Hej. Som många vet går de ju att bygga om e36 coilovers
till w124.
har köpt min första w123 nu å har noll koll.
Va gör man för kul där?
Passar e36 där med kanske?
Nån som vet om de går att byta dämpare mellan w123/w124
ja skulle vilja ha den lite lägre och stummare:)
coilovers w123?
Re: coilovers w123?
Ingen som vet något ?
Re: coilovers w123?
Hjulupphängningarna på w123 och w124 är inte ett dugg lika varandra.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: coilovers w123?
Näe men de kanske passar nå från en a6? Lr en omega:)
Nån kanske satt med nån bra erfarenhet och ville dela med sig.
Nån kanske satt med nån bra erfarenhet och ville dela med sig.
Re: coilovers w123?
torake wrote:Hjulupphängningarna på w123 och w124 är inte ett dugg lika varandra.
Principen är rätt lika men stötdämparen har en större betydelse för att hjulet stannar där det ska på en w124.
Framvagnarna skiljer sig genom att på 123an har du en övre spindelled.
Stötdämparen där är just en stötdämpare medans den på 124an mer är att betrakta som ett fjäderben.
Allt går ju att lösa om du är villig att börja bygga om själv men några färdiga satser tror jag inte det finns
Re: coilovers w123?
Jovisst principen är samma, hjulet kan åka upp och ned och snurra runt, där finns en fjäder och en stötdämpare. Som på 99% av alla bilar.
Det är ju väldigt enkelt att googla upp bilder på hur upphängningarna ser ut och då bör man ju inse att delar från en W124 eller för den delen från en A6 eller Omega inte passar på en en W123 utan ombyggnad.
Framstötdämpare från W124:
Stötdämpare från W123:
Från A6:
Från en Omega:
Det är ju väldigt enkelt att googla upp bilder på hur upphängningarna ser ut och då bör man ju inse att delar från en W124 eller för den delen från en A6 eller Omega inte passar på en en W123 utan ombyggnad.
Framstötdämpare från W124:
Stötdämpare från W123:
Från A6:
Från en Omega:
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: coilovers w123?
Hehe skyssta bilder, va bara 2 förslag att de kunde passa. Men
Ska leta om det finns nå med liknande mått;)
Är medveten om lite om byggnad. Bara ja hittar nå som passar
Längdmässigt:)
Ska leta om det finns nå med liknande mått;)
Är medveten om lite om byggnad. Bara ja hittar nå som passar
Längdmässigt:)
Re: coilovers w123?
torake wrote:Jovisst principen är samma, hjulet kan åka upp och ned och snurra runt, där finns en fjäder och en stötdämpare. Som på 99% av alla bilar.
Lustigkurre
Det jag menar med en liknande princip är att bägge framvagnarna är av typen undre tyngdbärande spindelled.
Något som gör att dom skiljer sig markant från exempelvis en omega som har mcphersonframvagn.
Ska man bygga om är det betydligt mindre jobb att konvertera ett kit från en annan bil där framvagnen fungerar efter samma princip.
Re: coilovers w123?
Om vi skall vara lite allvarliga för en stund så tror jag att det bästa alternativet är inte coilovers utan justerbara fjädrar.
Ett budgetalternativ är att skaffa "coil spring spacers", och kapa originalfjädrar, samt skaffa kortare, hårdare stötdämpare. Det blir sportigt och bra.
Tyvärr vete tusan om man kan besikta med justerbara fjädrar.
Ett budgetalternativ är att skaffa "coil spring spacers", och kapa originalfjädrar, samt skaffa kortare, hårdare stötdämpare. Det blir sportigt och bra.
Tyvärr vete tusan om man kan besikta med justerbara fjädrar.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: coilovers w123?
Coilovers är okej men justerbara fjädrar godkänns inte, varken ihopdragna eller distanser.
Edit.
Coilovers är ok men det måste finnas fjädringsväg och stötdämpning.
Många åker in med coilovers som är tvärstumma och tror att det är modifieringen som är problemet men det i själva verket är funktionen, eller bristen på den
Edit.
Coilovers är ok men det måste finnas fjädringsväg och stötdämpning.
Många åker in med coilovers som är tvärstumma och tror att det är modifieringen som är problemet men det i själva verket är funktionen, eller bristen på den
Re: coilovers w123?
Makes sense. Med en coilover kan inte fjädern sticka iväg med mindre än att stötdämparen i mitten går av. Med ställbara fjädrar "coil shim" eller "coil spacer" finns inget som håller fjädern på plats om man justerar fjädern för kort eller spacern går sönder.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: coilovers w123?
torake wrote:Makes sense. Med en coilover kan inte fjädern sticka iväg med mindre än att stötdämparen i mitten går av. Med ställbara fjädrar "coil shim" eller "coil spacer" finns inget som håller fjädern på plats om man justerar fjädern för kort eller spacern går sönder.
Precis, likaså är det ganska stor risk att fjädern faktiskt går av iom att du får en brytpunkt och ett brott i mitten på fjädern är som de flesta förstår bra mycket mer allvarligt än ett brott nära länkarm eller fjädersäte.
Re: coilovers w123?
snowman wrote:torake wrote:Makes sense. Med en coilover kan inte fjädern sticka iväg med mindre än att stötdämparen i mitten går av. Med ställbara fjädrar "coil shim" eller "coil spacer" finns inget som håller fjädern på plats om man justerar fjädern för kort eller spacern går sönder.
Precis, likaså är det ganska stor risk att fjädern faktiskt går av iom att du får en brytpunkt och ett brott i mitten på fjädern är som de flesta förstår bra mycket mer allvarligt än ett brott nära länkarm eller fjädersäte.
Hmm. Nu var det en sån här jag menade, inte såna man sätter i mitten av fjädern...
http://m.ebay.com/itm?itemId=331053172962
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests