Justering av Konis röda dämpare

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Justering av Konis röda dämpare

Postby Håkan J » Fri 14 Feb, 2014 08:17

Hejsan !

Har beställt justerbara röda Koni till min CLK och undrar ifall någon här har eller har använt dom ?
Skulle vilja veta hur stor skillnad i hårdhet det blir mellan justerklicken. Dom jag köpt är av serie 26
och ska ha 2 justerklick. Dom här dämparna måste dessvärre demonteras för att justeras.
I vilket fall som helst så antar jag att dom i det mjukaste läget ändå är hårdare än originaldämpare..

Behövde nya hårdare dämpare efter sänkningen i första hand i fram eftersom det finns en risk för
att det kan ta i skärmkanten med dom mjuka originaldämparna om man t.ex kör i ett gupp.

Så jag är tacksam för tips och erfarenheter !
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

KOWALSKI 1

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby KOWALSKI 1 » Sat 22 Feb, 2014 02:11

här kan du se på Kånis hemsida hur man justerar hårdheten
http://www.koni.com/car-racing/technology/adjustment/

dom röda dämparna är dom vassare än dom gula?
finns bara gula till c43an

dessa är till min bil och justeras på plats med en liten ratt ovanpå
Front 8041-1315Sport

Rear 8041-1316Sport

jag fick en helt nybilskänsla efter att jag sänkte henne samt monterade nya stag i fram o bakvagn.
bilen är mycket roligare att köra nu än när hon var i originalstuk, kan man säga att bilen är stabil som ett strykjärn på vägen?

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby Håkan J » Sun 23 Feb, 2014 16:28

KOWALSKI 1 wrote:här kan du se på Kånis hemsida hur man justerar hårdheten
http://www.koni.com/car-racing/technology/adjustment/

dom röda dämparna är dom vassare än dom gula?
finns bara gula till c43an

dessa är till min bil och justeras på plats med en liten ratt ovanpå
Front 8041-1315Sport

Rear 8041-1316Sport

jag fick en helt nybilskänsla efter att jag sänkte henne samt monterade nya stag i fram o bakvagn.
bilen är mycket roligare att köra nu än när hon var i originalstuk, kan man säga att bilen är stabil som ett strykjärn på vägen?


Tack för svaret !

Själva justeringen vet jag hur jag gör men frågan är
hur mycket hårdare den blir i det hårdaste läget jämfört med det mjukaste ?

Mina heter:
Fram: KO-26-1575 Sport
Bak: KO-26-1576 Sport
och dom är faktiskt gula till färgen och inte röda..

Dessa justeras genom att trycka in en knapp på
dämparen och samtidigt vrida på kolven.
Har tänkt byta i nästa vecka och sen är det bara att invänta våren och
ta en provtur och känna skillnaden mot originaldämparna !
Men fick inte med några nya gummipluppar och brickor till det övre fästet
utan bara nya muttrar.
Borde inte det varit med också ?

Image
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

KOWALSKI 1

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby KOWALSKI 1 » Sun 23 Feb, 2014 17:09

du får återanvända brickor o pluppar från gamla dämparen om nu dessa passar?
kanske du får köpa nya delar hos MB eller järnhandlarn?

mina dämpare till c43an justeras på plats i bilen för bekvämlighetens skull, dessa är twintube i kolven

dina dämpare justeras genom att tas loss från bilen och justera hårdheten för hand vilket är otympligt i längden genom att montera/plocka av!!
ställ dämparna i SPORT-läge från första början och kör så hela tiden sedan, du kommer nog att tröttna på att prova dig fram genom att justera om hårdheten varje gång när du måste lossa o montera tebaka grejerna
dina dämpare är av monotube och därmed lättare än mina

bilen blir hyffsat komfortabel ändå i sportläge, har du sänkt bilen med fjädring o fetare hjul då kan du även tåla att bilen är lite stötigare än innan bytet
detta är din bästa investering i bilens fjädring bilen kommer att ge dig nya upplevelser i sitt uppförande till det bättre!

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby Cpt Tuttle » Sat 05 Apr, 2014 19:12

Tvärt om är det väl?
Gula är "snäppet värre" än röda.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

KOWALSKI 1

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby KOWALSKI 1 » Sat 05 Apr, 2014 20:22

dom gula är vassare o spottigare än dom röda

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby Håkan J » Sat 05 Apr, 2014 21:50

KOWALSKI 1 wrote:du får återanvända brickor o pluppar från gamla dämparen om nu dessa passar?
kanske du får köpa nya delar hos MB eller järnhandlarn?

mina dämpare till c43an justeras på plats i bilen för bekvämlighetens skull, dessa är twintube i kolven

dina dämpare justeras genom att tas loss från bilen och justera hårdheten för hand vilket är otympligt i längden genom att montera/plocka av!!
ställ dämparna i SPORT-läge från första början och kör så hela tiden sedan, du kommer nog att tröttna på att prova dig fram genom att justera om hårdheten varje gång när du måste lossa o montera tebaka grejerna
dina dämpare är av monotube och därmed lättare än mina

bilen blir hyffsat komfortabel ändå i sportläge, har du sänkt bilen med fjädring o fetare hjul då kan du även tåla att bilen är lite stötigare än innan bytet
detta är din bästa investering i bilens fjädring bilen kommer att ge dig nya upplevelser i sitt uppförande till det bättre!


Jo jag köpte nya monteringssatser från MB. Kostade 150 kr per dämpare. Men tycker
det är lite dåligt att det inte ingår när man köper så pass dyra dämpare. Fick även flytta över "bajskorvarna" och dammskydden från originaldämparna
Nu har jag ju inte tänkt att hålla på och justera dämparna dagligen så hur man justerar är iaf för mig ganska oviktigt. Vill göra så lite avkall på komforten som möjligt
då jag redan gjort det genom att ha sänkt med H&R fjädrar, har 19" fälgar och 30 profils däck så därför valde jag att ställa dom i det mjukaste läget runt om.
Har ju ingen lust att installera 4 punktsbälten för att slippa flyga ur sätet vid lite ojämn väg :lol: Är ju dessutom van vid W140 komfort :-D

Det verkar inte heller som det är nån större skillnad i hårdhet på mjukaste/hårdaste läget. Dels testade jag att
pressa ihop dom för hand i olika lägen och enligt andra som kör eller ha kört på samma dämpare är skillnaden minimal.
Har inte tagit nån rejäl provrunda ännu eftersom jag vill avvakta lite tills dom börjar sopa upp vintersanden på allvar. Har ju bilen helt
nyrekondad och nya vindrutan är bara 1 vecka gammal och vill inte ha massa nya stenskott i den...
Men av det lilla jag kört hittills så märks det ju en markant skillnad mot halvslitna originaldämpare iaf. Så helt klart ett lyft !

Cpt Tuttle wrote:Tvärt om är det väl?
Gula är "snäppet värre" än röda.


KOWALSKI 1 wrote:dom gula är vassare o spottigare än dom röda


Dom röda som hette Special verkar ha utgått ur sortimentet efter vad jag förstått så därför fick jag
dessa gula som heter Sport istället. Sen verkar det finnas olika serier av Sport och skiljer då t.ex på justeringen
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

KOWALSKI 1

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby KOWALSKI 1 » Sat 05 Apr, 2014 22:03

vissa gulingar av deras sportdämparmodeller har 2-klick justering, andra har 3-klick justering beroende på priset på dämparen
jag tror jag har 0-2 vred om jag inte mins fel? = soft - hard - stiff

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby Håkan J » Sat 05 Apr, 2014 22:48

KOWALSKI 1 wrote:vissa gulingar av deras sportdämparmodeller har 2-klick justering, andra har 3-klick justering beroende på priset på dämparen
jag tror jag har 0-2 vred om jag inte mins fel? = soft - hard - stiff


Mina har 3 lägen som känns som klick när man vrider på kolvstången
Det första är ju grundläget sen 50% och 100%. Det skiljer c:a 400-500 kr i pris
per styck beroende på modell hos Bilmodecenter.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

KOWALSKI 1

Re: Justering av Konis röda dämpare

Postby KOWALSKI 1 » Sat 05 Apr, 2014 23:01

Håkan J wrote:
KOWALSKI 1 wrote:vissa gulingar av deras sportdämparmodeller har 2-klick justering, andra har 3-klick justering beroende på priset på dämparen
jag tror jag har 0-2 vred om jag inte mins fel? = soft - hard - stiff


Mina har 3 lägen som känns som klick när man vrider på kolvstången
Det första är ju grundläget sen 50% och 100%. Det skiljer c:a 400-500 kr i pris
per styck beroende på modell hos Bilmodecenter.


0-2 lägen räknas som 3 lägen, vi har nog samma typ av hårdhets justering med en vit plastvred ovanpå stången.
det finns specifika dämpare för c36/c43
dessa är till min bil och justeras på plats med en liten ratt ovanpå
Front 8041-1315Sport

Rear 8041-1316Sport


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests