Jag fick min Mercedes A 180 levererad för snart två år sedan. Bilen var utrustad med "punkteringssäkra" Continental Run Flat-däck i dimensionen 225/40 R18. Bilen har nu rullat 1900 mil och nu återstår endast 3 mm mönsterdjup på framdäcken medan bakdäcken har 7 mm kvar. Jag kör mycket i stan samt på många 70-90 km/h-vägar. Vinterdäcken är av en mindre dimension och inga Run Flat.
Ut av dessa 1900 mil så kanske 12-1500 mil har rullat med dessa däck. Visst, bilen är tyvärr framhjulsdriven, men ska inte dessa däck klara mer?
Jag vet att dyra däck har en högre andel gummi i däcken och därför ger bättre grepp, samtidigt slits de ut snabbare. Men 12-1500 mil på såpass dyra däck låter knappast normalt. Till och med snubben på Hedin reagerade lite på detta...
Jag ringde och sedan även besökte min "vanliga" däckleverantör och de tyckte att inte var så väldigt alarmerande. Så stora hjul, med den bredden och dessutom framhjulsdriven så var det inte så ovanligt. I och med att jag snart åker till Tyskland, där gränsen är 3 mm mönsterdjup så lär jag få byta framdäck snart
Nu kommer jag att köpa Michelin Run Flat-däck och om ett par år så är det dags att byta alla fyra däck och då blir det givetvis "vanliga" däck.
Men... Ska inte ett par moderna däck, nästan oavsett varumärke, klara mer än 1900 mil? Så här ofta har jag inte bytt däck tidigare, men då har jag haft bakhjulsdrivna bilar, företrädesvis Mercedes, med 16-tumsdäck.
Kan tillägga att dessa Continental Run Flat har stenhårda kanter och dessutom har bilen AMG-paketet med en betydligt styvare chassisättning. Det är helt okej, men en aning mer komfort kan man ju önska och med "vanliga däck" lär det bli lite, lite bättre).
Ringde en kompis som kör en en två årsgammal Audi A4 kombi med fyrhjulsdrift. Han har efter 7300 mil bytt framdäcken en gång och bakdäcken har han ännu inte bytt. Han har Pirelli Zero och de är inga Run Flat-däck. Han kör ungefär 12 mil motorväg i 120-140 km/h per dag.
Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
Det blir inte "lite" bättre med vanliga däck. Det är ju inte rätt att uttala sig generellt för det finns alltid individuella skillnader mellan däck men om jag ändå ska våga mig att göra det här anser jag att RFT har en enda fördel, att de är punkteringsfria. Allt annat är sämre med sådana däck. Själv skulle jag aldrig köpa RFT.
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
Men slita ned däck på 1900 mil är absolut inget konstigt, köpte Hankook Ventus Prime K105 205/55 R16 till frugans bil och de var slut runt om efter 4 år/2500 mil, då nere på 1,6mm, samma slitagetakt som dina däck. Nästan uteslutande stadskörning och 70-90.
Men framvagnsinställningen _kan_ ju varit fel från fabrik också...
Rekommenderar att du roterar däcken som man gjorde förr - inte bra att ha flång nya fram och gamla bak, blir lätt överstyrt då. Bättre att slita ned däcken jämt och byta alla fyra samtidigt.
Men framvagnsinställningen _kan_ ju varit fel från fabrik också...
Rekommenderar att du roterar däcken som man gjorde förr - inte bra att ha flång nya fram och gamla bak, blir lätt överstyrt då. Bättre att slita ned däcken jämt och byta alla fyra samtidigt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
För att få ut det mesta skulle du ha flyttat framdäcken bak och bakdäcken fram vid varje byte.
Finns inga fördelar med runflat däcken förutom just att du kan åka en stund med punka.
men jag skulle rekomendera dej byta ut alla 4 mot vanliga däck.
köp inga "värsting" däck det är bara onödigt, men heller inte det allra billigaste.
framdäcken nöts alltid mer än bakdäcken, framförallt om det är mest stadskörning.
tycker killen på mb att det var onormalt mycket slitage så låt dom bjuda på en koll på framvagnen.
även om det troligen inte är några större fel där så skadar det ju inte att få den kollad.
nog är det skillnad på dimentioner, tex 15" däck verkar ibland outslitliga medans vissa 18" är förbrukat på 2 somrar.
Finns inga fördelar med runflat däcken förutom just att du kan åka en stund med punka.
men jag skulle rekomendera dej byta ut alla 4 mot vanliga däck.
köp inga "värsting" däck det är bara onödigt, men heller inte det allra billigaste.
framdäcken nöts alltid mer än bakdäcken, framförallt om det är mest stadskörning.
tycker killen på mb att det var onormalt mycket slitage så låt dom bjuda på en koll på framvagnen.
även om det troligen inte är några större fel där så skadar det ju inte att få den kollad.
nog är det skillnad på dimentioner, tex 15" däck verkar ibland outslitliga medans vissa 18" är förbrukat på 2 somrar.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
svnartis wrote:Det blir inte "lite" bättre med vanliga däck. Det är ju inte rätt att uttala sig generellt för det finns alltid individuella skillnader mellan däck men om jag ändå ska våga mig att göra det här anser jag att RFT har en enda fördel, att de är punkteringsfria. Allt annat är sämre med sådana däck. Själv skulle jag aldrig köpa RFT.
Jag skulle heller inte köpa RFT-däck, men nu satt de tyvärr på vid leveransen.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
torake wrote:Men slita ned däck på 1900 mil är absolut inget konstigt, köpte Hankook Ventus Prime K105 205/55 R16 till frugans bil och de var slut runt om efter 4 år/2500 mil, då nere på 1,6mm, samma slitagetakt som dina däck. Nästan uteslutande stadskörning och 70-90.
Okej... Det kanske inte är så märkligt ändå...
torake wrote:Men framvagnsinställningen _kan_ ju varit fel från fabrik också...
Det får man ju hoppas på att det inte är... Däcken är ju inte "snedslitna" utan jämnt slitna.
torake wrote:Rekommenderar att du roterar däcken som man gjorde förr - inte bra att ha flång nya fram och gamla bak, blir lätt överstyrt då. Bättre att slita ned däcken jämt och byta alla fyra samtidigt.
Jo, jag vet att många roterar däcken, men min "däck-gubbe" som förvarar och skiftar däck brukar alltid skriva på däcken (på däckmönstret) var de ska sitta på bilen. Och jag gissar på att de alltid monteras på samma ställe igen.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
MB_Star wrote:För att få ut det mesta skulle du ha flyttat framdäcken bak och bakdäcken fram vid varje byte.
Jo, men min "däck-gubbe" som både förvarar och skiftar däcken brukar märka upp var däcken ska sitta. Han borde ju rotera däcken kan man tycka...
MB_Star wrote:Finns inga fördelar med runflat däcken förutom just att du kan åka en stund med punka.
men jag skulle rekomendera dej byta ut alla 4 mot vanliga däck.
köp inga "värsting" däck det är bara onödigt, men heller inte det allra billigaste.
Jag kommer att köpa två RFT-däck fram den här gången och sedan när de är slut och bakdäcken också börjar ta slut så blir det vanliga däck.
MB_Star wrote:framdäcken nöts alltid mer än bakdäcken, framförallt om det är mest stadskörning.
Varför blir det så med just stadskörning?
MB_Star wrote:tycker killen på mb att det var onormalt mycket slitage så låt dom bjuda på en koll på framvagnen.
även om det troligen inte är några större fel där så skadar det ju inte att få den kollad.
Jag ska kolla med dom...
MB_Star wrote:nog är det skillnad på dimentioner, tex 15" däck verkar ibland outslitliga medans vissa 18" är förbrukat på 2 somrar.
Jo, det har man ju märkt...
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
Pajosv wrote:MB_Star wrote:nog är det skillnad på dimentioner, tex 15" däck verkar ibland outslitliga medans vissa 18" är förbrukat på 2 somrar.
Jo, det har man ju märkt...
2 somrar är väl inte så illa?
Runt 4000 mil är det väl inte så värst många däck som överträffar?
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
Pajosv wrote:Varför blir det så med just stadskörning?
Egentligen vet jag inte om jag har rätt, men det känns rent spontant som att rulla i jämn fart på landsväg inte nöter så mycket däck som inbromsningar och, på den framhjulsdrivna A-klassen, även accelerationer gör, när däcken så att säga får gnidas lite mer mot asfalten.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil
Tack alla som hjälpt till...
Det kanske inte är så märkligt ändå...
Det kanske inte är så märkligt ändå...
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests