Tänkte ge mig på och förklara det här med ET för er som inte vet....
ET, eller inpressning som det även heter är kort sagt skillnaden mellan fälgbanans centrum och anliggningsytan. Men detta låter som rena grekiskan för den som inte är insatt, så här kommer en grundligare förklaring. (bilderna är klickbara för bättre läsbarhet)
Anliggningsytan är den yta som ligger emot bromsskivan när fälgen sitter på bilen, dvs. där man gängar i bultarna.
Fälgbanans centrum får man fram om man tar fälgens bredd, i mitt fall 7,5" = 190,5mm, och delar detta med 2, återigen i mitt fall 95,25mm.
Om man har ett positivt ET (vilket dom flesta bilar har) så ligger anliggningsytan utanför fälgbanans centrum. Men det förekommer också negativt ET, då ligger anliggningsytan innanför fälgbanans cetrum. Ju lägre ET desto mer breddar fälgen utåt. Framhjulsdrivna bilar har oftatst fälgar med högt ET.
I bland står ET stämplat i fälgens gods, men inte alltid. Man kan själv mäta ET, det går vi igenom nu
Om vi återigen tar min fälg som exempel, så är bredden 7,5" och enligt ovanstående uträkning var fälgbanans centrum på 95,25mm.
Man lägger fälgen på ett rakt golv med utsidan neråt. Sedan tar man en rak bräda och lägger tvärs över fälgens insida. Efter detta tar man fram en tumstock och mäter mellan anliggningsytan och brädans nederkant (se den rosa "mätstickan" på bild 2).
I mitt fal hamnade jag på 130,25mm. För att sedan få fram ET tar man helt enkelt avståndet till anliggningsytan minus fälgbanans centrum, dvs. 130,25mm-95,25mm=35mm. Alltså har jag ET35 på mina fälgar.
Det här med ET, en förklaring....
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Det här med ET, en förklaring....
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Mycket bra förklaring... som ALLTID från dig polarn..
Medlemsnummer: 36
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Mycket bra!!
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Toppenförklaring
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Vore det inte bra med en fälg-ruide. En tabell där man för alla modeller kan se vad det fanns för olika dimensioner (höjd, bredd och ET) på original-fälgarna.
Sen kan man ju komplettera med infomration vad som går att få på utan att det tar i någonstans. Om den gjordes seriöst så tror jag att den skulle bli väldigt populär, kanske t.o.m. över hela världen (jag har i alla fall inte sett något liknande och behovet måste ju finnas hos Mercedes-entusiaster i hela världen).
Sen kan man ju komplettera med infomration vad som går att få på utan att det tar i någonstans. Om den gjordes seriöst så tror jag att den skulle bli väldigt populär, kanske t.o.m. över hela världen (jag har i alla fall inte sett något liknande och behovet måste ju finnas hos Mercedes-entusiaster i hela världen).
Här är en guide där man ser Bultcirkel, Org.ET och Navhål på de flesta märken och modeller.
http://hem.passagen.se/jonnie.b.good/dack/falgstrlk.htm
http://hem.passagen.se/jonnie.b.good/dack/falgstrlk.htm
Men egentligen är det (väl?) inte ET måttet som är avgörande om en fälg passar eller inte, i exemplet ovan måste det ju vara måttet 130,25 mm. Om det skulle vara större än så riskerar fälgen ta i något på insidan, är måtet mindre så hamnar fälgen längre och längre utåt.
Så om vi skulle räkna på en 7" fälg i stället skulle ET måttet vara annorlunda.
7" = 177.8 mm vilket ger mitten på 88,9mm.
Om vi då har 130,25 mm som gräns måste vi alltså hitta en 7" fälg med ET:
130,25 - 88,9 = 41,35mm
Alltså för varje ½ tum vi ökar fälg-bredden (från orginal bredden) måste vi alltså minska ET måttet med cirka 6 mm och vice versa.
Är det någon som håller med...jag är inte 100:a på att resonemanget håller...kommentarer?
Så om vi skulle räkna på en 7" fälg i stället skulle ET måttet vara annorlunda.
7" = 177.8 mm vilket ger mitten på 88,9mm.
Om vi då har 130,25 mm som gräns måste vi alltså hitta en 7" fälg med ET:
130,25 - 88,9 = 41,35mm
Alltså för varje ½ tum vi ökar fälg-bredden (från orginal bredden) måste vi alltså minska ET måttet med cirka 6 mm och vice versa.
Är det någon som håller med...jag är inte 100:a på att resonemanget håller...kommentarer?
<< M A C >>
pmarkusn wrote:Men egentligen är det (väl?) inte ET måttet som är avgörande om en fälg passar eller inte, i exemplet ovan måste det ju vara måttet 130,25 mm. Om det skulle vara större än så riskerar fälgen ta i något på insidan, är måtet mindre så hamnar fälgen längre och längre utåt.
Så om vi skulle räkna på en 7" fälg i stället skulle ET måttet vara annorlunda.
7" = 177.8 mm vilket ger mitten på 88,9mm.
Om vi då har 130,25 mm som gräns måste vi alltså hitta en 7" fälg med ET:
130,25 - 88,9 = 41,35mm
Alltså för varje ½ tum vi ökar fälg-bredden (från orginal bredden) måste vi alltså minska ET måttet med cirka 6 mm och vice versa.
Är det någon som håller med...jag är inte 100:a på att resonemanget håller...kommentarer?
Ja, det är så. Självklart ju. Såg att det inte var med men jag orkade inte förklara. Tack, nu slipper jag tänka på det. Jag är inte så bra på att förklara skriftligt.
Men man brukar vanligtvis vilja ha fälgarna så långt ut mot skärmen som möjligt så om man skulle ha 7"-fälg lika långt ut skulle motsvarande ET vara mindre än 35 vad det nu blir, orkar inte räkna.
T.ex. i fallet längst upp med 7,5"-fälg räknar jag utåt istället. Halva fälgen är 95,25 mm, ET 35. Då räknar jag 95,25 - 35,00 = 60,25 mm. Alltså, fälgkanten slutar 60,25 mm ut från anläggningsytan. Sen utgår man därifrån när man ska byta fälgar beroende på vart man vill att de ska hamna. Men man måste så klart titta inåt också. Man gör som man vill m.a.o.
är de nån som vet vad de ska va för ET på en w116? 350se?
har nämligen idag en fälg som har ET21 och ska eventuellt köpa ett par fälgar som har ET20.
ja läste de där som ni skrev där uppe, men de va en sak ja inte riktigt förstod.
vad händer egentligen om man har ett annat ET än vad som bilen ska ha? kan de ta i skärmkanterna eller?
har nämligen idag en fälg som har ET21 och ska eventuellt köpa ett par fälgar som har ET20.
ja läste de där som ni skrev där uppe, men de va en sak ja inte riktigt förstod.
vad händer egentligen om man har ett annat ET än vad som bilen ska ha? kan de ta i skärmkanterna eller?
Mercedes it's a way of life!!
flobb wrote:är de nån som vet vad de ska va för ET på en w116? 350se?
har nämligen idag en fälg som har ET21 och ska eventuellt köpa ett par fälgar som har ET20.
ja läste de där som ni skrev där uppe, men de va en sak ja inte riktigt förstod.
vad händer egentligen om man har ett annat ET än vad som bilen ska ha? kan de ta i skärmkanterna eller?
Ett lägre ET bidrar till att fälgen hamnar längre ut. Skillnaden mellan ET21 och ET20 gör att den endast hamnar 1 mm längre ut. Inga problem alltså. Original ET på w116 är nog 25. (Samma som på W123 och W126).
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests