Page 1 of 1

245or W123

Posted: Tue 02 Jun, 2015 19:15
by Mattileinen
Hej!

Kör med 245or bak på min 123a
Upplever att däcken nöts på insidan.

Normalt fenomen?

Fälgen i sig är 9" bred och har et 0.

Tacksam för svar :bday:

Re: 245or W123

Posted: Tue 02 Jun, 2015 19:23
by Hynboholm
Är den sänkt så är det nog där problemet är.
Men visst, med lite snedställda bakhjul så slits nog 245:or lite snabbare än t.ex.185:or.

Re: 245or W123

Posted: Tue 02 Jun, 2015 19:25
by Mattileinen
Den är inte sänkt för 5 öre :-)

Men då det är så pass låg et så tänker jag nästan att det är naturligt att den nöts snett?

Går det justera bakvagnen på dessa?

Re: 245or W123

Posted: Sun 07 Jun, 2015 12:04
by Cpt Tuttle
Inget är justerbart.
Även om den inte är sänkt så funderar jag på om du kan ha lite säckiga fjädrar så du får lite negativ camber i alla fall?
De minnesbilder jag har från när det ännu fanns 123or med fräscha fjädrar är att de var ganska höga i bakänden.

Re: 245or W123

Posted: Sun 07 Jun, 2015 12:28
by Mattileinen
Fjädrarna är nya, bytte för ett år sedan.

Det jag dock gjorde var att inte montera tillbaks gummimellanläggen som satt på.

Re: 245or W123

Posted: Sun 07 Jun, 2015 13:59
by torake
När du accelerar, hur mycket sätter den sig bak? Kan tänka mig att det blir lite taskiga vinklar när man drar på.

Re: 245or W123

Posted: Sun 07 Jun, 2015 15:22
by Mattileinen
Nog åker den ner en bit bak allt, förut, innan jag valsade lite bak så hörde man hur bakhjulen tog i när man drog på.

Nu är det nästan blankslitet på insidan av bakdäcken.

Gav pelle i botten på 2:an häromdagen, då vred den loss. Har hänt förut, men bara då vägen varit våt.

Re: 245or W123

Posted: Sun 07 Jun, 2015 17:08
by torake
Image

Där har du nog problemet! När fjädringen på W126, W123 och andra med detta utseende trycks ihop så blir det både camber och toe-out. Du får sätta ännu hårdare fjädrar och så schimsa eller på annat sätt ordna så att det blir maximalt tillåten toe-in när bilen är i körläge dvs full tank och förare. Tyvärr blir det ju både obekvämt och gärna överstyrning med hårda fjädrar men alternativet är att begränsa vridmomentet eller leva med att den sliter däck.

Re: 245or W123

Posted: Sun 07 Jun, 2015 18:03
by Mattileinen
Jamen då känns det ju som att man vet anledningen till varför de nöts som de gör.
Begränsa vridmomentet :lol:

Tack för svar!

Re: 245or W123

Posted: Tue 09 Jun, 2015 07:23
by sonderklasse126
Har för mig att det ska gå å köpa "ocentrerade" bussningar på Mercedes men jag kan ha fel. Eller om det var en hel satts med nya bult och brickor så det går och ställa bakvagnen.