Tokhårda chassin

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Tokhårda chassin

Postby Mercedes-Benz » Thu 02 Jan, 2014 12:50

Alla tillverkare strävar mot att göra allt körgladare bilar på bekostnad av komforten.
Sen att påstå att äldre genarationer Mercor skulle vara "farliga" för att dom är mjuka är ju rent löjligt. Visst kan det luta rejält, men hjulen står tack vare fina hjulupphängningar och rejäl fjädringsväg kvar på marken med rätt hjulvinklar och tar bilen dit man vill.

BMW, verkar dock gå i motsatt riktning, "nya" 5an F10 och framförallt "nya" 7an F01 är fantastiska komfortvagnar som slår såväl konkurrenter som sina föregångare. Även med 19-20" hjul rullar F01an betydligt mjukare och tystare än min E38a med 16" hjul.
Med tillval som aktiv styrning (fyrhjulsstyrning) och dynamic drive (aktiva krängare) så känns dom ändå riktig körglada.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Tokhårda chassin

Postby Cpt Tuttle » Thu 02 Jan, 2014 13:43

Mercedes-Benz wrote:Sen att påstå att äldre genarationer Mercor skulle vara "farliga" för att dom är mjuka är ju rent löjligt. Visst kan det luta rejält, men hjulen står tack vare fina hjulupphängningar och rejäl fjädringsväg kvar på marken med rätt hjulvinklar och tar bilen dit man vill.


Precis!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Tokhårda chassin

Postby Freke » Thu 23 Jan, 2014 20:45

Vad innebär dålig komfort i en ny S-klass?

Vet inte riktigt vilka krav du har men jag kan inte påstå att jag får ont i ryggen av att åka nyare MB. Det är väl inte banbilar du syftar på nu. Jag skulle välja bort en bil som rullar i kurvorna alla dar i veckan. Vem f-n vill ha en bil som e opålitlig å måste krypköras för att man hellre vill att bilen skall va som en vattensäng? Jag vill inte ha min bil stenhård heller men det är den inte. Den är långt ifrån skulle jag vilja säga. Tycker den är perfekt glidare & lansvägscruiser.

Men alla har vi olika sätt å se på saker. Alla gillar inte samma sak. Men jag tror man riktar in sig på köregenskaperna & säkerheten först nu. Sen kanske man får leva med att man tappar 3% av bekvämlighet. För man tjänade 25% i köregenskaper.

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Tokhårda chassin

Postby svnartis » Sat 25 Jan, 2014 00:26

Freke wrote:Vad innebär dålig komfort i en ny S-klass?

Vet inte riktigt vilka krav du har men jag kan inte påstå att jag får ont i ryggen av att åka nyare MB. Det är väl inte banbilar du syftar på nu. Jag skulle välja bort en bil som rullar i kurvorna alla dar i veckan. Vem f-n vill ha en bil som e opålitlig å måste krypköras för att man hellre vill att bilen skall va som en vattensäng? Jag vill inte ha min bil stenhård heller men det är den inte. Den är långt ifrån skulle jag vilja säga. Tycker den är perfekt glidare & lansvägscruiser.

Men alla har vi olika sätt å se på saker. Alla gillar inte samma sak. Men jag tror man riktar in sig på köregenskaperna & säkerheten först nu. Sen kanske man får leva med att man tappar 3% av bekvämlighet. För man tjänade 25% i köregenskaper.


+1

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Tokhårda chassin

Postby Cpt Tuttle » Sat 25 Jan, 2014 17:33

Jag undrar vad ni kört för bilar som varit "opålitliga och måste krypköras"?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Tokhårda chassin

Postby Dieselpower » Sat 25 Jan, 2014 17:43

Cpt Tuttle wrote:Jag undrar vad ni kört för bilar som varit "opålitliga och måste krypköras"?


Walzeklasse?
När man slutar leka är man inte vuxen, då är man död!

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Tokhårda chassin

Postby Freke » Sat 25 Jan, 2014 18:16

Marie wrote:
Jag för min del struntar högaktningsfullt i om jag inte kan ta en kurva i ens 40 som man kan ta i 70 med en Audi eller BMW. Komforten måste ju på en Mercedes prioriteras före sådana futiliteter som väggrepp och kurvhastigheter. Man vill väl inte få ryggen sönderskakad när man åker bil, i varje fall inte när man åker Mercedes.


Dvs det är bättre å riskera att åka av vägen när den svänger än att bilen e lite stötigare. Som jag sa innan. Jag hade tagit en trafiksäker bil alla dar i veckan

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Tokhårda chassin

Postby Hynboholm » Sat 25 Jan, 2014 19:40

Men inte kör man väl av vägen om man saknar Sportline eller AMG chassi?

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Tokhårda chassin

Postby Cpt Tuttle » Sun 26 Jan, 2014 16:41

Inte så länge man använder huvudet till mer än att hänga mössan på nej.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Tokhårda chassin

Postby svnartis » Sun 26 Jan, 2014 18:23

Hynboholm wrote:Men inte kör man väl av vägen om man saknar Sportline eller AMG chassi?


Beror på vilken hastighet man håller. Har man en ny E63 kan man hålla tungt tempo oavsett om vägen svänger eller inte. Det är en högst påtaglig skillnad mot en luftmadrass a la en 1990-tals merca med komfortfjädring, om nu nån inte trodde det. Komforten minskar kanske med 5-10 procent men vinsten i vägegenskaper är hiskelig. Det går inte att jämföra.

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Tokhårda chassin

Postby Freke » Wed 29 Jan, 2014 21:53

Hynboholm wrote:Men inte kör man väl av vägen om man saknar Sportline eller AMG chassi?


Inte f-n får man möblera om kotorna i ryggraden efter man åkt i en ny merca heller. Så jämförelsen är likvärdig där tycker jag.

Större risk man får problem med ryggen i en gammal svampig bil. Då det är lättare å tappa kontrollen över den å skada sig i en olycka. Men smaken e som baken

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Tokhårda chassin

Postby Hynboholm » Wed 29 Jan, 2014 22:38

I rest my case!
Imorgon sätter jag mitt liv på spel igen när jag försöker bemästra (bristen på)
väghållningen på mitt endast oljedämpade tokmjuka chassi på (dödens) väg till jobbet.
Till råga på allt så är det tillåtet med ofattbara 100km/h på inte mindre än 1/3 av sträckan.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Tokhårda chassin

Postby Cpt Tuttle » Thu 30 Jan, 2014 18:03

Hynboholm wrote:I rest my case!
Imorgon sätter jag mitt liv på spel igen


Precis. Det gör man ju varje gång man sätter sig i en bil. Ja, även om bilen är en E-fleramånga-AMG av årets modell. :roll:

Jag möter nog dock betydligt hellre en nybliven körkortstagare i en W124 200D än i ovan nämnda AMG, trots tvättsvampsfjädring och livsfarliga vägegenskaper, enligt expertisen. Så dum är jag.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Tokhårda chassin

Postby Freke » Fri 31 Jan, 2014 14:45

Känns lite som vi kom ifrån ämnet här.. Men när folk säger att man får problem med ryggen av att åka i en ny bil. Medans man mår som en gud i en 20år gammal. Så gör jag bara en liknande jämförelse med lika stor sanning. Sen får ni tycka vad ni vill om min bil. Det va inte den tråden handla om. Jag tycker jag sitter grymt bekvämt i den. Även om den blev lite stötigare med 20"

Men att en org S klass från 2014 skulle va skadligt ryggen tycker jag e bland det dummaste uttalande jag hört.

Sen vet inte jag om trådskaparen vart med i en olycka å har stödkrage, korsett osv. Jag har heller inte åkt i en ny S klass eller trådskaparens bil så jag kan uttala mig om vilken som passar bäst.

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Tokhårda chassin

Postby svnartis » Fri 31 Jan, 2014 23:16

Har inte åkt i W222 men w221 tycker jag kanske är en av de absolut bästa bilarna som tillverkats av Mercedes, kanske den bästa. Utsökt komfort, fina köregenskaper och mkt hög teknisk standard. Det enda man kan klaga på är att designen känns för överarbetad med de markerade "Ford-hjulhusen". Men det ju en ren smaksak. Verkar dessutom vara mekaniskt och elektriskt stabil. Kan knappast föreställa mig att 222:an skulle vara sämre. Det är ju rent ut sagt löjligt att klaga på komforten i en ny s-klass, i meningen att man skulle skulle skada sig på något sätt. S-klassen och Lexus LS är ju de främsta vagnarna på hela marknaden i komfortgrenen, kanske med A8 och 7-serien som outsiders.


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests