hur säkte ni era 500e

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
classon_mb
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 11 Jan, 2009 17:40
Location: Hallstahammar
Contact:

hur säkte ni era 500e

Postby classon_mb » Tue 29 Jul, 2014 17:48

Som rubriken lyder så undrar jag hur ni sänkt era bilar och hur mycke?
Har 19" på min nu och ser ut som skit har ca 10cm mellan hjul och skärmkant.
Nuvarande bilar
BMW 535d 370hk/750nm
500E
s350td såld
W124 250 tdt såld

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: hur säkte ni era 500e

Postby Marie » Tue 29 Jul, 2014 18:43

Att sänka en W124 kan ju inte vara så svårt. Faktiskt ganska lätt med den rejäla klumpen som M119 utgör i fronten.
Det lättaste är väl att hissa ned samtliga dörrutor och sedan rulla ut den över en kajkant.
Den är garanterat ordentligt sänkt inom några minuter. :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: hur säkte ni era 500e

Postby Mattileinen » Tue 29 Jul, 2014 19:35

Marie wrote:Att sänka en W124 kan ju inte vara så svårt. Faktiskt ganska lätt med den rejäla klumpen som M119 utgör i fronten.
Det lättaste är väl att hissa ned samtliga dörrutor och sedan rulla ut den över en kajkant.
Den är garanterat ordentligt sänkt inom några minuter. :wink:


Skitkul som vanligt =D>

classon_mb
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 11 Jan, 2009 17:40
Location: Hallstahammar
Contact:

Re: hur säkte ni era 500e

Postby classon_mb » Tue 29 Jul, 2014 19:54

De kam man kalla kasta pengarna i sjön haha
Nuvarande bilar
BMW 535d 370hk/750nm
500E
s350td såld
W124 250 tdt såld

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: hur säkte ni era 500e

Postby Mattileinen » Tue 29 Jul, 2014 20:01

classon_mb wrote:De kam man kalla kasta pengarna i sjön haha


Eller att ha nått botten. :sleeping:

classon_mb
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 11 Jan, 2009 17:40
Location: Hallstahammar
Contact:

Re: hur säkte ni era 500e

Postby classon_mb » Tue 29 Jul, 2014 20:36

Haha blir inye mycke vettigt sakt här heller. :-D 8)
Nuvarande bilar
BMW 535d 370hk/750nm
500E
s350td såld
W124 250 tdt såld

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: hur säkte ni era 500e

Postby Mike Bike » Tue 29 Jul, 2014 23:52

Har H&R sänkfjädrar på min, men de är lite bockade för att få den ändå lägre. Den lägsta jag har sett, men det är ju inte så vanligt på dessa. Kör hårt, smaken är som baken och din bil ska du vara nöjd med.

/Mikael

edit: kanske skall nämna att konforten är helt förstörd, sten hård nu. Så vill du ha en skön bil, kapa original (vilket jag aldrig skulle göra) eller sänk inte alls.
Last edited by Mike Bike on Wed 30 Jul, 2014 00:03, edited 1 time in total.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: hur säkte ni era 500e

Postby Marie » Tue 29 Jul, 2014 23:57

Behöver man verkligen sänka en Mercedes?

De har ju en inbyggd funktion från fabrik, så att fjädrarna bryts och de blir lägre och lägre för varje tusental mil man kör dem..... :twisted: :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

classon_mb
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 11 Jan, 2009 17:40
Location: Hallstahammar
Contact:

Re: hur säkte ni era 500e

Postby classon_mb » Wed 30 Jul, 2014 10:53

Haha ja lägre ska den bli nu ser de ut som skit rent utsakt. Vill åka med bilen nu inan man slänger på lack så man vet om de tar i eller inte.
Nuvarande bilar
BMW 535d 370hk/750nm
500E
s350td såld
W124 250 tdt såld

classon_mb
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 90
Joined: Sun 11 Jan, 2009 17:40
Location: Hallstahammar
Contact:

Re: hur säkte ni era 500e

Postby classon_mb » Thu 31 Jul, 2014 11:31

2761
Nuvarande bilar
BMW 535d 370hk/750nm
500E
s350td såld
W124 250 tdt såld

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: hur säkte ni era 500e

Postby pasi » Sun 03 Aug, 2014 16:35

classon_mb wrote:2761

ser ju bra ut 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: hur säkte ni era 500e

Postby BenDover » Wed 03 Sep, 2014 10:05

För att lyckas med en sänkning bak måste du bygga om/förlänga ett stag till nivåregleringen. Eller göra som många andra gör, frångå bilen ursprungliga konstruktion och demontera nivåregleringen och byta ut den mot gasdämpare. Problemet löst men att fortsätta att kalla bilen för 500E/E500 vore att häda he he
Mvh // Gustafsson

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: hur säkte ni era 500e

Postby doolar » Mon 08 Sep, 2014 01:31

Den ser ju precis perfekt ut tycker jag?
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests