Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby customize » Fri 27 Jun, 2014 23:13

Jooo det fanns för en herrans massa år sedan (80-talet) några fälgar som hette Cragar RS (roadstar) att köpa.

Ett par djupa kromade jäklar med mycket skön stil till äldre Mercedesar, min far hade nya sådana på sin 108 han helrenoverade.

Skulle vara kul att få tag i sådana igen fast det är troligtvis rätt svårt i bra skick, men iaf kruxet är att jag hittar inga via Google eller någonting jag söker på, är det någon som kommer ihåg dessa fälgar? :-)

Detta är alltså ingen köpesannons, utan en frågetråd om någon känner igen och vet vad jag pratar om, kanske ev äger ett par.

Har som sagt aldrig sett mer än den uppsättningen han hade då så det vore kul att se dom på mer än just den 108:an han hade om någon vet vad jag pratar om. :-)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby Marie » Fri 27 Jun, 2014 23:46

customize wrote:Jooo det fanns för en herrans massa år sedan (80-talet) några fälgar som hette Cragar RS (roadstar) att köpa.



Herrans massa år sedan??????

Det var ju alldeles nyss.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby Mimmi » Fri 27 Jun, 2014 23:51

Hej!

Cragarfälgar kommer jag väl ihåg, men jag för min del förknippar dem med USbilar.
Däremot vet jag inte vilken modell Du avser, finns den verkligen inte med här? Där tycker jag mig känna igen de modeller jag minns...


customize wrote: // det fanns för en herrans massa år sedan (80-talet) //

Förresten, vaddå, åttiotalet är ju nyss :? :-D , jag köpte under det årtiondet bland annat två nya ALFA 75...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby Cpt Tuttle » Sat 28 Jun, 2014 08:19

Image
Så där såg de tydligen ut, om det kan vara till någon hjälp för någon annan, för själv har jag inga att erbjuda....

För min del känns 80-talet ändå någorlunda långt bort, det jag minns mest är att jag fick vara och åka Scania 141 smakfullt inredd i brun båtgalon med röda porrljus, för att sedan till farsans stora förtret föreviga ekipaget på tapeten med grön vaxkrita... :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby customize » Sat 28 Jun, 2014 10:50

Marie: Haha ja är ca 25-30 år nyss så kommer du leva läääänge :lol:

Mimmi: Ja jag misstänker att han hade 5/114.3 på fälgarna då det antagligen var närmast 5/112 då dom nog var avsedda för amerikanare egentligen.
Nej jag fann dom inte där, dom är dock skrämmande likt Cragar chrome spoke.

Cpt Tuttle: Där var dom ja, den bilden såg ja ju när jag googlade men det gick lite för snabbt i scrollningen alltså haha :-)
Men ja, så såg dom ut, helkromade och rätt djupa, skulle vara kul och se någon mer som hade dom på en bil för dom gjorde sig bra på min fars w108 när han hade dom.

Kan tillägga att han gav 1600:- för 4 st nya då :-)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby M116 » Sat 28 Jun, 2014 21:56

Köpte en 280SEL 3,5 med Cragar Mag Master på. De åkte av fortare än kvickt och bilen bestyckades med original stålfälgar och kapsel. Cragarfälgarna köpte en lumparpolare till sin 280E compakt. I samband med hjulmonteringen så gjordes en recond på hans compa och när han skulle hämta den så gick han förbi sin bil i verkstan och när han hade pröjsat så undrade han var jag hade gömt hans bil...... :mrgreen:
Blev helt paff när han fick syn på den; - Är det HÄR min bil??
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby V70tdi » Sat 28 Jun, 2014 22:09

Chrome Spoke finns fortfarande att köpa nya: [url]http://www.alven-ingvarsson.se/fälgar/cragar/81-chrome-spoke[/url]
Själv gillade jag MagMaster bättre på den tidens Amazoner med tattartrappa,porrljus,Fuzzy dice raggartärningaroch rävsvans i PR-radioantennen :lol:
Hade själv Chrome Spoke på 142án men det var sista året av det glada 80talet med soppapris under 5:-/liter
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby torake » Sat 28 Jun, 2014 22:14

Alven&Ingvarsson saluför cragar fortfarande. Chrome spoke finns i passande bultmönster.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby customize » Sat 28 Jun, 2014 22:22

Ja crome spoke finns, men road star fälgarna var djupare så det är inte lika :-)

Funderar däremot på star spoke till min 108 som finns på samma sida, en del tycker det passar med cragar på äldre Mercedes och en del tycker det bara hör hemma på amerikanare :-)

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby Dieselpower » Sun 29 Jun, 2014 03:25

Om jag inte minns helt fel så hade vazman 67 såna på sin lång compa.
Dessutom verkar han ha koll på retro prylar, så pm:a honom och kolla. 8)
När man slutar leka är man inte vuxen, då är man död!

vazman 67
Expert
Expert
Posts: 425
Joined: Sun 10 Jul, 2005 12:53
Location: Norrbotten

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby vazman 67 » Sun 29 Jun, 2014 18:38

Jorå,haft ett par tre omgångar i alla fall,sista satt på den här,typ början 90-talet. För mig bulthålen var rejält ovala,passade massor med bilar,dock ett jädra pyssel med pinnbultar,brickor och muttrar för att få ihop det någorlunda

6x14 var måttet på fälgen,inte en susning om ET,men med 175/80/14 tog det i överallt på en compakt och 123 i alla fall,vill inte ens tänka hur det blir på en sänkt bil. Syns tydligt fram hur långt ut däcket kommer.

Spårade och vinglade,käkade upp bakhjulslager på löpande band.Chrome spoken fanns ju oxå,men den var inte alls i närheten på fränt utseende

Sista 20 åren är det bara på epa och A-traktorer jag sett dom,kanske luska på nåt epa-forum kan ge nåt

Image

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Cragar RS (roadstar) Finns det kvar några där ute?

Postby customize » Sun 29 Jun, 2014 19:40

Se där ja, en till som har haft såna :-)

Nej dom är ju djupare än crome spoke fälgarna är så dessa är ju snyggare så sett, kul att se! :-)


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests