Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby Gelgamesh » Thu 23 Feb, 2017 19:58

Hej allihopa.

Nu har min W140 inte gashydraulik, men en bekants 500SEL har det. Han är väldigt duktig på Mercedes, bra mycket bättre än vad jag någonsin kommer bli. Men den bakre fjädringen är stenhård och min uppfattning är att han och kanske en del andra Mercafrälsta inte riktigt vågar eller har koll på dessa system. Och jag har även hört om folk som byggt om till vanlig fjädring vilket är lite synd enl. min mening.

Då det ställts en fråga om Mercedes R129 med gashydraulik på "Citroënakuten" så kom jag på att det kanske finns folk här som kanske känner sig lite osäkra på dylika system, och då tänker jag förstås att jag kanske kan bistå på något sätt.

OBS! Jag har alltså aldrig skruvat med en gashydrauliskt fjädrad Mercedes, men jag har däremot skruvat med samtliga Citroëns system i snart 25 år och kan dem ganska bra tycker jag. Den som av ren nyfikenhet vill veta hur t.ex en Xantia Activa eller DS eller CX fungerar kan få hur mycket hjälp som helst. Och som sagt. Vitsen med gashydraulik har jag på mina fem fingrar.

Tänker att det i värsta fall kan innebära att vi alla lär oss lite mer om ett intressant system. Och kanske att någon som drabbats av stenhård fjädring kan få reda på varför och fixa det i stället för att byta bort det. :)

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby snepo » Thu 23 Feb, 2017 20:34

Har åkt i en Cx för länge länge sen,en kombi. Riktigt bra komfort. Har varit nära att köpa C5 ett par gånger. Men har inte hittat rätt modell,då jag varit i bilbytartankar.

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby snepo » Thu 23 Feb, 2017 20:35

snepo wrote:Har åkt i en Cx för länge länge sen,en kombi. Riktigt bra komfort. Har varit nära att köpa C5 ett par gånger. Men har inte hittat rätt modell,då jag varit i bilbytartankar.

Kul med såna kunskaper

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby Gelgamesh » Thu 23 Feb, 2017 21:57

CX var den sista av de mer kompromisslösa Cittrorna vad gäller fjädring. Sen blev det McPherson i framvagnen, och resan mot att det skulle "kännas som en vanlig bil" hade därmed börjat. Som "Citropat" blir man lätt upprörd över sådant. Man hade de mest fantastiska (men dyra) prylarna och man uppnådde det bästa resultatet. Men någon marknadsmänniska tyckte väl att det inte fick avvika för mycket från hur en "vanlig" bil känns. Lite som att spela upp extra vägljud i en W140 för att det blir för "annorlunda" med dubbla rutor.

Cynismen nådde sen nya höjder när man fr.o.m. XM monterade en fjäder under bromspedalen för att det fantastiska bromssystemet mer skulle kännas som en vanlig broms.

Citroën är som alla andra fast tvärtom. Man började med high tech och senaste utvecklingen, och gjorde sen vad man kunde för att successivt bli som alla andra.

Ursäkta min monolog där, men så mycket kan jag säga om C5, men systemet med elpump och digitala höjdregulatorer har visat sig väldigt driftsäkert. Men i och med C5 blev gashydrauliken degraderad till att bara sköta om fjädring. Bromsar och styrning är på dessa konventionell.

En annan sak som min inre stofil fnyser lite åt är att C5 har exakt halva gasvolymen per hjul jämfört med ID och DS ("Paddan") Detta påverkar ju förstås gången, och idag tycker jag att en C5 eller C6 mer lutar åt att vilja kännas lite Amerikansk i stället för forna tiders egenskaper som syftade till att helt enkelt trolla bort alla gupp.

En annan kuriosa som många inte vet om är att bakvagnen på en "riktig" Citroën mekaniskt antagligen är den enklaste konstruktionen som finns. En bärarm och hydraulcylinder per bakhjul. Ett metalliskt bärarmslager och ett hjullager, thats it. Detta kombinerade man med den garanterat mest avancerade framvagn världen hade sett. (Före XM alltså)

Skulle faktiskt vara väldigt kul att få åka i en Mercedes med rätt skick på gashydrauliken. Som jämförelseobjekt kan jag ställa upp med både DS, CX, XM och Xantia Activa.

p.s. Varför inte köpa en CX om du är sugen...? ;)

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby twostroke » Thu 23 Feb, 2017 22:06

Xantia activa, snabbaste bilen någonsin i teknikens världs älgtest. det är coolt!

http://teknikensvarld.se/algtest/

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby Marie » Thu 23 Feb, 2017 23:59

Ett par av många skillnader i hur Mercedes använde gashydrauliken är ju att man envisas att ha en skruvfjäder *också* vilket omöjliggör att uppnå full citroënkomfort, och skruvfjädrarna är av sedvanlig mercedesfjäderkvalitet, så det blir fjäderbrott med ojämna mellanrum. Dessutom saknar man till skillnad mot Citroën påfyllningsmöjlighet i gasklockorna - alltså är dessa bara att kassera när gasen diffunderat ut. Onödigt dyrt i fråga om både material och arbete.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby Gelgamesh » Sat 25 Feb, 2017 11:41

Skrevs precis på Citroënakuten att man lyckats fylla Mercedesklockor "för en massa år sedan". Krävde någon typ av modifiering, men ändå...

Sen bör ju samma sak som på Citroën gälla. En klocka som tappat allt för mycket tryck struntar man i. Där är membranet en för stor chansning. Och hur provtrycker man en klocka då? Vet inte rent praktiskt på Mercedes, men för att bygga en klockprovare till Citroën så behövs en pump och en huvudregulator från en skrotad valfri Citroën. Sen behövs en tryckmätare och lite rör och slangar (från den skrotade bilen) samt lite glatt humör.

Har inte en susning om Mercedes gänga (på klockan) men skulle det vara samma som på Citroën så är det ju plötsligt bara en fråga om oljornas kompatibilitet.

Vet någon vad för olja som skall vara i en Mercedes-gashydraulik? I Citroën från 1954-1967 är det LHS, 67-2001 är det LHM och 2001 och framåt är det LDS.

Nördvarning: Skulle prylarna passa ihop så öppnas ju alla möjligheter i världen att testa och mixtra med Citroënklockor på Mercedes. Det jag vet är hursomhelst oljemässigt att prylar för LHM (67-01) är utbytbara åt båda håll mot 2001. Men OBS! Då pratar vi om nya prylar. Ingen har hittils vad jag vet vågat blanda oljorna ens kvarliggande i komponenter.

Men även Citroën själva monterade C5-klockor på de sista Xantiorna. Alltså LDS-prylar i en LHM-bil.

Jag tänker oavsett vad på att om oljorna Citroën <-> Mercedes emellan är kompatibla så är det ju bara gängan det hänger på. Och då ökar både möjligheten att få hjälp av Citroënister samt att med ganska lätta medel bygga egen klockprovare i sitt Mercedesgarage.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Gashydrauliska Mercor (jag är även Citroënfantast)

Postby Marie » Sat 25 Feb, 2017 15:17

Gelgamesh wrote:Skrevs precis på Citroënakuten att man lyckats fylla Mercedesklockor "för en massa år sedan". Krävde någon typ av modifiering, men ändå...

Sen bör ju samma sak som på Citroën gälla. En klocka som tappat allt för mycket tryck struntar man i. Där är membranet en för stor chansning. Och hur provtrycker man en klocka då? Vet inte rent praktiskt på Mercedes, men för att bygga en klockprovare till Citroën så behövs en pump och en huvudregulator från en skrotad valfri Citroën. Sen behövs en tryckmätare och lite rör och slangar (från den skrotade bilen) samt lite glatt humör.

Har inte en susning om Mercedes gänga (på klockan) men skulle det vara samma som på Citroën så är det ju plötsligt bara en fråga om oljornas kompatibilitet.

Vet någon vad för olja som skall vara i en Mercedes-gashydraulik? I Citroën från 1954-1967 är det LHS, 67-2001 är det LHM och 2001 och framåt är det LDS.

Nördvarning: Skulle prylarna passa ihop så öppnas ju alla möjligheter i världen att testa och mixtra med Citroënklockor på Mercedes. Det jag vet är hursomhelst oljemässigt att prylar för LHM (67-01) är utbytbara åt båda håll mot 2001. Men OBS! Då pratar vi om nya prylar. Ingen har hittils vad jag vet vågat blanda oljorna ens kvarliggande i komponenter.

Men även Citroën själva monterade C5-klockor på de sista Xantiorna. Alltså LDS-prylar i en LHM-bil.

Jag tänker oavsett vad på att om oljorna Citroën <-> Mercedes emellan är kompatibla så är det ju bara gängan det hänger på. Och då ökar både möjligheten att få hjälp av Citroënister samt att med ganska lätta medel bygga egen klockprovare i sitt Mercedesgarage.


Jodå, visst GÅR det att fylla gasklockorna på en Mercedes också, men det innefattar att borra hål i klockans överdel och gänga för montering av en påfyllningsventil. Hur lämpligt detta är med tanke på risken att få ned spån i gasklockan får du själv avgöra. Jag för min del tror att membranet lätt tar stryk då.
Vilken olja som används är jag osäker på. Till och med 124 och 126 var det vanligen separata kretslopp för styrservo och nivåreglering (det är nog snarast som nivåreglering man måste betrakta systemet i Mercedes fall / frånsett ett fåtal 126 med gashydraulik både bak och fram /). Där är jag osäker på oljetypen. Från 140 är det vanligen delad oljebehållare och en tandempump till styrservo och nivåreglering och där används styrservoolja. ADS i sin tur är ett system med elektriskt ställbar dämpning i stötdämparna men det lämnar vi därhän.

Att Mercedes använder stålfjädring kombinerat med gashydrauliken gör att komforten aldrig kommer i närheten av Citroën. Därför är det enligt min mening nörderi i överkant att bygga utrustning för justera in trycket på Citroënvis.
Jag kan vid tillfälle leta efter eventuell tryckmätning i WIS och om jag finner något maila det till dig.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests