Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsleför

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsleför

Postby Orlandoj » Thu 25 Oct, 2012 14:46

Tja har en ce 230 89 - undrar hur mkt bar jag ska ha i alla däck för
Å få en mindre bränsleförbrukning ?

Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Johan B » Thu 25 Oct, 2012 15:50

Generellt sett ger högre däcktryck lägre rullmotstånd.
Sedan beror det lite på vilka däck du har.


Du kan prova med att trycka i så mycket luft som rekommenderas för full last och hög hastighet.
Med högre tryck får du stötigare och troligen bullrigare gång, så komforten blir lidande!

Du bör också tänka på att över ett visst lufttryck får du även ett ökat slitage på däcken - exakt var den gränsen går är svårt att säga men över 3,0 bar bör du nog inte gå.



Mvh
Johan B

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Orlandoj » Thu 25 Oct, 2012 16:45

Tack !!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Marie » Thu 25 Oct, 2012 19:47

Orlandoj wrote:Tja har en ce 230 89



Jag undrar just om det inte handlar om en 230 CE ?
Före modellår 1994 hade man siffrorna före bokstäverna.

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Orlandoj » Thu 25 Oct, 2012 20:58

Marie wrote:
Orlandoj wrote:Tja har en ce 230 89



Jag undrar just om det inte handlar om en 230 CE ?
Före modellår 1994 hade man siffrorna före bokstäverna.

:lol: :mrgreen: sant sant

Orlandoj
Proffs
Proffs
Posts: 218
Joined: Tue 23 Oct, 2012 20:44

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Orlandoj » Tue 30 Oct, 2012 17:21

Har laddat alla däck med 2.4 bar äre bra ?

Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Johan B » Tue 30 Oct, 2012 17:47

Det bör finnas en klisterlapp på insidan av ditt tanklockslucka som anger däcktrycken.
Skulle tro att du skall ha lite högre tryck i bakdäcken i förhållande till framdäcken.

På min S124 E200TE (kombi) är det angivet följande lufttryck (kalla däck):
Fram "normal last": 2,0bar
Bak "normal last": 2,5bar

Fram "full last": 2,2bar
Bak "full last": 3,1bar

Det står även att om man inte kör hög hastighet (har för mig att det är typ 160km/h eller så) så kan man minska ovanstående med 0,3bar.

Jag brukar ha i 2,2bar fram och 2,7bar bak och det har fungerat bra på min bil.

Det är ingen fara att lägga sig på maxtryck enligt angivna rekommendationer (även om du inte har full last och kör "fort"), men det blir lite stötigare och kan även bli bullrigare.


Mvh
Johan B

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby meki » Sun 11 Nov, 2012 10:37

Däckgubben där jag byter däck pumpar alltid i 2.6,dagens däck tål betydligt högre däcktryck än förr.
Ett hundratal mb

User avatar
Christian Sjuntorp
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 151
Joined: Sun 01 Apr, 2012 19:36
Location: Trollhättan/Sjuntorp

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Christian Sjuntorp » Mon 12 Nov, 2012 18:24

Kör alltid me 2,5 bar.
Nuvarande:
Saab 9-3 SC Aero V6 -09
Volvo 945 2,3s -95

Tidigare:
Mercedes E240 Avantgarde -03
Volvo V70 Glt -97
Bmw X5 4,4 V8 -01
Mercedes E260 -91
Ford Focus ST -06
Saab 9000 2.0t Jubileum-97
Chevrolet Transsport -98
Ford Fiesta -89
Citroen C2 Vtr -04
Volvo 740 Glt -90
Volvo 245 -79
Volvo V40 -99
Volvo 740 Gl -88
Volvo 740 Gle -84
Saab 9000 Turbo -85
Peugeot 206 -02
Volvo 140 Cab -75

Pälle
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Thu 25 Jun, 2009 19:05
Location: Örnsköldsvik

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby Pälle » Mon 12 Nov, 2012 23:00

2,5-2,6 kör även jag med, dock inte på amazoner och andra gammelbilar.
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken

lynx535
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Mon 23 Jul, 2012 04:17
Location: STORLIEN

Re: Hur mkt luft i däcken ska det vara för en snålare bränsl

Postby lynx535 » Tue 13 Nov, 2012 11:10

jag brukar köra 3 bar på sommaren och 2,5 på vintern och det funkar då bra för mig :)
Nuvarande kärror
Mercedes S124 300TD manuell FXXen 1993A
Mercedes W201 Diesel manuell reservdels bil 1985
Mercedes W201 diesel manuell baroloröd 1987
Volvo 245DL 1979 reservbil då mercorna strejkar
åk som jag har haft:
Mercedes W124 E250D manuell 1994 rozenholtsmetalic- HBYn -Såld
Mercedes W201 190D manuell 1991 - krockad -skrotad
Mercedes w201 190D aut 1985- Såld
Volvo 244Dl X2 1983 & 1987- Sålda
Volvo 245Gl 1988 - Såld
sen så en del gamla snöskotrar...


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests