Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Förädling av bilens inre & yttre är väl aldrig fel?
customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby customize » Mon 16 Jun, 2014 20:48

Jag har en skinninredning till en w108 som luktar mögel, har tvättat med ättika, tercol samt div medel men inget har tagit bort det helt.

Har rivit ur inredningen och låtit det ligga ute 2-3 dygn sprayade med ättikblandat vatten, sedan Tercol, ett svamp och mögelmedel.

Men inget verkar hjälpa, det har dämpat lite men det är inte borta.

Har ni några tips på vad jag kan göra? Har lagt ut en köpesannons på inredning nu, det lutar åt att jag får köpa annan inredning om ingen har ett jäkligt bra tips.

Hjälp!

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby customize » Mon 16 Jun, 2014 22:08

Ska tilläggas att det gäller bara stolar och baksäte, resten har ingen lukt, har tvättat allt men i stolar och säte sitter det i än.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby Hynboholm » Mon 16 Jun, 2014 22:17

Saneringsfirmorna använder väl ozonmaskiner för sanering av lukt.
Hör med någon av saneringsfirmorna i stan, eller dom större rekondfirmorna.
Dom kanske hyr ut utrustning?

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby Lasse Bender » Mon 16 Jun, 2014 22:52

Hynboholm wrote:Saneringsfirmorna använder väl ozonmaskiner för sanering av lukt.
Hör med någon av saneringsfirmorna i stan, eller dom större rekondfirmorna.
Dom kanske hyr ut utrustning?


Tyvärr är lukten tillbaks efter någon månad. Jag har provat det mesta när det gäller att få bort både mögel och liklukt.

Min erfarenhet är att det är mycket svårt, näst intill omöjligt skulle jag vilja säga.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby Hynboholm » Mon 16 Jun, 2014 23:11

Ok. Var bara en tanke.

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby customize » Mon 16 Jun, 2014 23:22

Okej okej, jag tror dessvärre inte någon hyr ut såna maskiner här.

Dom kan däremot göra en rekond då, men jag är rädd för att om jag lägger ut pengar på det (vilket säkert inte kostar gratis) och sen kommer lukten tillbaka så har jag slängt pengarna i sjön :?

Stolarna och sätet är inte i så superbra skick heller så dom är värda att slänga ut en helrekond på EGENTLIGEN, bara det att dom hade dugt åt mig denna sommarn om lukten hade blivit borta iaf så hade jag kunnat leta finare tills nästa sommar.
Är lite sprickor och solen har tagit väldigt på baksätet i överkant så det är inget att göra iordning så, men lukten är ju inte så kul hehe.

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby silentdawg » Tue 17 Jun, 2014 11:55

En riktig ozonbehandling tar mer än 24 timmar. Mikroorganismer överlever inte detta så har TS inte provat ozon förut så hör med någon av rekondfirmorna om det. De bilar jag ozonat när jag jobbade med det var helt utan doft efteråt och ingen kom tillbaka för att klaga.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby customize » Tue 17 Jun, 2014 19:20

Hmm okej.

Vad kostar en sån ozonbehandling på ett ungefär då?

Bilen har stått still i 8 år och inte varit luftad särskilt mycket alls så det har satt sig rejält i sätena.

Dock var det inte mycket på ytan, endast på sidan på förarstolen och lite på baksätet, men lukten har satt sig ööööööverallt på stolar och säte.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby Hynboholm » Tue 17 Jun, 2014 20:38

Lukten sitter ju i allt annat i kupén också i så fall, bälten, innertak, golvmattan mm...
En fördel med ozonbehandlingen är ju att den tar hela kupén,
men ditt fall är nog ganska extremt så jag vet inte hur kraftig behandling som krävs?
Byter du stolar/baksäte så kanske inte lukten försvinner ändå...?
(Eller var det bilen du tog sätena ur som stått länge?)

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby customize » Tue 17 Jun, 2014 20:58

Grejen är att lukten faktiskt inte sitter i mer än sätena, har rivit ur säten, mattor, dörrstolpar m.m och tävttat hela klabbet, tog även dörrsidor och innertak.

Och medans sätena var ur så var det ingen doft faktiskt, så det är bara sätena som det har grott nå jävulskt i verkar det som.

Bilen har stått i 8 år inne med uppvevade rutor så lukten har satt sina spår i sätena, faktiskt förvånad över hur resten har klarat sig utan att det satt sig.

Startade en annan tråd nu om vilka säten som kan tänkas passa så kan man ju ta från tex en compakt så länge tills man hittar en till 108.

För lukten verkar vara svår att bli av med, och det jag är skeptisk till är att åka och höra med en sån firma, för det är ju så idag att alla vill tjäna pengar och dom kommer ju garanterat säga att "jajaja det här är inga problem, det fixar vi"
Sen går det ett par veckor så kommer unkenlukten tillbaka ändå :?

Iom att solen har satt sina spår och torkat ut skinnet så det har blivit några sprickor här och där så ska jag ändå ha andra säten så småningom, men över sommarn skulle dom duga tyckte jag, men med lukten som sätter sig i kläderna så blir man onekligen rätt trött hehe.

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby silentdawg » Wed 25 Jun, 2014 19:05

Det kan nog vara ungefär samma pengar att ozonbehandla som att köpa en beg inredning så det senare kanske är bättre om den ändå ska bytas.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby customize » Wed 25 Jun, 2014 21:15

Ja jag har gett upp hoppet nu, stolarna och baksätet åker ur bilen imorrn och åker sedan vidare till tippen.

Plockar själva skenorna och ev mekanismen och sedan skrotas dom.

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby huckstar » Mon 30 Jun, 2014 16:13

Jag kan ta igen grejerna. ;)
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: Få bort ingrodd mögellukt i bil! Hjälp!

Postby customize » Mon 30 Jun, 2014 18:14

Har hittat andra stolar och baksäte nu så jag ska faktiskt prova att slänga ut dom gamla på annons för en liten peng får vi se, det går troligtvis att rädda dom från lukt men för mig är dom för slitna för det :-)

Kollade upp kostnad för Jonisering och det skulle gå på 1200:- för en vecka utan garantier att det skulle hålla sig så jag riskerar inte att kasta pengar i sjön :-)

Huckstar: Är du intresserad av grejerna så skriv ett pm så kan vi säkert komma överens om någonting :-)


Return to “Styling & inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests