Däckonline

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Däckonline

Postby Mercedes-Benz » Wed 08 Oct, 2014 19:54

stenen wrote:
Bullmerca wrote:Menar du att du köper en bil för en miljon och sen ska du köra med gamla vinterdäck på sommaren? :shock:


Finns inte tystare däck än dessa. Har mycket bättre ljudkomfort än de flesta sommardäck. Ja kanske har fått gå ned i hastighetsindex, max 240, men det räcker bra för mig. Bilen är är en komfortbil och inte tänkt för racing.
Finns inget som bullrar värre än halvslitna sommardäck.


Citat från senaste Vibilägare: "Bromsträcka i väta blir 67 meter med friktionsdäck, 45 meter med friktionsdäck"
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Däckonline

Postby stenen » Wed 08 Oct, 2014 22:06

Mercedes-Benz wrote:
stenen wrote:
Bullmerca wrote:Menar du att du köper en bil för en miljon och sen ska du köra med gamla vinterdäck på sommaren? :shock:


Finns inte tystare däck än dessa. Har mycket bättre ljudkomfort än de flesta sommardäck. Ja kanske har fått gå ned i hastighetsindex, max 240, men det räcker bra för mig. Bilen är är en komfortbil och inte tänkt för racing.
Finns inget som bullrar värre än halvslitna sommardäck.


Citat från senaste Vibilägare: "Bromsträcka i väta blir 67 meter med friktionsdäck, 45 meter med friktionsdäck"


Gäller nog däck i cykeldimensioner, det som ViBilägare normalt testar. Jämför man uppgifterna i Däckonline, så står de däck jag beställt sig väl mot de flesta sommardäck, även vad gäller bromssträcka.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Däckonline

Postby torake » Wed 08 Oct, 2014 22:27

stenen wrote:
Mercedes-Benz wrote:
Citat från senaste Vibilägare: "Bromsträcka i väta blir 67 meter med friktionsdäck, 45 meter med friktionsdäck"


Gäller nog däck i cykeldimensioner, det som ViBilägare normalt testar. Jämför man uppgifterna i Däckonline, så står de däck jag beställt sig väl mot de flesta sommardäck, även vad gäller bromssträcka.


Varför tror du att ett större däck skulle fungera bättre vid våt vägbana? Inte för att jag tycker det spelar någon roll om din bromssträcka är 20 meter hit eller dit, det är materian mellan glasögonen och nackstödet som har avgjort störst inverkan på risken ändå, men jag är nyfiken på hur du tänker? Praktiska prov visar nämligen på det motsatta, att smala däck med hård gummiblandning har mycket bättre våtgrepp.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Däckonline

Postby stenen » Thu 09 Oct, 2014 10:20

torake wrote:
stenen wrote:
Mercedes-Benz wrote:
Citat från senaste Vibilägare: "Bromsträcka i väta blir 67 meter med friktionsdäck, 45 meter med friktionsdäck"


Gäller nog däck i cykeldimensioner, det som ViBilägare normalt testar. Jämför man uppgifterna i Däckonline, så står de däck jag beställt sig väl mot de flesta sommardäck, även vad gäller bromssträcka.


Varför tror du att ett större däck skulle fungera bättre vid våt vägbana? Inte för att jag tycker det spelar någon roll om din bromssträcka är 20 meter hit eller dit, det är materian mellan glasögonen och nackstödet som har avgjort störst inverkan på risken ändå, men jag är nyfiken på hur du tänker? Praktiska prov visar nämligen på det motsatta, att smala däck med hård gummiblandning har mycket bättre våtgrepp.


Det har stor betydelse vilket mönster, och och gummikvalitet, och jag har noga valt däck från det behov jag har. Den som absolut skall ut med bilen varje morgon oavsett om det är ishalka eller inte skall naturligtvis välja dubbdäck på vintern. Har man alternativ eller kan styra när man vintertid skall ut på vägarna är dubbfria däck ett mycket bra val.
Bromssträcka 67 meter är inte aktuellt sommartid på de däck jag valt. Dels är de mätningar som gjorts på nya och smalare däck och inte på halvslitna däck. Det faktum att man valt breda däck förbättrar även bromssträckan sommartid avsevärt, oavsett om det är våt eller torr väg.

Har kört hela 2 000 talet med dubbfria däck vintertid och och även använt dem på sommaren när det bästa vintergreppet är borta och är mycket nöjd med detta. Ja man riktigt njuter av att slippa höra dubbljudet i bilen.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests