Har en gammal w124. Jag märker att vid 100+ så är bilen vindkänslig och det känns lite som bakvagnen är ute på vift, rätt obehagligt. Jag vet att nån har sagt att man bör byta gummibussningarna till bakvagnsramen då?!
Är det nån som vet mer om detta samt om det är svårt att byta bussningarna utan lift?
Gummibussningar bak
Gummibussningar bak
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
Tog mig i kragen i helgen och inhandlade nya främre bussningar till bakvagnsbryggan (784 pix för en sats, Mekonomen). Bytet var relativt enkelt, lite slägga och mejsel för att få ut de gamla bussningarna, annars var det jobbigaste att få ut bultarna M10 med gänglås på.
Resultatet: Bilen går stabilare i motorvägsfart. Mindre vibrationer överlag. Bilen "skuttar" inte då man kör iväg från stillastående, resp vid växling främst mellan 1:an och 2:an.
De gamla bussningarn hade blivit tvådelade...
Resultatet: Bilen går stabilare i motorvägsfart. Mindre vibrationer överlag. Bilen "skuttar" inte då man kör iväg från stillastående, resp vid växling främst mellan 1:an och 2:an.
De gamla bussningarn hade blivit tvådelade...
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
xjonas wrote:Tog mig i kragen i helgen och inhandlade nya främre bussningar till bakvagnsbryggan (784 pix för en sats, Mekonomen). Bytet var relativt enkelt, lite slägga och mejsel för att få ut de gamla bussningarna, annars var det jobbigaste att få ut bultarna M10 med gänglås på.
Resultatet: Bilen går stabilare i motorvägsfart. Mindre vibrationer överlag. Bilen "skuttar" inte då man kör iväg från stillastående, resp vid växling främst mellan 1:an och 2:an.
De gamla bussningarn hade blivit tvådelade...
Vad använde du för verktyg för att få i de nya??
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
ja det är vanligt att främre baklbussningar tar slut på 124.
Hade samma problem på min också, problemet är bara att åker man för länge med dåliga bussningar så slits dom andra bussningar och stag mycket lättare, själv fick jag byta alla bussningar och stag tillslut
Hade samma problem på min också, problemet är bara att åker man för länge med dåliga bussningar så slits dom andra bussningar och stag mycket lättare, själv fick jag byta alla bussningar och stag tillslut
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
Vad använde du för verktyg för att få i de nya??
La dem på plats, sen satte jag en domkraft på balken precis under bussningen och hissade lite, till slut lyfter bilen men bussningen var inte på plats , öppnade bakdörren och ställde mig på träskeln och hoppade lite och vipps så satt den
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
Tänkte ge mig på att byta snart. Hur kollar man vilka bussningar/stag som är dåliga? Och hur pallar man upp bilen bäst? Har inte tillgång till lift.
Lyft bara upp bilen med en domkraft på diffklumpen och ha pallbockar bak, när du sänker ner bilen mot pallbockarna så kolla på de främre bussningarna om de ser ut att dela på sig. Stagen vet jag inte hur man kollar mer än att bända lite och titta.
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests