Stänklappar/Stänkskydd

Förädling av bilens inre & yttre är väl aldrig fel?
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby torake » Tue 14 May, 2013 19:14

Cpt Tuttle wrote:
torake wrote:
Cpt Tuttle wrote:Njä, inga färgmatchade stänklappar i mitt tycke, känns som sånt kepsvändare med tribaltatueringar i Volvo 850 kan få hålla på med för sig själva. :?


Eh... idén är att stänklapparna skall synas MINDRE om man färgmatchar dom, inte att det skall se ut så här:
Image


Jo, det vet jag, har inte skrivit att jag misstänkt du skulle ta en hink faluröd att smeta på, men jag tycker fortfarande att lackade stänklappar är fult, sen får kulören vara vilken som helst.


Allting har en färg. Vad menar du? Att det är fult med stänklappar som sådant eller att det är fult med alla stänklappar som inte är svarta, eller... :?:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby Van der Verhart » Tue 14 May, 2013 20:04

Han kanske menar att dom är fula när dom INTE är sin naturliga färg.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby torake » Tue 14 May, 2013 20:14

Plast och gummi har ingen "naturlig" färg. De är transparenta, ibland vita eller gulaktiga. I gummi brukar man tillsätta kimrök eller annat svart pigment för att öka slitstyrkan. I plast kan man sätta alla möjliga pigment för att skydda mot UV-strålning.

Om man gillar mattsvart är det okej att säga "jag gillar mattsvart", men att säga att man inte gillar färg är ju knasigt.


Här är en bild på ett stänkskydd i bilens färg. Vore det verkligen snyggare med mattsvart?
Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby Van der Verhart » Tue 14 May, 2013 21:37

Så dom Du har beställt har ingen "naturlig" färg,typ mattsvart som MB:s stänkskydd oftast är?

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby Cpt Tuttle » Fri 17 May, 2013 20:37

Tja, du pratar om att lackera stänkskydden i bilens färg, såvitt jag vet har du inte en mattsvart bil, och att dra på högblank billack på dem ser bara kladdigt ut. Har man en mattsvart bil så kanske det ser helt OK ut att färgmatcha stänkskydden, varför man nu skulle göra det då?

Jag är inte alls någon entusiast av att kladda färg på alla möjliga detaljer a la white-outad Golf cabbe enligt 80-talsmode, och det gäller även stänklappar, om du frågar om åsikter måste du väl se till att tåla svar, även om du inte ser någon som helst anledning att hålla med.

Självklart är inte stänklappar i sig fula, sådana skall man ha på en bil tycker jag.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby torake » Sat 25 May, 2013 17:20

Cpt Tuttle wrote:Tja, du pratar om att lackera stänkskydden i bilens färg, såvitt jag vet har du inte en mattsvart bil, och att dra på högblank billack på dem ser bara kladdigt ut. Har man en mattsvart bil så kanske det ser helt OK ut att färgmatcha stänkskydden, varför man nu skulle göra det då?

Jag är inte alls någon entusiast av att kladda färg på alla möjliga detaljer a la white-outad Golf cabbe enligt 80-talsmode, och det gäller även stänklappar, om du frågar om åsikter måste du väl se till att tåla svar, även om du inte ser någon som helst anledning att hålla med.


Det svar du gav nu var bättre än det du gav först, där ett flertal skällsord förekom.

Och efter att ha provmonterat stänkskydden håller jag med om att det var snyggare med svart - eftersom det faktiskt är en decimeter mattsvart plast längst ned på stötfångaren så blir det färgmatchat. 8)

Image

På bilden ser man också det tråkiga smutsstänket som som jag försöker undvika.

Tyvärr var det fel artikelnummer jag fick, de var till en faceliftad bil så baklapparna passade inte 100% och framlapparna gick inte att montera alls. :-(

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby Cpt Tuttle » Sun 26 May, 2013 13:21

Skällsord? Att påstå att det finns folk som vänder på kepsen, har tribaltatueringar och pimpar sina Volvo 850? Det finns ju, och de har valt allt detta själva, och förmodligen är de medvetna om det också, så jag vet inte om det är att skälla att bara hävda sanningen i detta fallet... :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby Uky » Thu 18 Jul, 2013 16:23

Önskar att det fanns "flaps" till min 215.

MB har gjort ett generaldesignfel med den bilen.
Sprutet från framhjulen går direkt upp i det "hål"
i plastkjolen där domkraftkudden sticker ut.
När jag köpte bilen var det blästrat av vägsmuts
och eftersom det inte fanns något rostskydd var det
...ganska... rostigt runtkring plastkudden. Den rosten
hade letat sig in under kjolen. Ingen katastrofrost
men det kändes inte så kul.

Jag är därför varm anhängare av stänkskydd. både
fram och bak. Sedan kan esteterna skaka på huvudet
och muttra något surt, men det får jag ta...

:robot:

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Stänklappar/Stänkskydd

Postby Van der Verhart » Fri 19 Jul, 2013 00:18

Det finns stänkskydd till 215,men jag har INTE kollat i ODUS om dom är just för ditt chassinr. B6 652 18 28 (Fram).
Jag har även sett en 215 som hade monterat bak iaf och det var en Facelift utan kod 772 (AMG Styling).


Return to “Styling & inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests