Psycho: Att det skulle vara genomfärgat obehandlat naturskinn i de dyrare Mercedesarna tvivlar jag starkt på. Det låter helt orimligt. Även om skinnet är mjukare är det både färgat, behandlat och försett med smutsavstötande yta så behandlingen av dessa skinnklädslar skiljer sig inte från andra, billigare skinnklädslar.
Problemet med i stort sett ALLA efterbehandlingsprodukter (skinnsmörjmedel) är att de inte bara är verkningslösa utan ofta rent skadliga för skinnet då ytan efter behandling lättare tar åt sig smuts och ännu värre svett som innehåller urinsyra.
Håller man bara skinnklädseln ren behövs ingen efterbehandling. Möjligen då om man kan hitta något som efterliknar de smutsfrånstötande medel som tillverkarna applicerar vid tillverkningen men något sådant har jag inte hittat.
Fixa skinnklädseln....
Re: Fixa skinnklädseln....
THHO wrote: Möjligen då om man kan hitta något som efterliknar de smutsfrånstötande medel som tillverkarna applicerar vid tillverkningen men något sådant har jag inte hittat.
Den här använder jag. Finns i olika blankheter och olika kulörer, men jag använder den genomskillniga "Transparent" och då blir lädret som nytt.
(ledsen för översättningen, den är gjord med Google från danska)
Beskrivning
Satin Gloss
Nettoinnehåll: 200 ml
Är en läderfinish som ger ett starkare blankare yta, passande alla platser där lädret utsätts för onödigt slitage som väntrum, favorit stol och för utomhusbruk, t.ex. huvor.
Satin Gloss sprayen används också för att förhindra missfärgning, att stänga för någon. befintliga färgning, samt för läder applikationer som kräver en hög glans / matt yta.
Transparent Satin Gloss tränger djupt in i läder purjolök, belyser strukturen av läder, vilket ger en slät satin-soft glans .
Lädret måste ändå näring med god vård produkt som Gold Quality Leather fett.
Satin Gloss är lämplig för alla typer av läder, med undantag för mocka och borstade läder (nubuch).
Transparent Satin Gloss är den mest använda. Finns i flera färger som anges inom färgval. Måttlig färgskiftning till närliggande mörkare färger är möjliga.
Om du vill ha istället en semimat eller matt glans , rekommenderar vi att du använder produkten Leather matt sprej , som finns i dessa två typer av glans.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Fixa skinnklädseln....
THHO wrote:Psycho: Att det skulle vara genomfärgat obehandlat naturskinn i de dyrare Mercedesarna tvivlar jag starkt på. Det låter helt orimligt. Även om skinnet är mjukare är det både färgat, behandlat och försett med smutsavstötande yta så behandlingen av dessa skinnklädslar skiljer sig inte från andra, billigare skinnklädslar.
Problemet med i stort sett ALLA efterbehandlingsprodukter (skinnsmörjmedel) är att de inte bara är verkningslösa utan ofta rent skadliga för skinnet då ytan efter behandling lättare tar åt sig smuts och ännu värre svett som innehåller urinsyra.
Håller man bara skinnklädseln ren behövs ingen efterbehandling. Möjligen då om man kan hitta något som efterliknar de smutsfrånstötande medel som tillverkarna applicerar vid tillverkningen men något sådant har jag inte hittat.
THHO! Alla typer och kvaliteter på läder i bilar är behandlade olika mycket och på olika sätt och säkert smutsavvisande som du skriver, det är min övertygelse. Jag är vidare lite tveksam till att vi konsumenter blir lurade på dom pengar vi lägger på valet av exklusivare skinn som extrautrustning mot "standardskinn"... Själv kan jag konstatera att jag kan inte använda lädercreme i min B-klass för det är en sämre kvalitet av skinn och det blir kladdigt, men i Min SL 500 använde jag läderfett och andra medel avsett att fetta in skinnet för att lädret inte skulle spricka. Skinnet i min W220 var ur exklusive serien, (Annan behandling enligt MB) och blev som nytt när jag lät min granne som är bil-sadelmakare rengöra och smörja in lädret. Jag tror inte på att det finns en sanning utan flera. Jag väljer att lyssna på min granne som har jobbat i 50 år som bil-sadelmakare. Jag bygger mitt resonemang på dom egna bilarna jag haft och grejat med. Du har säkert någon proffsrekondare som din referens och dina bilar. Din lösning med rengöring av läder och dom produkter du vurmar för har jag provat på din inrådan och dom fungerar bra. Där är överens i alla fall.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Fixa skinnklädseln....
psycho wrote:THHO wrote:Psycho: Att det skulle vara genomfärgat obehandlat naturskinn i de dyrare Mercedesarna tvivlar jag starkt på. Det låter helt orimligt. Även om skinnet är mjukare är det både färgat, behandlat och försett med smutsavstötande yta så behandlingen av dessa skinnklädslar skiljer sig inte från andra, billigare skinnklädslar.
Problemet med i stort sett ALLA efterbehandlingsprodukter (skinnsmörjmedel) är att de inte bara är verkningslösa utan ofta rent skadliga för skinnet då ytan efter behandling lättare tar åt sig smuts och ännu värre svett som innehåller urinsyra.
Håller man bara skinnklädseln ren behövs ingen efterbehandling. Möjligen då om man kan hitta något som efterliknar de smutsfrånstötande medel som tillverkarna applicerar vid tillverkningen men något sådant har jag inte hittat.
THHO! Alla typer och kvaliteter på läder i bilar är behandlade olika mycket och på olika sätt och säkert smutsavvisande som du skriver, det är min övertygelse. Jag är vidare lite tveksam till att vi konsumenter blir lurade på dom pengar vi lägger på valet av exklusivare skinn som extrautrustning mot "standardskinn"... Själv kan jag konstatera att jag kan inte använda lädercreme i min B-klass för det är en sämre kvalitet av skinn och det blir kladdigt, men i Min SL 500 använde jag läderfett och andra medel avsett att fetta in skinnet för att lädret inte skulle spricka. Skinnet i min W220 var ur exklusive serien, (Annan behandling enligt MB) och blev som nytt när jag lät min granne som är bil-sadelmakare rengöra och smörja in lädret. Jag tror inte på att det finns en sanning utan flera. Jag väljer att lyssna på min granne som har jobbat i 50 år som bil-sadelmakare. Jag bygger mitt resonemang på dom egna bilarna jag haft och grejat med. Du har säkert någon proffsrekondare som din referens och dina bilar. Din lösning med rengöring av läder och dom produkter du vurmar för har jag provat på din inrådan och dom fungerar bra. Där är överens i alla fall.
Psycho
Nej, jag tror inte du blir lurad. Skinnklädseln i de dyrare bilmodellerna är helt säkert både av bättre kvalitet och skönare än i billigare bilar.
Vad jag menar är att även dessa, lite mer exklusiva skinnklädslarna, är behandlade på ett sådant sätt att skinn/lädercreme gör mer skada än nytta.
Att lädercremen inte funkar så bra i din B-klass beror nog som sagt på att det är skinn av lägre kvalitet=mer behandlat med färgning osv. Läderfettet som du använde i din SL hindrar dock inte lädret från att spricka även om det är "bättre läder". Sprickorna uppstår pga mekanisk nötning (i och urstigning och att man rör sig i stolen) i kombination med smuts. Att fetta in skinnet gör bara att smutsen lättare fastnar. Sprickorna är också till största delen i det pålagda ytskiktet (färgen) och inte i själva lädret. Med tiden kan dock även själva lädret spricka då smuts tränger ner och sprickan fungerar lite som brottanvisning.
Du måste tänka på att lädret är "dött" och inte att jämföra med naturskinn på en soffa/jacka/sko.
Att man jobbat 50 år som bilsadelmakare säger ju egentligen inget om hur KUNNIG man är. Det kan ju vara 50 år av SAMMA ERFARENHET men ok, han är säkert duktig och det finns olika skolor så funkar det för dig så kör. Bland lite "modernare" rekondare som har bra koll på vad dom gör är dock inte lädercreme nåt som används i nån större utsträckning om det inte gäller väldigt gamla bilar med annan typ av skinn och ytbehandling.
Det viktigaste är väl att man själv är nöjd.
Re: Fixa skinnklädseln....
Beställde för en tid sedan lite grejor från Pingens, nämligen Interior Clean, borste och
10 mirakelsvampar.
Idag efter 5 timmar var jag klar med inredningen och är verkligen belåten!
Trots min amatörmässighet blev det snyggt. Förvånades dock över så otroligt
mycket skit jag fick bort från min ljusgråa läderklädsel och kringliggande
detaljer. Använde gamla tvättade påslakan som jag klippt upp i lagom stycken
för att torka bort skiten, och det gick åt många stycken!
Spraya på, använd borsten, torka av, spraya på svampen, gnid lagom och torka av.
Det kunde gjorts ännu bättre men nästa år har jag betydligt mindre smuts att
avlägsna än vad jag fick bort idag!
Bra grejor! Rekommenderas.
10 mirakelsvampar.
Idag efter 5 timmar var jag klar med inredningen och är verkligen belåten!
Trots min amatörmässighet blev det snyggt. Förvånades dock över så otroligt
mycket skit jag fick bort från min ljusgråa läderklädsel och kringliggande
detaljer. Använde gamla tvättade påslakan som jag klippt upp i lagom stycken
för att torka bort skiten, och det gick åt många stycken!
Spraya på, använd borsten, torka av, spraya på svampen, gnid lagom och torka av.
Det kunde gjorts ännu bättre men nästa år har jag betydligt mindre smuts att
avlägsna än vad jag fick bort idag!
Bra grejor! Rekommenderas.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Fixa skinnklädseln....
amgen wrote:Beställde för en tid sedan lite grejor från Pingens, nämligen Interior Clean, borste och
10 mirakelsvampar.
Idag efter 5 timmar var jag klar med inredningen och är verkligen belåten!
Trots min amatörmässighet blev det snyggt. Förvånades dock över så otroligt
mycket skit jag fick bort från min ljusgråa läderklädsel och kringliggande
detaljer. Använde gamla tvättade påslakan som jag klippt upp i lagom stycken
för att torka bort skiten, och det gick åt många stycken!
Spraya på, använd borsten, torka av, spraya på svampen, gnid lagom och torka av.
Det kunde gjorts ännu bättre men nästa år har jag betydligt mindre smuts att
avlägsna än vad jag fick bort idag!
Bra grejor! Rekommenderas.
Kan bara hålla med! Riktigt billigt också med tanke på vad det levererar
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: Fixa skinnklädseln....
Morsning!
Har köpt detta medel + "mirakelsvampar" för att ge min Designoinredning en rejäl omgång. Det står ju på flaskan att man ska späda 1:200, någon som kan bekräfta detta? På 10 LITER blir det ju endast 5cl vilket känns lite futtigt, men det är alltså denna blandning ni kör på ??
Har köpt detta medel + "mirakelsvampar" för att ge min Designoinredning en rejäl omgång. Det står ju på flaskan att man ska späda 1:200, någon som kan bekräfta detta? På 10 LITER blir det ju endast 5cl vilket känns lite futtigt, men det är alltså denna blandning ni kör på ??
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Fixa skinnklädseln....
Hej!
Den blandningen är vad som rekommenderas till skinnrengöring, jag använder den när jag rekondar Maries W140, och det fungerar utmärkt på normalt smutsiga ytor.
På det mittarmstöd hon fick i julklapp av mig räckte det dock inte, där använde jag den normala styrkan 1:50. Detta armstöd var nämligen så extremt smutsigt och äckligt att jag sällan sett något liknande. Skinnet tog ingen som helst skada, utan blev lika fint som resten av inredningen.
Den starkare lösningen använder jag på alla övriga ytor i bilar, mattor, instrumentpanel, trösklar, dörrsidor och liknande.
Däremot skall man vara försiktig med mirakelsvamparna, de har slipande effekt. Det bästa i sammanhanget är den speciella borste som även den finns att köpa hos Pingens, det är som en nagelborste med väldigt tunna fina borst.
Jag kan också rekommendera att man för eftertorkning använder de speciella dukar i textil som han också säljer, de är vida överlägsna allt vad man kan ha hemma av gamla frottéhanddukar och liknande. Dessa speciella dukar är helt luddfria och har en extrem uppsugningsförmåga vilket gör att man kan arbeta länge med samma torkduk. Vid den årliga rekonden räcker en torkduk till hela bilen. Vid den första rekonden jag gjorde på den med dessa medel räckte det med två.
Tyvärr försvann bilderna vid uppdateringen, men jag kanske hittar dem och lägger in bilder på hur resultatet blev ut med den svaga lösningen.
Nu har jag lagt in bilderna igen.
Första bilden visar tvätteffekten med den svaga lösningen.
Nästa bild visar det armstöd jag tvättade med stark lösning, som synes är det lika fint som resten av interiören.
Nedan kommer några bilder på resultatet av rekonden, utförd med det preparat och redskap jag talat om i inlägget, träet har jag efter tvättningen behandlat med Garbinol.
Den blandningen är vad som rekommenderas till skinnrengöring, jag använder den när jag rekondar Maries W140, och det fungerar utmärkt på normalt smutsiga ytor.
På det mittarmstöd hon fick i julklapp av mig räckte det dock inte, där använde jag den normala styrkan 1:50. Detta armstöd var nämligen så extremt smutsigt och äckligt att jag sällan sett något liknande. Skinnet tog ingen som helst skada, utan blev lika fint som resten av inredningen.
Den starkare lösningen använder jag på alla övriga ytor i bilar, mattor, instrumentpanel, trösklar, dörrsidor och liknande.
Däremot skall man vara försiktig med mirakelsvamparna, de har slipande effekt. Det bästa i sammanhanget är den speciella borste som även den finns att köpa hos Pingens, det är som en nagelborste med väldigt tunna fina borst.
Jag kan också rekommendera att man för eftertorkning använder de speciella dukar i textil som han också säljer, de är vida överlägsna allt vad man kan ha hemma av gamla frottéhanddukar och liknande. Dessa speciella dukar är helt luddfria och har en extrem uppsugningsförmåga vilket gör att man kan arbeta länge med samma torkduk. Vid den årliga rekonden räcker en torkduk till hela bilen. Vid den första rekonden jag gjorde på den med dessa medel räckte det med två.
Tyvärr försvann bilderna vid uppdateringen, men jag kanske hittar dem och lägger in bilder på hur resultatet blev ut med den svaga lösningen.
Nu har jag lagt in bilderna igen.
Första bilden visar tvätteffekten med den svaga lösningen.
Nästa bild visar det armstöd jag tvättade med stark lösning, som synes är det lika fint som resten av interiören.
Nedan kommer några bilder på resultatet av rekonden, utförd med det preparat och redskap jag talat om i inlägget, träet har jag efter tvättningen behandlat med Garbinol.
Last edited by Mimmi on Wed 14 Oct, 2015 00:09, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Fixa skinnklädseln....
Mimmi, du menar det som kallas "våffelduk"? Det är visst microfiber, får skaffa ett par
både till interiören och torka av exteriört efter tvätt.
Jag gick annars efter den här guiden när det gäller interiörrengöring:
http://www.pingens.se/i/bilvards-guider ... 0-e60.html
både till interiören och torka av exteriört efter tvätt.
Jag gick annars efter den här guiden när det gäller interiörrengöring:
http://www.pingens.se/i/bilvards-guider ... 0-e60.html
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Fixa skinnklädseln....
Hej!
Våffelduk var namnet !
Men det är inte microfiber, åtminstone inte enligt vad som räknas som sådana vilka är helt syntetiska till skillnad från våffelduken.
Att använda våffelduken exteriört har jag aldrig provat, där använder jag sedan flera år Autoglyms syntetiska "sämskskinn". Jag är verkligen nöjd med det, det torkar bilen fantastiskt bra!
Den guiden har jag också läst och studerat, och han använder just våffelduken där, och någonstans, kanske inte just där, nämner han också om att svamparna är slipande och skall användas med försiktighet.
Våffelduk var namnet !
Men det är inte microfiber, åtminstone inte enligt vad som räknas som sådana vilka är helt syntetiska till skillnad från våffelduken.
Att använda våffelduken exteriört har jag aldrig provat, där använder jag sedan flera år Autoglyms syntetiska "sämskskinn". Jag är verkligen nöjd med det, det torkar bilen fantastiskt bra!
Den guiden har jag också läst och studerat, och han använder just våffelduken där, och någonstans, kanske inte just där, nämner han också om att svamparna är slipande och skall användas med försiktighet.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Fixa skinnklädseln....
Ok Mimmi. Men det närmaste våffelduk jag hittade på Pingens var följande:
(Alltså den där ersättaren för 159.)
http://www.pingens.se/c/microfiber-13/
Om jag uppfattat det hela rätt, kan man även använda en sådan till exteriört bruk.
(Alltså den där ersättaren för 159.)
http://www.pingens.se/c/microfiber-13/
Om jag uppfattat det hela rätt, kan man även använda en sådan till exteriört bruk.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Fixa skinnklädseln....
Hej!
Den gula Diamant torkduk är den nya som ersätter de blå våffeldukarna. Att det står Microfiber i överskriften är en sak, men som Du ser kallar han den faktiskt inte Microfiberduk som det står om de andra torkdukarna. Hur som helst är det av mindre betydelse vad den skall kallas. Jag känner några textilmänniskor, som tillhör de kunnigaste i landet i dag, och om jag kommer ihåg det skall jag fråga någon av dem vad det egentligen är för något.
Jag har även en gul av denna nya typen, men den har jag inte använt ännu. Jag är fullt nöjd med de blåa som är några år gamla vid det här laget. Och är den gula ännu bättre är det fantastiskt!
Den gula Diamant torkduk är den nya som ersätter de blå våffeldukarna. Att det står Microfiber i överskriften är en sak, men som Du ser kallar han den faktiskt inte Microfiberduk som det står om de andra torkdukarna. Hur som helst är det av mindre betydelse vad den skall kallas. Jag känner några textilmänniskor, som tillhör de kunnigaste i landet i dag, och om jag kommer ihåg det skall jag fråga någon av dem vad det egentligen är för något.
Jag har även en gul av denna nya typen, men den har jag inte använt ännu. Jag är fullt nöjd med de blåa som är några år gamla vid det här laget. Och är den gula ännu bättre är det fantastiskt!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Fixa skinnklädseln....
Ska bli intressant att höra!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Fixa skinnklädseln....
Tack så mycket för ett utförligt svar Mimmi! Maries bil ser ju verkligen ut som ny efter ingreppet, snyggt jobbat Ska försöka ta lite före/efter bilder på min inredning och lägga upp framöver. Misstänker dock att de beige partierna i inredningen blir en riktigt match att få fina, men ska nog gå vägen.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Fixa skinnklädseln....
Feliks wrote:Tack så mycket för ett utförligt svar Mimmi! Maries bil ser ju verkligen ut som ny efter ingreppet, snyggt jobbat Ska försöka ta lite före/efter bilder på min inredning och lägga upp framöver. Misstänker dock att de beige partierna i inredningen blir en riktigt match att få fina, men ska nog gå vägen.
Jo, med tanke på att den rullat över 30.000 mil den gången så blev det riktigt bra, och det håller sig väl fortfarande 4.000 mil senare. Med sådana preparat är det tämligen obefogat att många är rädda för ljusa inredningar.
Last edited by Marie on Thu 15 Oct, 2015 14:31, edited 1 time in total.
Return to “Styling & inredning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests