Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby Pajosv » Thu 04 Jun, 2015 18:46

Jag fick min Mercedes A 180 levererad för snart två år sedan. Bilen var utrustad med "punkteringssäkra" Continental Run Flat-däck i dimensionen 225/40 R18. Bilen har nu rullat 1900 mil och nu återstår endast 3 mm mönsterdjup på framdäcken medan bakdäcken har 7 mm kvar. Jag kör mycket i stan samt på många 70-90 km/h-vägar. Vinterdäcken är av en mindre dimension och inga Run Flat.

Ut av dessa 1900 mil så kanske 12-1500 mil har rullat med dessa däck. Visst, bilen är tyvärr framhjulsdriven, men ska inte dessa däck klara mer?

Jag vet att dyra däck har en högre andel gummi i däcken och därför ger bättre grepp, samtidigt slits de ut snabbare. Men 12-1500 mil på såpass dyra däck låter knappast normalt. Till och med snubben på Hedin reagerade lite på detta...

Jag ringde och sedan även besökte min "vanliga" däckleverantör och de tyckte att inte var så väldigt alarmerande. Så stora hjul, med den bredden och dessutom framhjulsdriven så var det inte så ovanligt. I och med att jag snart åker till Tyskland, där gränsen är 3 mm mönsterdjup så lär jag få byta framdäck snart

Nu kommer jag att köpa Michelin Run Flat-däck och om ett par år så är det dags att byta alla fyra däck och då blir det givetvis "vanliga" däck.

Men... Ska inte ett par moderna däck, nästan oavsett varumärke, klara mer än 1900 mil? Så här ofta har jag inte bytt däck tidigare, men då har jag haft bakhjulsdrivna bilar, företrädesvis Mercedes, med 16-tumsdäck.

Kan tillägga att dessa Continental Run Flat har stenhårda kanter och dessutom har bilen AMG-paketet med en betydligt styvare chassisättning. Det är helt okej, men en aning mer komfort kan man ju önska och med "vanliga däck" lär det bli lite, lite bättre).

Ringde en kompis som kör en en två årsgammal Audi A4 kombi med fyrhjulsdrift. Han har efter 7300 mil bytt framdäcken en gång och bakdäcken har han ännu inte bytt. Han har Pirelli Zero och de är inga Run Flat-däck. Han kör ungefär 12 mil motorväg i 120-140 km/h per dag.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby svnartis » Sat 06 Jun, 2015 04:35

Det blir inte "lite" bättre med vanliga däck. Det är ju inte rätt att uttala sig generellt för det finns alltid individuella skillnader mellan däck men om jag ändå ska våga mig att göra det här anser jag att RFT har en enda fördel, att de är punkteringsfria. Allt annat är sämre med sådana däck. Själv skulle jag aldrig köpa RFT.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 10:36

Men slita ned däck på 1900 mil är absolut inget konstigt, köpte Hankook Ventus Prime K105 205/55 R16 till frugans bil och de var slut runt om efter 4 år/2500 mil, då nere på 1,6mm, samma slitagetakt som dina däck. Nästan uteslutande stadskörning och 70-90.

Men framvagnsinställningen _kan_ ju varit fel från fabrik också...

Rekommenderar att du roterar däcken som man gjorde förr - inte bra att ha flång nya fram och gamla bak, blir lätt överstyrt då. Bättre att slita ned däcken jämt och byta alla fyra samtidigt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby MB_Star » Sat 06 Jun, 2015 10:43

För att få ut det mesta skulle du ha flyttat framdäcken bak och bakdäcken fram vid varje byte.

Finns inga fördelar med runflat däcken förutom just att du kan åka en stund med punka.
men jag skulle rekomendera dej byta ut alla 4 mot vanliga däck.
köp inga "värsting" däck det är bara onödigt, men heller inte det allra billigaste.

framdäcken nöts alltid mer än bakdäcken, framförallt om det är mest stadskörning.

tycker killen på mb att det var onormalt mycket slitage så låt dom bjuda på en koll på framvagnen.
även om det troligen inte är några större fel där så skadar det ju inte att få den kollad.

nog är det skillnad på dimentioner, tex 15" däck verkar ibland outslitliga medans vissa 18" är förbrukat på 2 somrar.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby Pajosv » Sat 06 Jun, 2015 11:25

svnartis wrote:Det blir inte "lite" bättre med vanliga däck. Det är ju inte rätt att uttala sig generellt för det finns alltid individuella skillnader mellan däck men om jag ändå ska våga mig att göra det här anser jag att RFT har en enda fördel, att de är punkteringsfria. Allt annat är sämre med sådana däck. Själv skulle jag aldrig köpa RFT.


Jag skulle heller inte köpa RFT-däck, men nu satt de tyvärr på vid leveransen.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby Pajosv » Sat 06 Jun, 2015 11:31

torake wrote:Men slita ned däck på 1900 mil är absolut inget konstigt, köpte Hankook Ventus Prime K105 205/55 R16 till frugans bil och de var slut runt om efter 4 år/2500 mil, då nere på 1,6mm, samma slitagetakt som dina däck. Nästan uteslutande stadskörning och 70-90.

Okej... Det kanske inte är så märkligt ändå...
torake wrote:Men framvagnsinställningen _kan_ ju varit fel från fabrik också...

Det får man ju hoppas på att det inte är... Däcken är ju inte "snedslitna" utan jämnt slitna.
torake wrote:Rekommenderar att du roterar däcken som man gjorde förr - inte bra att ha flång nya fram och gamla bak, blir lätt överstyrt då. Bättre att slita ned däcken jämt och byta alla fyra samtidigt.

Jo, jag vet att många roterar däcken, men min "däck-gubbe" som förvarar och skiftar däck brukar alltid skriva på däcken (på däckmönstret) var de ska sitta på bilen. Och jag gissar på att de alltid monteras på samma ställe igen.
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby Pajosv » Sat 06 Jun, 2015 11:39

MB_Star wrote:För att få ut det mesta skulle du ha flyttat framdäcken bak och bakdäcken fram vid varje byte.

Jo, men min "däck-gubbe" som både förvarar och skiftar däcken brukar märka upp var däcken ska sitta. Han borde ju rotera däcken kan man tycka...
MB_Star wrote:Finns inga fördelar med runflat däcken förutom just att du kan åka en stund med punka.
men jag skulle rekomendera dej byta ut alla 4 mot vanliga däck.
köp inga "värsting" däck det är bara onödigt, men heller inte det allra billigaste.

Jag kommer att köpa två RFT-däck fram den här gången och sedan när de är slut och bakdäcken också börjar ta slut så blir det vanliga däck.
MB_Star wrote:framdäcken nöts alltid mer än bakdäcken, framförallt om det är mest stadskörning.

Varför blir det så med just stadskörning?
MB_Star wrote:tycker killen på mb att det var onormalt mycket slitage så låt dom bjuda på en koll på framvagnen.
även om det troligen inte är några större fel där så skadar det ju inte att få den kollad.

Jag ska kolla med dom...
MB_Star wrote:nog är det skillnad på dimentioner, tex 15" däck verkar ibland outslitliga medans vissa 18" är förbrukat på 2 somrar.

Jo, det har man ju märkt...
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby Marie » Sat 06 Jun, 2015 22:15

Pajosv wrote:
MB_Star wrote:nog är det skillnad på dimentioner, tex 15" däck verkar ibland outslitliga medans vissa 18" är förbrukat på 2 somrar.

Jo, det har man ju märkt...


2 somrar är väl inte så illa?
Runt 4000 mil är det väl inte så värst många däck som överträffar?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby Cpt Tuttle » Sun 07 Jun, 2015 08:08

Pajosv wrote:Varför blir det så med just stadskörning?


Egentligen vet jag inte om jag har rätt, men det känns rent spontant som att rulla i jämn fart på landsväg inte nöter så mycket däck som inbromsningar och, på den framhjulsdrivna A-klassen, även accelerationer gör, när däcken så att säga får gnidas lite mer mot asfalten.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Pajosv
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 05 Jul, 2004 20:15

Re: Run Flat-däck endast 3 mm mönsterdjup efter 1900 mil

Postby Pajosv » Sun 07 Jun, 2015 12:39

Tack alla som hjälpt till...

Det kanske inte är så märkligt ändå...
Mercedes-Benz A180 (W176) -2013


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests