Gummibussningar bak

Som rubriken antyder, allt snack om fälgar, däck, bromsar & väghållning sker här.
User avatar
xjonas
Proffs
Proffs
Posts: 250
Joined: Mon 30 Aug, 2004 14:14
Location: Vellinge

Gummibussningar bak

Postby xjonas » Wed 08 Dec, 2004 09:39

Har en gammal w124. Jag märker att vid 100+ så är bilen vindkänslig och det känns lite som bakvagnen är ute på vift, rätt obehagligt. Jag vet att nån har sagt att man bör byta gummibussningarna till bakvagnsramen då?!
Är det nån som vet mer om detta samt om det är svårt att byta bussningarna utan lift?
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Wed 08 Dec, 2004 17:28

En mkt intressant fråga. Har själv märkt, speciellt nu när v-däcken åkt på så kan det va ett rent hvte att hålla den på vägen om det blåser :shock: .
Så då är vi två. :wink:
260E -91, såld, borta. :cry:
"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen

User avatar
xjonas
Proffs
Proffs
Posts: 250
Joined: Mon 30 Aug, 2004 14:14
Location: Vellinge

Postby xjonas » Mon 17 Jan, 2005 10:29

Tog mig i kragen i helgen och inhandlade nya främre bussningar till bakvagnsbryggan (784 pix för en sats, Mekonomen). Bytet var relativt enkelt, lite slägga och mejsel för att få ut de gamla bussningarna, annars var det jobbigaste att få ut bultarna M10 med gänglås på.

Resultatet: Bilen går stabilare i motorvägsfart. Mindre vibrationer överlag. Bilen "skuttar" inte då man kör iväg från stillastående, resp vid växling främst mellan 1:an och 2:an.

De gamla bussningarn hade blivit tvådelade...
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86

Janne L
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Wed 06 Apr, 2005 10:16

Postby Janne L » Sun 24 Apr, 2005 13:50

X jonas
Menar du dom stora bussningarna som håller bakvagnsbryggan i framkant ? har en 83a 200 men konstruktionen är väl densamma ? Ser jäkligt besvärligt ut att byta !

/ Janne

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Sun 24 Apr, 2005 23:40

Janne L wrote:X jonas
Menar du dom stora bussningarna som håller bakvagnsbryggan i framkant ? har en 83a 200 men konstruktionen är väl densamma ? Ser jäkligt besvärligt ut att byta !

/ Janne


Konstruktionen är inte samma..

User avatar
xjonas
Proffs
Proffs
Posts: 250
Joined: Mon 30 Aug, 2004 14:14
Location: Vellinge

Postby xjonas » Mon 25 Apr, 2005 10:03

Vad jag vet om 123:an så är det två bussningar i framkant och en i mitten bak. 124:an har två bak. Det jag tror kan var svårast är nog att bulten kan ha ärgat fast i aluminiumdelen av bussningen. På 124:an så tycker jag att det var lätt att byta.
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86

lrudehov

Postby lrudehov » Thu 12 May, 2005 09:21

xjonas wrote:Tog mig i kragen i helgen och inhandlade nya främre bussningar till bakvagnsbryggan (784 pix för en sats, Mekonomen). Bytet var relativt enkelt, lite slägga och mejsel för att få ut de gamla bussningarna, annars var det jobbigaste att få ut bultarna M10 med gänglås på.

Resultatet: Bilen går stabilare i motorvägsfart. Mindre vibrationer överlag. Bilen "skuttar" inte då man kör iväg från stillastående, resp vid växling främst mellan 1:an och 2:an.

De gamla bussningarn hade blivit tvådelade...


Vad använde du för verktyg för att få i de nya??

User avatar
PUMPISH 300E
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2332
Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
Location: Stockholm/bromma
Contact:

Postby PUMPISH 300E » Thu 12 May, 2005 09:30

ja det är vanligt att främre baklbussningar tar slut på 124.
Hade samma problem på min också, problemet är bara att åker man för länge med dåliga bussningar så slits dom andra bussningar och stag mycket lättare, själv fick jag byta alla bussningar och stag tillslut
Image
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord



MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com

User avatar
xjonas
Proffs
Proffs
Posts: 250
Joined: Mon 30 Aug, 2004 14:14
Location: Vellinge

Postby xjonas » Fri 13 May, 2005 08:41

Vad använde du för verktyg för att få i de nya??


La dem på plats, sen satte jag en domkraft på balken precis under bussningen och hissade lite, till slut lyfter bilen men bussningen var inte på plats :shock: , öppnade bakdörren och ställde mig på träskeln och hoppade lite och vipps så satt den :-D
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86

manlix
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2430
Joined: Wed 04 Aug, 2004 18:17

Postby manlix » Mon 13 Jun, 2005 00:16

Tänkte ge mig på att byta snart. Hur kollar man vilka bussningar/stag som är dåliga? Och hur pallar man upp bilen bäst? Har inte tillgång till lift.

User avatar
xjonas
Proffs
Proffs
Posts: 250
Joined: Mon 30 Aug, 2004 14:14
Location: Vellinge

Postby xjonas » Mon 13 Jun, 2005 13:02

Tänkte ge mig på att byta snart. Hur kollar man vilka bussningar/stag som är dåliga? Och hur pallar man upp bilen bäst? Har inte tillgång till lift.


Lyft bara upp bilen med en domkraft på diffklumpen och ha pallbockar bak, när du sänker ner bilen mot pallbockarna så kolla på de främre bussningarna om de ser ut att dela på sig. Stagen vet jag inte hur man kollar mer än att bända lite och titta.
___________
xjonas
Lupo 3L TDI -05
F.D 230E-86


Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests