Vinande bromsljud - ej vibrationer?

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
Tweety
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 94
Joined: Tue 13 Jul, 2004 13:39

Vinande bromsljud - ej vibrationer?

Postby Tweety » Fri 16 Aug, 2013 08:44

Det viner lite (nästan brummar) när jag bromsar halvhårt eller hårt i farter över 70-80 med min W203. I lägre farter hörs inget alls, det blir helt tyst när man passerar den farten under inbromsning. Jag känner inga som helst vibrationer vare sig i ratt eller stol. Släpper jag ratten håller den sig helst stilla utan att skaka.

Tips på vad det kan vara?
MB C240 4Matic -04

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Vinande bromsljud - ej vibrationer?

Postby Fotografen » Fri 16 Aug, 2013 19:22

Om det inte är nåt strul med bromsarna i sig skulle jag kunna tänka mig ett hjullager, något annat låter långsökt. Däcken? Mja...?
Ta av skivor och belägg, se till att allt löper lätt, inga kärvande ok, gno av skivor och belägg med fin smärgelduk osv, när skivorna är av är det lätt att känna på lagren också.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Tweety
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 94
Joined: Tue 13 Jul, 2004 13:39

Re: Vinande bromsljud - ej vibrationer?

Postby Tweety » Fri 16 Aug, 2013 20:50

Tack för ditt svar!

På W201:an var jag med om ett hjullager som skar. På BMW:n rostade bromssköld rostat sönder i ena fästet och några småstenar fastnade mellan skivan och skölden. Båda lät som stenkrossar. Det är inte alls samma ljud. Detta är helt kopplat till att jag trampar ned/släpper bromspedalen i högre farter. Däcken har nu rullat 300 mil sedan de köptes helt nya, så jag tror inte det är dem.

Bilen är helt tyst vid körning, när man svänger i rondeller - och när man bromsar mjukt i farter över 70-80 km/h. Det är enbart vid lite hårdare inbromsningar ned till ca 75 km/h som det låter. Om det vore ett hjullager borde det väl låta när man svänger åt ena hållet med? Kan det möjligen vara en lite lätt småvind bakre bromsskiva?
MB C240 4Matic -04

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Vinande bromsljud - ej vibrationer?

Postby Fotografen » Fri 16 Aug, 2013 21:26

Tror snarare det är någon liten rostkant eller liknande, därav tipset att gno av skivor och belägg.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Tweety
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 94
Joined: Tue 13 Jul, 2004 13:39

Re: Vinande bromsljud - ej vibrationer?

Postby Tweety » Tue 20 Aug, 2013 12:17

Skivorna ser inte det minsta rostiga ut och jag har till vana att försöka komma ihåg att bromsa lite hårdare för att de inte ska rosta. Jag får gå över dem noga med smärgelduk, sådant är alltid vettigt att göra.

Finns det fler tankar på vad det kan vara?
MB C240 4Matic -04


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests