lite högre tryck i bakdäcken i förhållande till framdäcken.
På min S124 E200TE (kombi) är det angivet följande lufttryck (kalla däck):
Fram "normal last": 2,0bar
Bak "normal last": 2,5bar
Fram "full last": 2,2bar
Bak "full last": 3,1bar
Det står även att om man inte kör hög hastighet (har för mig att det är typ 160km/h eller så) så kan man minska ovanstående med 0,3bar.
Jag brukar ha i 2,2bar fram och 2,7bar bak och det har fungerat bra på min bil.
Det är ingen fara att lägga sig på maxtryck enligt angivna rekommendationer (även om du inte har full last och kör "fort"), men det blir lite stötigare och kan även bli bullrigare.
Mvh
Johan B
Skulle tro att du skall ha lite högre tryck i bakdäcken i förhållande till framdäcken.
På min S124 E200TE (kombi) är det angivet följande lufttryck (kalla däck):
Fram "normal last": 2,0bar
Bak "normal last": 2,5bar
Fram "full last": 2,2bar
Bak "full last": 3,1bar
Det står även att om man inte kör hög hastighet (har för mig att det är typ 160km/h eller så) så kan man minska ovanstående med 0,3bar.
Jag brukar ha i 2,2bar fram och 2,7bar bak och det har fungerat bra på min bil.
Det är ingen fara att lägga sig på maxtryck enligt angivna rekommendationer (även om du inte har full last och kör "fort"), men det blir lite stötigare och kan även bli bullrigare.
Mvh
Johan B
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
Däckgubben där jag byter däck pumpar alltid i 2.6,dagens däck tål betydligt högre däcktryck än förr.
Ett hundratal mb
- Christian Sjuntorp
- Halvproffs
- Posts: 151
- Joined: Sun 01 Apr, 2012 19:36
- Location: Trollhättan/Sjuntorp
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
Kör alltid me 2,5 bar.
Nuvarande:
Saab 9-3 SC Aero V6 -09
Volvo 945 2,3s -95
Tidigare:
Mercedes E240 Avantgarde -03
Volvo V70 Glt -97
Bmw X5 4,4 V8 -01
Mercedes E260 -91
Ford Focus ST -06
Saab 9000 2.0t Jubileum-97
Chevrolet Transsport -98
Ford Fiesta -89
Citroen C2 Vtr -04
Volvo 740 Glt -90
Volvo 245 -79
Volvo V40 -99
Volvo 740 Gl -88
Volvo 740 Gle -84
Saab 9000 Turbo -85
Peugeot 206 -02
Volvo 140 Cab -75
Saab 9-3 SC Aero V6 -09
Volvo 945 2,3s -95
Tidigare:
Mercedes E240 Avantgarde -03
Volvo V70 Glt -97
Bmw X5 4,4 V8 -01
Mercedes E260 -91
Ford Focus ST -06
Saab 9000 2.0t Jubileum-97
Chevrolet Transsport -98
Ford Fiesta -89
Citroen C2 Vtr -04
Volvo 740 Glt -90
Volvo 245 -79
Volvo V40 -99
Volvo 740 Gl -88
Volvo 740 Gle -84
Saab 9000 Turbo -85
Peugeot 206 -02
Volvo 140 Cab -75
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
2,5-2,6 kör även jag med, dock inte på amazoner och andra gammelbilar.
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken
Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl
jag brukar köra 3 bar på sommaren och 2,5 på vintern och det funkar då bra för mig :)
Nuvarande kärror
Mercedes S124 300TD manuell FXXen 1993A
Mercedes W201 Diesel manuell reservdels bil 1985
Mercedes W201 diesel manuell baroloröd 1987
Volvo 245DL 1979 reservbil då mercorna strejkar
åk som jag har haft:
Mercedes W124 E250D manuell 1994 rozenholtsmetalic- HBYn -Såld
Mercedes W201 190D manuell 1991 - krockad -skrotad
Mercedes w201 190D aut 1985- Såld
Volvo 244Dl X2 1983 & 1987- Sålda
Volvo 245Gl 1988 - Såld
sen så en del gamla snöskotrar...
Mercedes S124 300TD manuell FXXen 1993A
Mercedes W201 Diesel manuell reservdels bil 1985
Mercedes W201 diesel manuell baroloröd 1987
Volvo 245DL 1979 reservbil då mercorna strejkar
åk som jag har haft:
Mercedes W124 E250D manuell 1994 rozenholtsmetalic- HBYn -Såld
Mercedes W201 190D manuell 1991 - krockad -skrotad
Mercedes w201 190D aut 1985- Såld
Volvo 244Dl X2 1983 & 1987- Sålda
Volvo 245Gl 1988 - Såld
sen så en del gamla snöskotrar...
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests